Avinor skal visstnok åpne ny innenlandslounge hvor det er mulig å kjøpe seg inn uavhengig av flyselskap. Det kommer ikke frem av artikkelen når den åpner, men det skrives som om det er snart. Samtidig med åpningen av denne loungen skal også utland samt de på Sola og Flesland oppgraderes. Les mer hos flysmart24
Ref debatten om flyplassavgifter og at disse økes. Argumentet til flyselskapene var/er at Avinor har for høye tanker om fremtiden og at de gjør unødvendig store investeringer i flyplassene. En innenlands lounge på OSL gir for så vidt mening. Her er til og med SAS-loungen til tider (ganske ofte) stappfull og det er åpenbart en etterspørsel. Nå det gjelder loungen på Sola ser jeg ingen grunn til å gjøre noe med den. Har aldri opplevd den mer enn halvfull. Og for meg som ‘hjemmehørende’ til SVG benyttes den maks 20-30 minutter, men det er også flere ganger at jeg ikke gidde å bruke tid på å dra innom pga ønske om å sove lenger eller at man har mat på flyet (biz) eller tar frokost/lunsj hjemme/på jobb. Det er så pass få non-SK-flighter derfra at det skal mye til å fylle loungen, samt det er lite gjennomgangstrafikk som gjør at de som er i målgruppen for å bruke den først og fremst er tilreisende på jobbreise som må vente der på returflyvningen sin. Med tanke på passasjergrunnlag og slikt synes jeg North Sea-loungen er midt i blinken og akkurat det som trengs. Skulle de gjort noe med den burde det vært serveringen, som tross alt allerede er veldig bra. De kunne feks anerkjent det lokale mer og hatt feks Lervig-øl. Et problem om de skal utvide/pusse opp er vel at den må stenges for en periode. Beklager rant’en, men ser ingen grunn til å pusse opp denne. Det samme gjelder vel i grunn på Flesland, selv om jeg ikke er like bevandret der så er mitt inntrykk at denne også er fit for purpose. Avinor burde heller gjort investeringen i form av å lande en avtale med SAS/DY om tilgang for å utnytte disse bedre.
Skjønner heller ikke helt hva de har tenkt å gjøre på BGO. Ser ikke behovet for oppussing og det har sjeldent vært mye folk der når jeg har vært innom. Kanskje de har tenkt å bygge terrasse som kan brukes 4 dager i året? De har jo faktisk plass til det
Blir spennende hvordan det blir på SVG/BGO når Air France - KLM / SAS avtalen går i boksen. Du får lounge til AMS/CDG, men ikke til CPH...
Det utgjør vel ikke noe forskjell fra nåværende situasjon der man får tilgang hvis man reiser med LH, men ikke med SAS? Edit: I tillegg er det lite relevant for temaet ny OSL Lounge Innland
Godt poeng med LH. Trodde man etter 1000 poster fikk en liten kvote til å gå off-topic, men så feil kan man ta
Har ikke merket noen forskjell på off-topic etter at jeg passerte de tusen. Jeg er akkurat like mye på vidotta som før…
Det jeg lurer litt på er om Avinor i tillegg til at man kan kjøpe seg inn, ser for seg å ha avtale med noen flyselskap i denne loungen. I så fall kanskje WF eller DY reisende vil kunne få tilgang? Antar SAS beholder sin innenrikslounge selv om denne nye dukker opp
Det står i artikkelen at de er åpne for at flyselskap og banker/kortselskap skal kunne kjøpe plass til sine kunder.
Den største målgruppen må være gjester som kjøper seg inn direkte. SAS har jo sin egen lounge og at Norwegian skal inngå avtale tviler jeg sterkt på. Det har de heller ikke på utland. De selger ingen premiumbilletter innenlands og prisforskjellen mellom LowFare og Flex tillater ikke både baggasje/sete/fullflex OG inngang i lounge. Widerøe kan være aktuell, men at man med billigste billett og EBG slipper inn gratis kan ikke være bærekraftig for selskapet. Så har du kredittkortavtalene, hvorav noen gir ubergrenset antall besøk. Antall besøk vil skyte i været om pendlere med økonomibillett og Amex Platinum kan bruke loungen uten begrensning. Det kan ikke være levedyktig. Alt er ren spekulasjon fra min side, det blir spennende å se!