Avbestilling av billett i Sas pluss - betalt med eurobonuspoeng

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av thrain, 17. juli 2021.

  1. thrain

    thrain Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg har bestilt og betalt en billett til Tallinn i Sas pluss pro (bestillingsklasse B) (betalt med mange poeng.... ikke bonusbillett). Trodde denne kunne refunderes, men ser ut som den kun kan flyttes. Gjør jeg noe feil?
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,538
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis det er Plus Pro, så har den samme regler som en billett kjøpt med penger. Da skal den være fullt refunderbar.
    Det er enklest å få kansellert på nettsiden, da må du trykke på "søk om refusjon" eller noe sånt. Så skal du få opp at du får refundert alt.
    Dobbeltsjekk at det er PRO og ikke Smart. Da må du betale for å få refundert.
     
  3. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet hvis man vil bytte dato på en reise bestilt med eurobonuspoeng om det koster noe? hele reisen er med SAS. Fant ledig business billetter dagen før som egentlig gikk i sas plus. Og hvis man endrer dato eventuelt hvor mye koster det? eller kan man avbestille reisen og bestille på nytt eventuelt for å ikke betale noe ekstra avgifter? takk
     
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    det kan være differanse i avgifter. Ellers er det vel telefongebyr om du ikke justerer bestillingen online. Men du kan vel be om å få slippe gebyret om det ikke er mulig på nett. Ellers er jo en ren EB reise med SAS gratis å avbestille. Eller booke om på nett.
     
    SVG_flyer liker dette
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har en sas plus pro men ikke noe søk om refusjon. Om ikke det blir ulovlig å reise fra Oslo til Bergen (hvem vet?) skal den nå gjennomføres. Eneste jeg kan gjøre er å endre til en annen avgang.

    SAS IT... Årkasje
     
    Eddie47 liker dette
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,538
    Bonuspoeng:
    293
    Merkelig.. Årkasje. :D
     
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Bergensk for inkompetente idioter man ikke gidder å snakke med :D
     
    Eddie47 liker dette
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,538
    Bonuspoeng:
    293
    Altså, det skjønte jeg da.. Regner med det betyr orker ikke?
     
    Eddie47 liker dette
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,701
    Bonuspoeng:
    293
    Det er riktig … enkelt å forstå
     
    OttoL liker dette
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Tok bare en tur til Tromsø for å få deg inn på bergens(k)-sporet :D
     
    holmen liker dette
  11. thrain

    thrain Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    8
    Løste seg på 10 sek på telefon til kundeservice (kun 65 minutter kø...)

    Ikke fått refundert bonuspoengene ennå, så håper det ikke er enda mer tull i vente...
     
  12. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har nå samme problem som trådstarter: En reise booket i SAS plus pro (har bekreftelse) mellom ARN-OSL, men som viser billettklasse B og Sas plus smart på sas.no.

    Verken kundeservice på telefon, chat eller gullmail har kunnet hjelpe: Dessverre, denne billetten kan ikke avbestilles «etter hva vi kan se i vårt system».

    Er det noen som har råd? Jeg må avbestille denne innen 21. august, og har som sagt bookingbekreftelsen på at denne ble booket i Sas plus pro.
     
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,538
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke noe annet råd enn å ringe inn, og vise til bookingbekreftelsen, dessverre.

    Men, jeg lurer på om det kan ha noe med når billetten ble kjøpt å gjøre?

    Hvis du sjekker på denne siden: https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/scandinavian-airlines/ så ser du at opptjening endret seg 1. Mars, og kanskje billetten er oppdatert etter opptjening, og ikke etter hva som ble kjøpt?

    Jeg har sett at en billett jeg har kjøpt for poeng til MIA i Biz Pro, med bookingklasse Z nå står som Biz Smart, med bookingklasse Z. I den gamle tabellen var opptjening den samme (9000) uavhengig av pro/smart. I den nye tabellen er det 9000 på Smart i klasse Z, mens det er 12000 på Pro i klasse Z. De har altså ikke villet gi meg opptjening etter ny tabell. Men, i samme slengen "nedgradert" meg til biz Smart..
     
  14. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, den ble kjøpt for tre uker siden, så den teorien stemmer trolig ikke. Som sagt så påstår både chat, telefon og gullmail at min bookingbekreftelse må være feil (!) - og det selv om gullmailen og chaten fikk se kopi. De mener tydeligvis at jeg driver med dokumentfalsk. Denne er en lei nøtt.
     
  15. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    535
    Likes mottatt:
    1,502
    Bonuspoeng:
    93
    Kan du finne frem fare basis så kan vi prøve å identifisere hva du faktisk har bestilt.

    Dessverre står denne koden verken på billetten eller bookingbekreftelsen. Men det er minst to steder hvor du kan finne den:

    1) Åpne https://www.sas.no/managemybooking/ i Chrome, og klikk deg inn på bestillingen. Start DevTools (F12), velg Network og refresh siden (F5)

    upload_2022-7-29_20-50-36.png

    I høyre del velg Preview for å se responsen fra SAS api'et og klikk deg gjennom til riktig node som vist her:

    upload_2022-7-29_20-44-21.png

    Reservations -> Status -> statusDetails -> ... -> reservationStatus -> fareClass

    AFFWEB er feks SAS Plus F&F i bookingklasse A

    2) Litt enklere kan du gå inn via https://www.saudia.com/ og klikke Manage booking

    Søk opp via eticket nummer, med riktig prefix for SAS (117)

    upload_2022-7-29_20-46-58.png

    Her finner du Fare basis:

    upload_2022-7-29_20-47-41.png



    Du kan så benytte expertflyer eller ITA Matrix til å slå opp billettreglene for denne koden.
     
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,538
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er det beste innlegget jeg har sett på IF på veldig lenge.
     
    Emma liker dette
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,538
    Bonuspoeng:
    293
    Kan du hjelpe meg med hvordan man gjør dette?
     
  18. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Det står BSOSMA/MFL og fare class B. Googlet det, men fant ikke helt ut av det.

    Men mener du at jeg kan ha bestilt noe benevnt som Sas plus pro som er noe helt annet? I så fall er det vel ikke rimelig at jeg må bære risikoen for det?
     
  19. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    535
    Likes mottatt:
    1,502
    Bonuspoeng:
    93

    Helt nederst i cat. 50 står det at dette er SAS Plus Smart. Kansellering er:

    CANCELLATIONS
    BEFORE DEPARTURE
    PER ONE WAY CHARGE SEK 650.



    Scandinavian Airlines (SK) BSOSMA STO to OSL

    General notes
    PREMIUM ECONOMY EXCURSION FARES B
    FOR ONE WAY FARES
    FOR ADULT
    Category 4: Flight restrictions
    THE FARE COMPONENT MUST NOT BE ON
    ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
    SK FLIGHTS 9600 THROUGH 9699.
    AND
    THE FARE COMPONENT MUST BE ON
    ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
    ANY SK FLIGHT OPERATED BY SK
    ANY SK FLIGHT OPERATED BY BE
    ANY SK FLIGHT OPERATED BY DC
    ANY SK FLIGHT OPERATED BY DX
    ANY SK FLIGHT OPERATED BY JO
    ANY SK FLIGHT OPERATED BY WX
    ANY SK FLIGHT OPERATED BY YW
    ANY SK FLIGHT OPERATED BY ZN
    ANY SK FLIGHT OPERATED BY BT
    ANY SK FLIGHT OPERATED BY RC
    ANY SK FLIGHT OPERATED BY EE.
    Category 5: Advanced reservation/ticketing restrictions
    RESERVATIONS ARE REQUIRED FOR ALL SECTORS.
    WAITLIST NOT PERMITTED.
    TICKETING MUST BE COMPLETED WITHIN 1 DAY AFTER
    RESERVATIONS ARE MADE OR AT LEAST 2 DAYS BEFORE DEPARTURE
    WHICHEVER IS EARLIER.
    OR - RESERVATIONS FOR ALL SECTORS AND TICKETING MUST BE
    COMPLETED AT THE SAME TIME.
    WAITLIST NOT PERMITTED.
    NOTE -
    WARNING-
    ALL RESERVATIONS MADE WITHOUT TICKET NUMBER
    WILL BE CANCELLED AUTOMATICALLY AFTER TICKETING
    DEADLINE.
    Category 8: Stopover restrictions
    UNLIMITED STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT.
    Category 9: Transfer restrictions
    ORIGINATING SWEDEN -
    UNLIMITED FREE TRANSFERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT
    UNLIMITED FREE IN EUROPE EXCEPT CPH.
    AND - UNLIMITED TRANSFERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT
    AT SEK 17 EACH - CHILD DISCOUNTS APPLY. INFANT
    IS FREE
    UNLIMITED IN CPH AT SEK 17 EACH
    FARE BREAK AND EMBEDDED SURFACE SECTORS NOT
    PERMITTED ON THE FARE COMPONENT.
    Category 10: Combinability
    ....
    Category 12: Surcharges
    ....
    Category 15: Sales restrictions
    ...
    Category 16: Penalties
    CANCELLATIONS
    BEFORE DEPARTURE
    PER ONE WAY CHARGE SEK 650.
    NOTE -
    TICKET IS NON REFUNDABLE IN CASE OF NO SHOW
    ------------------------------------------
    CANCELLATION FEE APPLIES BEFORE DEPARTURE OF POINT
    OF ORIGIN FOR THE WHOLE TICKET.
    ------------------------------------------
    IF THE CANCELLATION FEE IS HIGHER THEN THE
    FARE/TAX AMOUNT THE YQ/YR FEE WILL BE USED TO PAY
    PART OF THE CANCELLATION FEE.
    ------------------------------------------------
    NO CHILD DISCOUNT. INFANT FREE OF CHARGE.
    ------------------------------------------
    FULL REFUND PERMITTED BEFORE DEPARTURE IN CASE
    OF REJECTIONS OF VISA. EMBASSY STATEMENT REQUIRED
    AFTER DEPARTURE
    TICKET IS NON-REFUNDABLE.
    NOTE -
    FOR NON REFUNDABLE TICKETS YQ/YR DOMESTIC/
    INTERNATIONAL FEES WILL NOT BE REFUNDED.
    ------------------------------------------
    REFUND OF UNUSED TAXES/FEES/CHARGES PERMITTED
    CHANGES
    ANY TIME
    PER TICKET CHARGE SEK 650.
    NOTE -
    NO CHILD DISCOUNT. INFANTS FREE OF CHARGE.
    --------------------------------------------------
    ORIGIN/DESTINATION OF THE FARE COMPONENT MAY NOT
    BE CHANGED.
    --------------------------------------------------
    REBOOKING IN SAME BOOKING CLASS AS TICKETED
    CHARGE SEK 650 PER TRANSACTION
    --------------------------------------------------
    ....
    Category 19: Discounts
    ....
    Category 31: Voluntary changes
    ...
    Category 50: Application
    SAS PLUS SMART
    CLASS OF SERVICE PREMIUM ECONOMY.
    APPLICATION
    AREA
    THESE FARES APPLY
    WITHIN EUROPE.
    TYPES OF TRANSPORTATION
    FARES GOVERNED BY THIS RULE CAN BE USED TO CREATE
    ONE-WAY/ROUND-TRIP/CIRCLE-TRIP/OPEN-JAW JOURNEYS.
    FARES ONLY APPLY IF PURCHASED BEFORE DEPARTURE.
    EXCEPTION -
    FARES MAY BE USED FOR ENROUTE UPGRADING FROM A
    LOWER SK GO LIGHT/SK GO/SK PLUS SAVER FARE
    PROVIDED THAT ALL CONDITIONS OF THE
    NEW FARE ARE MET.
    CAPACITY LIMITATIONS
    ...
     
    RoadKing and NoLimit like this.
  20. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    535
    Likes mottatt:
    1,502
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke aktivt EF-abo nå, men du kan finne det meste via ITA matrix så lenge fare basis-koden forsatt er til salgs

    upload_2022-7-29_22-26-7.png


    upload_2022-7-29_22-27-2.png
     
    KRS, trygveat and NoLimit like this.

Del denne siden