Avgang kl. 0600 i stedet for 0700 med destinasjon USA. Hvilke rettigheter?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av mrhermano, 02. des 2018.

  1. mrhermano

    mrhermano Medlem

    Innlegg:
    120
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    28
    Noen som vet hvilke rettigheter jeg har når flyselskapet har tullet med bookingen min og ikke gitt meg info om at den har blitt endret. Jeg skulle egentlig reise fra KRS til USA, men nå har utreiseflygningen blitt kansellert uten at de har gitt meg en ny flyvning. Sas sier bare at jeg skal møte opp 1 time tidligere og så ser de om de får meg på flyet. Har man rett til noen kompensasjon når man må reise 1 time tidligere enn det man hadde tenkt, men samme ankomsttid i USA?

    Det er vel bare når man får en annen ankomsttid at man har krav på kompensasjon?
     
  2. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    114,834
    Bonuspoeng:
    350
    Ingen komp ved bare en time nei
     
    furlong liker dette
  3. furlong

    furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

    Innlegg:
    917
    Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Håper virkelig ikke du har krav på noe kompensasjon. Får da være måte på!
     
    SuperVC10, Wiolenze, Eksempel and 2 others like this.
  4. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Full refusjon og upgrade til biz samt 50.000 points i comp sikkert.......
     
    Last edited: 03. des 2018
  5. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,824
    Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Er du satt på standby på en avgang én time tidligere, eller er du bekreftet ombooket til en avgang én time tidligere? Dersom førstnevnte, så er det jo et sjansespill jeg skulle mene setter deg i posisjon til å stille noen konkrete krav. Dersom sistnevnte, så kommer det vel an på hvor lenge det er til du skal reise. Jeg husker på stående fot ikke hva fristene er, men normalt dreier det seg vel om adgang til å, om ikke annet, kansellere reisen vederlagsfritt.
     
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Anbefaler å lese det vedkommende skriver før en hoster opp eder og galle:

    Slik jeg tolker innlegget har utreisen blitt kansellert uten at vedkommende har fått beskjed.
     
    Monkeycat liker dette
  7. furlong

    furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

    Innlegg:
    917
    Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Det kan så være, men da får erstatningsspørsmålet heller komme om SAS ikke klarer å få han med på 06:00 flyet slik at han reelt blir forsinket.
    Det får være grenser for hva flyselskapene skal erstatte, og til syvende og sist så er det meg og deg som betaler for disse erstatningene i form av økte billettpriser.
     
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Med forbehold om at jeg tolker innlegget feil, så virker det på meg som om vedkommende har fått kansellert utreisen og ikke fått en ny avgang. Det er klart at SAS skal hoste opp cash i kompensasjon om så er tilfelle.

    Om avgangen bare er flyttet en avgang er jeg enig med deg.
     
  9. furlong

    furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

    Innlegg:
    917
    Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Der tar du nok feil. SAS skal ikke hoste opp kompensasjon om utreisen er kansellert såfremt vedkommende kommer frem til samme tidspunkt.
     
  10. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,339
    Likes mottatt:
    7,723
    Bonuspoeng:
    293
    The airline is also required to pay cash compensation as described below, unless one of the following conditions applies:

    • the airline notifies the passengers at least two weeks prior to departure
    • the airline notifies the passengers between one and two weeks prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
      • depart no more than two hours earlier than scheduled, and
      • arrive no more than four hours later than scheduled
    • the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
      • depart no more than one hour earlier than scheduled, and
      • arrive no more than two hours later than scheduled
    • the cancellation was caused by extraordinary circumstances that could not have been avoided by any reasonable measure.
    Reglene er strengt tatt superklare på det her..
     
    OttoL and Xflipper like this.
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Det er helt feil ref sakens kjerne her.
     
  12. furlong

    furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

    Innlegg:
    917
    Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Dette har du tydeligvis svært lite greie på:

    Hvis SAS har kansellert billetten men klarer og ordne opp i dette slik at pax kommer frem til rett tid, så skal ikke en krone utbetales.
     
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Takk det samme..

    Kunden fant ut av dette selv og da har han rett på kompensasjon. Så enkelt er det. Om da ikke SAS kan bevise at kunden har lagt inn feil kontaktinformasjon.
     
  14. furlong

    furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

    Innlegg:
    917
    Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    " Sas sier bare at jeg skal møte opp 1 time tidligere og så ser de om de får meg på flyet."

    Slik sett tolker jeg at dette oppfyller: "
    the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
    • depart no more than one hour earlier than scheduled, and
    • arrive no more than two hours later than scheduled.
    Anbefaler at trådstarter sender en klage til SAS selv om han lander på tid, så får vi se hva SAS sitt synspunkt er i denne saken.

    Jeg tviler sterkt på at vedkommende får en krone.
     
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    ok vi får være enige om å være uenig :) Skal heller belite meg om en kompensasjon avslås.
     
    furlong liker dette
  16. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,339
    Likes mottatt:
    7,723
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det vil det gjøre. Forutsatt at flyet faktisk går en time før eller mindre, ikke 1t5m eller lignende. Og at SAS faktisk får han på dette flyet sånn at han kommer fram til sluttdestinasjon tidsnok etter de andre kravene. Det han lurte på var faktisk hvilke rettigheter han har og da hjelper det lite at folk sier han ikke har noen rettigheter overhodet så lenge han kommer fram i tide, noe som ikke stemmer i alle tilfeller.
     
  17. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Slik jeg forstår det har passasjerens flyvning A blitt kansellert, med den følge at han ikke rekker flyvning B, med mindre han bookes om til flyvning C som har avgangstid 1 time før opprinnelig avgangstid for flyvning A. Videre forstår jeg det slik at flyselskapet ikke har booket ham om til flyvning C, men har bedt ham om å møte på flyplassen før flyvning C, i håp om å få ham med på denne flyvningen.

    Spørsmålet er hvilke rettigheter han har i denne situasjonen:

    Av EU 261/2004 art. 5 nr. 1 bokstav a) følger det at passasjeren har rett på «assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8». Av art. 8 nr. 1 bokstav b) følger det at passasjeren har krav på «re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity» eller etter samme artikkel bokstav c) «re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at a later date at the passenger's convenience, subject to availability of seats». Han har med andre ord rett til å bli ombooket slik at han når frem til sin endedestinasjon så fort som mulig!

    Videre følger det av art. 5 nr. 1 bokstav b) at han skal «be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 9(1)(a) and 9(2)». Av art. 9 nr. 1 følger det at han har krav på forfriskninger som står i «reasonable relation to the waiting time». Dette er ikke begrenset til verdien av voucher mv. som han måtte få av flyselskapet. Han har ellers krav på overnatting om nødvendig, herunder transport t/r overnattingsstedet.

    Det følger også av art. 5 nr. 1 bokstav c) at passasjeren «have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7» med mindre han opplyses om kanselleringen innenfor visse tidsrammer i forkant av den første flyvningen på reiseruten, og kanselleringen etter art. 5 nr. 3 ikke. skyldes «extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken». Retten til kompensasjon er ubetinget ved kanselleringer, men kan påvirkes av en rekke forhold, blant annet hvordan passasjeren blir ombooket, om passasjeren når sine videre forbindelser, hvor mye forsinket passasjeren blir til sin endedestinasjon, mv.

    Ved ombookinger til tidligere avganger gjelder i utgangspunktet kompensasjonsplikt for flyselskapet, men det er diskutert i juridisk teori, både i Norge og i Europa, hvorvidt passasjeren reelt sett har et behov for kompensasjon i de tilfellene hvor han når frem til sin endelige destinasjon før eller samtidig som sin opprinnelige flyvning. Spørsmålet synes å være ubesvart i flyklagenemdas praksis, se Kjelland, Flypassasjerers rettigheter (2013).

    For å oppsummere har han etter forordningen krav på:
    - informasjon fra flyselskapet om reiserute/rettigheter
    - ombooking så fort som mulig/evt. på annet tidspunkt etter eget ønske
    - mat/drikke som står i et rimelig forhold til ventetiden
    - om nødvendig: overnatting/transport t/r overnattingsstedet
    - kompensasjon: avhengig av forsinkelse/omstendighetene rundt forsinkelsen
    - transport fra flyplass: avhengig av kollektivtilbud/de øvrige omstendighetene
     
    Last edited: 03. des 2018
    RoadKing, Eddie47, paron and 8 others like this.
  18. furlong

    furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

    Innlegg:
    917
    Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Det var en fin copy/paste av EU261/2004, men jeg vil påpeke at oppsummeringen din kan virke villedende i forhold til trådstarters spørsmål.
    Han ble satt på venteliste til ett fly som har avgangstid 1 time før opprinnelig ( ikke 1 time og 5 min, men 1 time ). Ombooking vil skje etter at han eventuelt ikke kommer med denne avgangen, men allikevel innenfor tidspunkt før opprinnelig avgangstid for kansellert fly.

    Således så vil han ikke få noe utbetalt i denne saken.
    Han kan få kompensasjon om han kommer mer enn 2 timer forsinket frem, men det er en helt annen sak og har ingenting med spørsmålet her å gjøre.

    Man kan selvfølgelig være uenig i dette og påberope seg erstatning ovenfor flyselskapet og senere flyklagenemda. Jeg både tviler og håper at en erstatning her noengang vil bli en realitet :)
     
  19. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,450
    Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du skal bytte fly et sted så hadde jeg håpet at de heller flydde deg dit dagen før og fikset hotellovernatting. Å sjanse på at du kommer med et fly og derfor kommer tidsnok er litt svakt, og hva med innreise til USA? De er vel ikke så happy i passasjerer som ikke er meldt inn tidsnok
     
  20. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    405
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Men er det ikke slik at en kansellering som ikke er grunnet spesielle omstendigheter uansett utløser 50% komp helt uavhengig av når du kommer frem til endelig destinasjon? Det er i hvert fall slik jeg alltid har tolket dette.

    "2. When passengers are offered re-routing to their final destination on an alternative flight pursuant to Article 8, the arrival time of which does not exceed the scheduled arrival time of the flight originally booked (a) by two hours, in respect of all flights of 1 500 kilometres or less; or (b) by three hours, in respect of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and for all other flights between 1 500 and 3 500 kilometres; or (c) by four hours, in respect of all flights not falling under (a) or (b), the operating air carrier may reduce the compensation provided for in paragraph 1 by 50 %."
     

Del denne siden