Avbestille deler av reise

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Anita, 24. juni 2023.

1. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fant ikke noe passende sted å legge dette spørsmålet, men det må gjerne slettes eller flyttes når jeg har fått svar.

Jeg reiser med familien til Japan om en uke og pga. flyskrekk tar jeg ikke sjansen på at det ikke er SAS som flyr første strekk og at jeg da får panikk og ikke kommer meg ombord i flyet. Jeg tar derfor buss(!) til CPH og møter resten av gjengen der. Dette er jo null problem hvis alt går som oppsatt, men så tett på en flyvning har jeg en tendens til å krisemaksimere det meste ;)

Så til spørsmålet: Hvis flyet fra Oslo blir forsinket/kansellert så ender jo jeg opp alene i Japan, det er ikke et drømmescenario for å si det mildt. Hvor sent kan jeg gi beskjed til SAS at jeg kun møter til strekning nummer 2? Det er jo også litt krise hvis de kansellerer resten av reisen min siden jeg ikke møter på første flight.

2. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Reisen din kanselleres hele veien og tilbake om du ikke boarder første flight.

3. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Selv om jeg gir beskjed?

4. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Den eneste løsningen jeg kan komme på uten å ta hensyn til andre avhengigheter, er at du splittes ut i en egen billett/PNR, avbestill OSL-CPH, slik at reisen din starter fra CPH.

Anita liker dette
  5. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk! Da tar jeg kontakt med SAS og prøver å få til dette.

6. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig jeg spør dumt nå, men hvorfor skulle ikke SAS fly første strekket hvis du har bestilt med dem? :)

7. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    De har kapasitetsproblemer og har leid inn et annet selskap til å fly deler av rutene...

8. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Kona mi har fløyet med Air Baltic som flyr for SAS flere ganger, senest BGO-OSL denne uken. Så you never know.

9. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Tror du må gjøre det du kan for å reise sammen med reisefølget ditt.
    Plutselig skjer det omroutinger/kanselleringer og da blir plutselig ugreie.
    Så løsningen er vel at dere reiser sammen fra Oslo eller at alle reiser landeveien til Kastrup sammen etter at dere har fått avbestilt OSL-CPH.

10. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,686
    Bonuspoeng:
    183
    Merk at en slik operasjon gjerne medfører rekalkurering av billettpris. For bonusreiser blir det ingen endring, så fremt poeng/vouchers ikke har gått ut på dato, mens ordinære billetter kan ha svært ulike fares ut fra hvor reisen starter.

11. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Aha! Det var jeg ikke klar over. Sjelden jeg har flydd annet enn sas når jeg har bestilt med dem. :)

Anita liker dette
  12. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Da kan det se ut til at det har løst seg, takk for konstruktive tips!
    Tok først kontakt på SAS chat og der fikk jeg beskjed om at eneste mulighet var å fly hele veien, ellers så ble hele reisen kansellert... Mannen ringte da til SAS og fikk beskjed om at vi kunne gjøre som bombufervidus skriver over her. Så for 250,- løste det hele seg. På spørsmålet om hva som skjer hvis de blir forsinket fra Oslo skulle ikke være noe stort problem siden mannen er Diamant og da blir prioritert ved ombooking. Da kan det se ut til at det blir reise!

Eddie47, holmen and trygveat like this.
  13. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Her har ikke poeng gått ut på dato, men voucher har jo det ettersom dette er en reise som egentlig skulle vært gjennomført i 2022. Kostnaden ble kun ombookingskrstnad på 250,-

14. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Derfor sier jeg «uten å ta hensyn til andre avhengigheter». Jeg har erfart at de som har flyskrekk, kan være villig å gå ganske langt for å føle seg trygt. Uansett har jeg gitt TS et alternativ.

trygveat and Anita like this.
  15. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Samme her, men jeg nekter også fly med crj 900 og har sittet en hel dag på et annet fly i Stockholm ... ;)

16. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner det altså. Imponert over at du flyr likevel når du er så redd. Håper det blir bedre for deg etterhvert :)

17. Anita

Anita Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, det har jo blitt bedre, var mange år ikke fløy i det hele tatt. Det er også verst i et par uker før avreise til jeg er i lufta - da storkoser jeg meg. Veldig rart

Spielhaug and Jeanette like this.

Del denne siden