Det knytter seg nok (ikke) stor spenning rundt hvilket nettverk man skal velge når man er på OSL. Skal man velge OSL sitt eget nett? Eller skal man velge SAS loungen sitt nett? Mine damer og herrer, jeg har svaret! Men først skal jeg skrive masse piss som ingen egentlig bryr seg om... En litt for lang mellomlanding og grenseløs irritasjon over at jeg har lagt igjen padden min hjemme - som har gjort at jeg har installert netflix på pcn - som igjen har gitt meg mye bedre grunnlag til å si at piratkopiering er så j*vla mye enklere og mer praktisk enn å betale for dette opplegget. ........... Men nok om det.. eller nei.. har failet nedlasting 2-3-4 ganger nå, så på 8 timer i lufta har jeg ikke sett en eneste episode fra netflix.. Rett og slett trist.. Og når jeg på toppen av det hele fant ut at jeg hadde ikke 4G når jeg var på LIS tidligere i dag.. ja hva skal man si, det ble for mye for en stakkars mann som meg. Jeg ble rett og slett rasende og drakk masse vin på flyet mens jeg skrev mange sinte epost. Nå, etter mye svada kan vi egentlig forsette med det som er interessant. Det er jo ikke noe poeng for meg å skrive mer enn jeg trenger, tross alt er jo jeg ikke typen som går rundt grøten. Her er det - slik jeg har forstått det på andre - ingen grunn til å være bekymret om akkurat det. Altså at jeg går rundt grøten, fordi det gjør jeg jo ikke. Det vet vel alle som har lest mine innlegg også.. Tross alt så er jeg alltid rett på sak, uansett sak. Det er bare slik jeg er.. Så når vi har avklart det så kan vi jo komme til en konklusjon. Netflix er veldig bra på papiret, men det er også farlig for blodtrykket mitt.. Eller nei, det var ikke det som var poenget. Nå kommer vi til det som faktisk teller. Skal man bruke avinor-nett eller SAS nett når man sitter på flyplassen. Personlig har jeg jo ofte brukt avinor ettersom dekningen går utover hva man får i loungen. Noen ganger håper man jo at netflix skal laste litt mens man går/løper til gate slik at man ikke trenger å se en gammel episode eller noe annet drit flere ganger. Heldigvis har jeg nå en løsning på dette problemet, det er ikke lenger et tema. Jeg har - som nevnt over - en lang mellomlanding og dårlig humør så da er det vel ingenting bedre enn å faktisk løse et problem for titusener av reisenede daglig. Jeg antar at de fleste har dette problemet uten at de har klart å løse det på en elegant måte utover en tilfeldighetsløsning a.la. "jeg kobler til det nettet jeg kobler til av tilfeldighet". Men, mine damer og herrer! Nå har jeg tatt på meg å kjøre en speedtest på disse to nettverkene og resultatet er slående. Det er rett og slett betydelig forskjell på de to.. Når man kjører en speedtest på avinor så får man ca 8mbps.. Og siden det er to varianter av dette nettet, gratis eller betalt, så tenkte jeg jo at det var en meget god ide å se hva SAS har å tilby. Det går unna hos SAS, det kan man si.. Ingen tvil om det.. Hmm.. hvor var nå den grøten? Uansett, SAS gir 32mbps, dvs 4 ganger hastigheten til Avinor. Nå tenker du nok, hei stopp, jeg vil ha bevis. Og det får du ikke.. Fordi som den rett på sak typen jeg er, så gidder jeg ikke gå tilbake og bytte nettverk en gang til for å kjøre en speedtest på nytt. Jeg har tross alt mye nettflix å ta igjen etter dager uten å se på noe som helst. Og dette 32mbps nettet hos SAS er såpass raskt at jeg har fått lastet ned en hel episode mens jeg forfattet dette korte innlegget. Så da er det jo greit, konklusjonen vi kan trekke ut av dette - foruten at jeg er meget effektiv og "to the point" er følgende: SAS WiPoint > AVINOR Kos dere med høy hastighet i fremtiden folkens!
Veldig godt poeng. Kan sjekke dette neste gang om mulig.. Kona er akademiker, men må stadig innom hjem-universitetet stadig vekk for at det skal funke på andre steder. Men ja, eduroam er genialt for studenter og akademikere
Godtfolk! Unge herr professor Are har selvfølgelig svaret på deres spørsmål. eduroam gir ca 100mbps og banker dermed alt annet ned i støvlene Skulle også testet 4G, men av en eller annen grunn har 4G forsvunnet fra PCn.. Og via mobil er jeg redd for at det blir en svakhet på mobil-wifi.. En eller annen IT fyr får se på PCn og få det 4g-kortet til å funke igjen.. Funket tidligere i uka..
Dette er "rene" målinger uten VPN. Har faktisk ikke testet med VPN, kunne jo i og for seg vært interessant å se hvor mye det dreper hastigheten min..
Totalt uinteressant å måle disse hastighetene med VPN da alle har forskjellig VPN-tilbyder som gir forskjellig hastighet avhengig av linje og forbruk.
Tror nok du mister 60-70% er du uheldig. Det er også interessant å koble dette mot hvor mange som er koblet opp på samme wifi. Sist jeg brukte Avinors wifi, så var det 1025 tilkoblede enheter på. (Men vet jo ikke hvor mange som brukes)