Austrian tar "en SAS" - Servering og lounge ut..

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Are, 23. juli 2021.

1. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har flydd en del med Austrian i de siste år da det har ofte passet og de har ofte hatt ok priser på C intra-Europa.

Har nylig flydd BCN-VIE og funnet ut av de har tatt "en SAS" beslutning.
    Tidligere har man alltid fått en øl eller et glass vin på OS flights, men dette er slutt. Null og nada uten å betale for det.
    I tillegg har de sluttet å gi tilgang på 3.part lounger akkurat som SAS.
    "Austrian does not pay for the lounge here" was beskjeden jeg fikk.. LH/LX null problem, men ikke OS..

Trist utvikling dette også. Billettene med OS var langt fra billige i denne sammenheng.
    Typisk er også lounge (where available) en av fordelene om man kjøper en C billett fra BCN, selv om det faktisk ikke er tilgjengelig.

Hadde vært fint om Star tok tak i akkurat dette for å verne om verdien av gullkort i alliansen.

OyvindN, Sonictravel, EndreD and 7 others like this.
  2. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
  3. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er vel ikke akkurat nytt.

Men poenget mitt er vel at man har en viss forventning til et legacy selskap og når forventningene ikke står i stil til servicen man opplever så er det en nedtur.
    Kunne flydd Vuleing og kjøpt lounge og mat og kommet langt billigere unna, men valgte heller Austrian på grunn at tidligere positive erfaringer.

Uansett, poenget mitt var ikke å syte, men heller å poengtere at OS har innført service som SK og ikke lenger har service som LH/LX som tidligere til info for eventuelle andre reisende.

Mbj, OyvindN, FlyerOslo and 13 others like this.
  4. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Støtter den, det å booken C/F billett innebærer visse forventninger, men markedet kan nok ha endret seg betraktelig etter Covid smelle de fleste fly aktører har erfart.

Har selv vurdert på short haul f.eks. LH å ta monkey class og kjøpt medbrakt, men eneste som frister er korrekt booking class mtp. EBD.

Nei la oss beholde frynsegodene våre *A.

5. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Forstår ikke hva du mener. Du snakker om Business (C). Austrian har vel full service her som Lufthansa og SWISS? For Economy er jo utvalget blitt bedre, om for betaling.

ArthurDent and RoadKing like this.
  6. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Stusset litt jeg her og, om så er det jo dårlig...men om det bare er erfaring fra reisen er det bra info..

Når det er sagt, det må da være lov å syte litt av og til og dele på frustrasjon, er ikke det noe av det det hele dreier seg om her? Syting i moderasjon/perfekte mengder må være lov

ArthurDent liker dette
  7. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Var kanskje litt uklar.
    Hadde økonomi på BCN-VIE.
    C servicen hadde jeg for en uke siden og det var bra som alltid, dog hadde jeg vært muggen om jeg hadde C og ble nektet lounge.

8. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Personlig setter jeg meget stor pris på garantert ledig nabosete. Servering med mat/vin er alltid hyggelig, men betaler ikke det hvite ut av øyet for det uansett..
    Spesielt med EBD så har man jo tilgang til samme fasiliteter på flyplassen som med C billett.

Enig.. Jeg vil hevde at jeg kan ta meg friheten til å syte litt innimellom, vil fortsatt påstå at min innsats på forumet tross alt er positiv i sum :cool::D

Mbj, Hanen, tobeornot999 and 8 others like this.
  9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,870
    Bonuspoeng:
    293
    Det skal bemerkes at flyselskapene har sine statusnivå som incentiver for at man skal være trofast.
    Hvis status perks blir utvannet / forsvinner, så forsvinner også grunnlaget for å være trofast, og det handler slett ikke bare om FFP kos @Edvard .
    Jeg var i sin tid veldig bevisst på mine valg da jeg var statuskundw hos hhv BA og SK. Hadde jeg ikke hatt de incentivene hadde jeg glatt gått for pris, dog med noe vurdering av ulempe.

Mbj, tobeornot999, drsyk and 4 others like this.
  10. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Men du vet godt at det er tøffere tider for flyselskapene. Legacy carriers må lære fra triksboka til LCC – og det har de hold på med en god stund før pandemien.

Dere blir snurt når goder tas bort, rasler med sablene, men forblir lojale. Det er lov å dele sin misnøye, men litt tøffel er det. Tror ikke et sekund på at noen vil løpe fra SAS, EuroBonus, Amex og Star Alliance som er investert i det økosystemet.

Lufthansa Group er ikke noen hobbybedrift som finner på ting i garasjen. De måler alt og har tallknusere og analyseavdelinger som har god oversikt.

Dersom en endring blir presentert, så er det en god grunn for dette. Bedre lønnsomhet er trolig en del av den grunnen. Samme gjelder for Star Alliance Gold.

Om reduksjon av fordeler påvirket kundeatferden på en slik måte at det medførte lavere lønnsomhet, så vil jo selskapet gjeninnføre fordelen eller noe tilsvarende. Hvor ofte skjer det?

Lojalitetsprogram er absolutt viktig for flyselskapene, jeg bare tror at flyselskapet ikke ser så stor risiko med å justere og snekre litt på betingelsene. Fordi det gjør alle nå.

Mange kunder har vore fornøyde med forlengelse på status/miles. Og siden de ikke har reist så mye har de enda ikke opplevd om den statusen fungerer likt som i gamledager. Måtte betale for 3. part lounge fra egen lomme er ingen dealbreaker. Dette går seg til og folk har hukommelse som en gullfisk.

Se på hvor mange HONs som er misfornøyde det siste året og hvor lite respons de har fått fra LH/LX. En og annen høvding truer med å ta bedriften sin med «X-antall ansatte og EUR» til Oneworld eller en konkurrent – men det påvirker ikke valget til Lufthansa, fordi dette har flyselskapet regnet på allerede.

Cateringkonseptet blir felles hos OS/LX/LH/CL, bare med ulik branding og utvalg. For en bekymringsfri flyvning kan du enten juster forventingene eller betale for den servicen du ønsker.

Henrik, paron, ArthurDent and 3 others like this.
  11. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Åpenbart.
    Poenget er jo at når man har hatt X antall flights med et selskap og man forventer samme som sist er det en stor skuffelse og bli snudd i døra på loungen.
    Klart man kan betale seg inn eller gjøre andre tiltak, men skuffelsen er likevell tilstede når det er gjort justeringer man ikke er kjent med før man opplever de.

Tanken med tråden her var følgelig å opplyse andre om at dette er nå tilfellet så de ikke opplever samme case.
    Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg booket LH/LX istedenfor, men jeg er også mer sær enn den vanlige kunde..

Mbj, drsyk, Sonictravel and 5 others like this.
  12. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Tror du at du får noe mer enn vann og en sjokoladebit hos dem?

ArthurDent liker dette
  13. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde i alle fall fått lounge access.
    Kan ikke huske sist jeg fløy økonomi med LX og hva slags service det var der, men LH har alltid vartet opp med både en øl og et glass vin om jeg har spurt om det.
    Mulig det også det også er gjort om i disse tider.

14. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Takk @Are. Jeg synes dette var nyttig informasjon å dele i forhold til valg av carrier i LH-group.

paron, Are, Jeanette and 2 others like this.
  15. hennings

hennings Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Lufthansa går også over til "buy-onboard" i økonomi - men usikker på nøyaktig tidspunkt. ("Summer 2021")

Edvard and Are like this.
  16. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    LH stats for the first weeks: (May 25 - July 16)

Pax take rate: 8.4%

Target Spend: 0.70€/pax onboard Actual: 0.69
    Top Seller 1. Dallmayr Coffee, 2. Sandwich (Beefpastrami).
    Top Routes: 1. FRA-PMI, 2. MUC-IBZ

FlyerTalk link

Are liker dette
  17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant! Plutselig ble SAS sin gratis kaffe "hot stuff" i sammenligning :D

drsyk and jgroneng like this.
  18. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,070
    Bonuspoeng:
    113
    Lufthansa kuttet all tredje parts lounge ved Covid, det gjelder nok resten av gruppen også. Mange som lurer på om det kommer tilbake.

BOB implementeres overalt i Lufthansa gruppen nå, oppsiden er at du nå kan få kjøpt deg Champagne i Lufthansa eco mens det blir sekt i C

19. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,133
    Bonuspoeng:
    183
    Det er slikt luftfartsbransjen på engelsk kaller enhancements :D

view, Are and kaiarne like this.
  20. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    BCN er i alle tilfeller åpent for LH/LX.

Del denne siden