Avis vs. Sixt - en liten utfordring

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av watchaddicted, 22. okt 2022.

1. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,030
    Bonuspoeng:
    113
    Skal leie bil på LHR og lurer i den forbindelse på hva folket foretrekker der, Sixt eller Avis? Har i utgangspunktet en booking med Avis, men har også en i reserve hos Sixt.

Grunnen til det er at Widerøe har kansellert flighten vår og flyttet oss over på 1310 avgangen istedenfor 1900. Forsøkte å endre reservasjonen hos Avis, men det gikk ikke uten at de rekalkulerte og skulle ha 2 k mer. Ringte Avis i England og de kunne heller ikke gjøre noe, men regnet med det gikk greit siden jeg var på President nivå.. men kunne ikke garantere noe..

Hvordan går det med Avis hvis vi dukker opp med bilen kl. 11 og ikke kl. 17 som det står i reservasjonen?

2. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    ? Å levere tilbake før avtalt tid er ingen problem?

watchaddicted and indahla like this.
  3. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,939
    Bonuspoeng:
    293
    Som @stashorizor skriver, det er vel aldri noe problem å levere inn bilen før tiden?
    Eller tenker du at dere skal betale mindre fordi dere nå har bilen ett døgn mindre (avhengig av når den ble hentet)?

watchaddicted liker dette
  4. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,030
    Bonuspoeng:
    113

Haha, beklager uttrykte meg nok litt uklart:p:confused:

Det står klart i vilkårene at leverer man bilen før tiden kan det medføre endring av prisen. Ikke alle leiebilselskaper har dette, men Avis er et av dem.

Ellers da, har dere noen preferanser Sixt vs. Avis? Har ikke brukt Sixt på mange år etter en episode hvor jeg hadde en skade og Sixt skulle ha meg til å dekke hele skaden selv fordi jeg ikke hadde rapportert det til politiet (ingen personskader, ingen 3. part involvert og bilen var fullt kjørbar, men Tyskland er Tyskland). Måtte engasjere advokat til slutt og endte med å betale 5000 Euro og ikke 21000 som Sixt fakturerte meg. Uansett, mange år siden nå og jeg er ikke sur lengre. Kanskje Sixt kan prøves igjen:rolleyes:

indahla liker dette
  5. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,939
    Bonuspoeng:
    293
    OK =)
    Det har jeg aldri opplevd, men har ikke hatt så mange leier med de heller ..

6. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    464
    Bonuspoeng:
    63
    Om den blir rekalkulert eller ikke kommer an på når du henter bilen. Dersom endring i innleveringstidspunktet ikke endrer det antall døgn du har hatt bilen, så kan de justere uten å rekalkulere når du ankommer, men da må du gi beskjed før de sjekker deg inn. Et døgn er å regne som 24t. Dersom det endrer antall døgn vil du kunne risikere at leien blir rekalkulert ved innsjekk (men spør du fint kan de sette innsjekk 17.00 likevel). Om du derimot ber dem endre på forhånd, slik du har prøvd, vil leien rekalkuleres og det er en dårlig deal om prisen har gått opp.

7. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,030
    Bonuspoeng:
    113
    Suverent, tusen takk for god tilbakemelding:)

Jeg vurderer å booke om flighten fra lørdag til fredag og dermed forkorte leien en dag. Fra kl. 17 lørdag til kl. 17 fredag. Vil det medføre en rekalkulering uavhengig om de er fleksible eller ei?

Last edited: 24. okt 2022
  8. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    464
    Bonuspoeng:
    63
    Alt er mulig (såfremt det ikke gjøres på forhånd) selv om systemet som brukes er eldgammelt, men når det blir et helt døgn blir det nok vanskelig å få dem med på å trikse med innleveringen. Er det noen timer kan de la bilen stå på kontrakt noen timer lengre, men blir det et helt døgn så skaper det litt dominoeffekter i systemene deres i.f.t oversikt osv.

Samtidig så vil du jo sannsynligvis forkorte leien med et døgn så du kan jo kanskje spare noe der. Slik prissystemet til Avis er (eller hvertfall var) bygd opp, så er det leieprisene delt opp i ulike grupper med dager, så avhengig av hva endringen blir på total leielengde, så er det ikke sikkert at rekalkuleringen blir lik når antall døgn endres. Om du velger å beholde leien er det uansett bare å spørre, du får ikke noe annet enn et nei ;)

9. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,030
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for at du tok deg tid til dette, veldig kjekt å få litt innsikt i hvordan det fungerer.
    Vi kjører med original booking og holder på flighten lørdagen:)

10. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Hva med en kreativ løsning?
    Parker bilen når du skal hjem, lås dørene og legg nøkkelen i hanskerommet før du klapper igjen døra.
    Send de en mail dagen etterpå når du skal faktisk levere bilen :cool:

watchaddicted and holmen like this.
  11. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    464
    Bonuspoeng:
    63
    Han ville ikke vært den første ;) Det finnes derimot flere steder hvor det belastes gebyr for å bruke innleveringsområdet som parkering. I tillegg er det mer og mer vanlig å ha ekstranøkler et mer sentralt sted framfor på stasjonen, noe som også vil medføre en ekstraregning for å få denne tilsendt, så usikker på om det er å anbefale...

watchaddicted and Are like this.
  12. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,030
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe, hjelper ikke på LHR. Døgnåpent:p

Are liker dette

Del denne siden