Slik jeg forstår det har passasjerens flyvning A blitt kansellert, med den følge at han ikke rekker flyvning B, med mindre han bookes om til flyvning C som har avgangstid 1 time før opprinnelig avgangstid for flyvning A. Videre forstår jeg det slik at flyselskapet ikke har booket ham om til flyvning C, men har bedt ham om å møte på flyplassen før flyvning C, i håp om å få ham med på denne flyvningen.
Spørsmålet er hvilke rettigheter han har i denne situasjonen:
Av
EU 261/2004 art. 5 nr. 1 bokstav a) følger det at passasjeren har rett på «assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8». Av art. 8 nr. 1 bokstav b) følger det at passasjeren har krav på «re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity» eller etter samme artikkel bokstav c) «re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at a later date at the passenger's convenience, subject to availability of seats». Han har med andre ord rett til å bli ombooket slik at han når frem til sin endedestinasjon så fort som mulig!
Videre følger det av art. 5 nr. 1 bokstav b) at han skal «be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 9(1)(a) and 9(2)». Av art. 9 nr. 1 følger det at han har krav på forfriskninger som står i «reasonable relation to the waiting time». Dette er ikke begrenset til verdien av voucher mv. som han måtte få av flyselskapet. Han har ellers krav på overnatting om nødvendig, herunder transport t/r overnattingsstedet.
Det følger også av art. 5 nr. 1 bokstav c) at passasjeren «have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7» med mindre han opplyses om kanselleringen innenfor visse tidsrammer i forkant av den første flyvningen på reiseruten, og kanselleringen etter art. 5 nr. 3 ikke. skyldes «extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken». Retten til kompensasjon er ubetinget ved kanselleringer, men kan påvirkes av en rekke forhold, blant annet hvordan passasjeren blir ombooket, om passasjeren når sine videre forbindelser, hvor mye forsinket passasjeren blir til sin endedestinasjon, mv.
Ved ombookinger til tidligere avganger gjelder i utgangspunktet kompensasjonsplikt for flyselskapet, men det er diskutert i juridisk teori, både i Norge og i Europa, hvorvidt passasjeren reelt sett har et behov for kompensasjon i de tilfellene hvor han når frem til sin endelige destinasjon før eller samtidig som sin opprinnelige flyvning. Spørsmålet synes å være ubesvart i flyklagenemdas praksis, se
Kjelland, Flypassasjerers rettigheter (2013).
For å oppsummere har han etter forordningen krav på:
- informasjon fra flyselskapet om reiserute/rettigheter
- ombooking så fort som mulig/evt. på annet tidspunkt etter eget ønske
- mat/drikke som står i et rimelig forhold til ventetiden
- om nødvendig: overnatting/transport t/r overnattingsstedet
- kompensasjon: avhengig av forsinkelse/omstendighetene rundt forsinkelsen
- transport fra flyplass: avhengig av kollektivtilbud/de øvrige omstendighetene
Vis alt...