Avixlo reiser til Helsinki og Tallinn (Reisebrev nr. 2) - (Tidligere: Helsinki/Tallinn tur 2019)

Tråd i 'Reisebrev' startet av Avixlo, 25. febr 2019.

  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    Da var dagen kommet (Ikke til å reise) men å sjekke inn på Dy383 fra Tromsø til Oslo og D8317 til Helsinki. Jeg har fått tildelt sete 22F til OSL og 21D til HEL. Håper å få byttet det når jeg skal hente ut boardingkortet på automaten ved TOS imorgen :) Favorittsete er 27A, men tviler på at jeg får det også må jeg få prøvet å sitte nær den jeg skal reise med som ikke har sjekket inn enda da hun skal reise fra Oslo.

    Slik blir reisen på turen:
    Tirsdag 26. Februar
    TOS - OSL DY383 1t 55min Norwegian Air Shuttle Lowfare
    TOS: 17:40
    OSL: 19:35
    Sete: 22F (Vindusete er greit)

    OSL - HEL D8317 1t 25min Norwegian Air International Lowfare
    OSL: 20:30
    HEL: 22:55
    Sete: 21D (Satser på å få byttet imorgen)

    Reisefølget mitt kommer på flyet i Oslo da hun vil reise fra Kongsberg med tog. Billetten min er gjennomgående slik at 55 minutter på OSL skal vel gå greit. Vi reiser med kun håndbagasje. Sånn for man opplevd verden for en litt billigere penge;)

    Når vi kommer til Helsinki vil vi ta tog inn til byen for å så sjekke inn på en AirBnb leilighet vi har leid et rom i. Verten er informert om når vi lander.
    Om dere har noen tips til rask og billigst;) reiserute til Helsinki by så tas det imot med takk! AirBnb leiligheten vil være nær:
    Matiaksenlehto i Helsinki.

    Vi har planlagt noe å gjøre i Helsinki, men fler tips tas selvfølgelig imot. Hard Rock Cafe, lokal mat og et nyhetsmedium museum (Gratis) er noen av tingene vi skal. Og katedralen som er et landemerke.

    Båten våres til Tallinn er med Eckerö Line på torsdag 28. februar kl. 15:15 så da er vi i Tallinn 17:30 samme dag (Kom på bare 20 Euro for 2 personer) Noen som har kjennskap til den båten? Som tips jeg har fått fra dere så skal en bok pakkes med (bok: Nordens Casablanca, Nordmenn i Stockholm under krigen)

    Når vi ankommer Tallinn vil vi sjekke inn på hotell som er bestilt på Hotels.com via Viatrum: Center Hotel (Vi er ikke så kravstore:)) I Tallinn blir vi til flyet går hjem lørdag 2. Mars kl. 10:30.

    I Tallinn har vi planlagt med litt hjelp fra dere å se gamle byen, besøke KGB museum + litt annet jeg ikke kommer på i farta men om dere har flere tips der også så tas det imot med takk.

    Flyet hjem:
    TLL - OSL DY1061 1t 30min Norwegian Air Shuttle lowfare
    TLL: 10:30
    OSL: 11:00
    Sete: Ukjent foreløpig

    Når vi kommer til Oslo så vil jeg ta toget til Lillestrøm for å besøke min far som bor der. Har jo ikke undervisning før på tirsdag så da kunne jeg jo like gjerne avlegge et besøk når jeg først er nær (Også slapp jeg å vente 6t på OSL den dagen). Jeg skal bli i Lillestrøm (Med et lite besøk hos farmor i Rømskog) frem til mandags morgen.

    Flyet hjem til Tromsø er Norwegian DY370
    OSL: 08:30
    TOS: 10:25
    Sete: Ukjent foreløpig

    Jeg ser frem til en tur hvor jeg vil oppleve 2 byer jeg aldri tidligere har vært i. Finland har jeg så vidt besøkt ved en tidligere anledning da jeg skulle til Sverige ifra Tromsø og kjørte over Finland. Estland har jeg aldri vært i, men har hatt en kamerat som har besøkt landet.
    Jeg skal prøve å være litt flinkere i dette reisebrevet enn hva jeg var i Manchester med å oppdatere om hva som skjer og jeg har allerede "advart reisefølget mitt om dette reisebrevet" så hun er informert.

    Jeg ser frem til en flott tur som starter imorgen etter at jeg har vært på forelesninger og et seminar.
     
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Artig. God tur. Har ikke vært noen av disse stedene selv, men særlig Tallinn er på listen.
    Finland er litt lenger :)
     
    ArthurDent and Avixlo like this.
  3. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    Norwegian hadde billige billetter til begge stedene! Ganske lett å kombinere de også. Da jeg først så på reise ditt så tenkte vi bare Tallinn men jeg ville ha en tur til Helsinki også og Eckerö Line virker til å være det billigste altenativet for T/R til 30 Euro for 2 pers eller 1 vei for 2 pers 20 Euro.

    Jeg fikk ungdoms pris til Helsinki men ikke fra Tallinn men forsatt rimelig. 315kr til Helsinki og 279kr fra Tallinn.
     
  4. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,272
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Kan anbefale Mannerheim-museet i Helsinki. Veldig interessant person å lære om.
     
    ArthurDent and Avixlo like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)
     
    ArthurDent and Avixlo like this.
  6. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    Takk :)
     
    ArthurDent liker dette
  7. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Dæven. Det var billig. Jaja. Man får se hva man rekker. Denne siden av sommeren er full
     
    ArthurDent and Avixlo like this.
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Dette blir spennende. God tur ;)
     
    ArthurDent and Avixlo like this.
  9. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Dette blir nok en fin tur, riktig god tur :)

    Sist jeg var i Helsinki tok jeg lokaltoget inn til byen, toget går fra Vantaa og inn til sentralstasjonen på ca 30 min og koster vel rundt 5 Euro hvis jeg husker rett. Det går også mye flybusser inn til sentrum, men mener å huske at lokaltoget er billigste reisemåte...ser ut til at Google maps sier at det er rundt 15 min å gå fra sentralstasjonen til området dere skal bo.
     
    ArthurDent and Avixlo like this.
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,414
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur ;)
     
    ArthurDent and Avixlo like this.
  11. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Tallinn er en fin by :)
     
    ArthurDent and Avixlo like this.
  12. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    Det så interessant ut også helt til jeg så det bare var åpent fredag, lørdag og søndag altså de dagene vi ikke er der. Men jeg skal huske på dette til neste gang vi skal besøke Helsinki en gang i framtiden!


    Jo takk, har hørt mye flott om byen og nå fra og med torsdag skal jeg få se det med mine egne øyne

    Takk! Både jeg og reisefølge har troen på at det blir en god tur

    Det kan nok stemme det ja, reisefølget mitt har sett litt på reisevei fra lufthavnen til stedet vi skal være. Ved å registrere seg i app får man helt ned til 4,20 ifølge hun. Men takk for tips!
     
    jgroneng and ArthurDent like this.
  13. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,227
    Bonuspoeng:
    293
    God tur - blir kjekt å følge dere på denne!
     
    ArthurDent and Avixlo like this.
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,794
    Likes mottatt:
    57,186
    Bonuspoeng:
    293
    God tur!
    Har ikke vært i de byene på over 20 år, så jeg tror ikke jeg skal komme med for mye tips.. :)
     
    ArthurDent and Avixlo like this.
  15. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    God tur! Skal selv en svipptur til Tallinn utpå våren, så følger interessert med.
    I Helsinki likte jeg Suomenlinna, men det er sikkert finere der på sommer'n enn i februar :p
     
    ArthurDent and Avixlo like this.
  16. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    Da er dagen kommet!
    Forelesningen og seminaret er over og resten av uke er booket.
    Busskortet har knekt så godt start på ferien;) det gidder jeg ikke å bry meg om før jeg er tilbake om ca. 1 uke (Har bevis på mobilen)

    Men nå er jeg på vei til hybelen for å pakke det siste også å spise litt før det blir rett til lufthavnen hvor håpet er å skifte sete på OSL-HEL leget
    Nå er jeg klar for tur!
     
    jgroneng, ArthurDent, Earl and 9 others like this.
  17. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    received_406539833223338.jpeg Da var man gjennom sikkerhetskontrollen. Man kunne bytte sete på kun min første flyvning idag, men når jeg så at jeg hadde hele seteraden for meg selv så krysser jeg fingrene!
     
    ArthurDent, Upsaker, Earl and 5 others like this.
  18. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    Får dele utsikten jeg har her: received_292108021486381.jpeg
     
    ArthurDent, Upsaker, Earl and 5 others like this.
  19. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    15511987200679195966807142932521.jpg
    Sete 22F
    Norwegian ga med Priority Boarding (group B) kanskje pga. At jeg kjøpte flyreise med Bank Norwegian? Uansett godt å komme først + at jeg har fått softblock på 22E :)
    Ellers er flyet fullt
     
    Last edited: 26. febr 2019
    ArthurDent, Upsaker, Earl and 2 others like this.
  20. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,423
    Bonuspoeng:
    183
    Da er man ombord på DY383 og fløy rett inn i et turbulent område. Jippi.
    Men internett funker som det skal og Norwegian har gjort det slik at man nå kan betale for raskere nett, men det stod jeg over for nå
    Oslo next!
     
    ArthurDent, Earl and RoadKing like this.

Del denne siden