Avgift og avgift, fru blom. Refusjon i praksis.

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RoadKing, 29. nov 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk i dag melding fra SAS om refusjon på min Plus Saver billett til Hong Kong, der hvor jeg ikke kom lenger enn til Stockholm. Jeg hadde regnet med at de ville komme til å trekke litt for at reisen var påbegynt, men når de sa at jeg hadde en refundable billett så hadde det blitt litt mer igjen, dette er jo en vits.

    Det er også, etter mitt skjønn, en utmerket dokumentasjon på at det de kaller for avgifter, er alt annet enn avgifter. At de i bestillingsøyeblikket har en post "Taxes, Fees, Other Charges" på 2785 som blir til 275 i "Taxes, Fees, Other Charges" i det øyeblikk de skal betale tilbake noe syns jeg rett og slett er fanteri.

    Noen som har noen tanker om dette? Har jeg krav på mer?

    upload_2016-11-29_16-9-20.png
     
    milehigh liker dette
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel ikke relevant på en Plusbillett som er refundable...

    Jeg tror heller at @RoadKing har blitt belastet de berømte 300 € i refusjonsgebyr + kostnaden for å endre retur til Oslo på en C-billett..
    Så plutselig er alt spist opp..

    Har du hørt med reiseforsikringen om det er noe som kan dekkes der?
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    @Ida , JEG er klar over at billetten ikke var refunderbar, det var SAS på Arlanda som mente det. :)

    Poenget mitt med posten er nettopp den smørbrødlista som du kommer opp med. Det er min mening, at en "avgift" er en offentlig regulert straffeskatt som pålegges individet. (f.ex seteavgiften) En "avgift" knyttet til individet skal det offentlige følgelig ikke ha dersom individet ikke reiser (igjen f.ex seteavgiften).

    Dersom det IKKE er slik at "avgiften" er knyttet til individet, men maskinen, så er det i prinsippet et obligatorisk beløp å betale for å reise, og skal dermed inngå i den faktiske prisen. Akkurat som du ikke får spesifisert veiavgift når du kjøper billett på buss.

    Argumentasjonen min i forhold til denne reisen er at flyselskapene burde slutte med dette tåpelige spillet og kalle en spade for en spade. De lurer ingen.
     
    anders82 liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng @Are , sjekker AmEx.
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    De lurer alle som har rabattavtaler..
    De får jo % på fare basis og ikke resten.
     
    RoadKing liker dette
  6. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo den berømte YR eller YQ skatten, som egentlig ikke er en skatt, men inntekt til selskapet, og ikke burde vært klassifisert som en avgift.

    Vet at KLM har gått bort fra YR på Europa og kun har net fare pluss alle offentlige skatter og avgifter. Norwegian oppererer vel også med det samme prinsippet.
     
    alexfins and RoadKing like this.
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Amex platinum forsikring dekket ikke nei :(
     

Del denne siden