Avixlo reiste til Kiruna, Sverige på studietur (Reisebrev nr. 6)

Tråd i 'Reisebrev' startet av Avixlo, 01. mars 2020.

Tags:
  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Som tittelen indikerer så reiste jeg på studietur til Kiruna og vil dele litt fra den turen.
    Som flere vet så var jeg siden torsdag 27.02 til igår på studietur til Kiruna som er en by i det nordlige Sverige der kommunen har ca. 21K innbyggere og som noen sikkert har fått med seg så er byen inne i en prosess nå på å flytte deler av byen 3 kilometer sør, ettersom Kiruna ligger ved en Malmgruve som eies av LKAB.

    LKAB er drifter av gruven utenfor Kiruna: Her sett fra Hjalmar Lundbohmsvägen
    upload_2020-3-1_16-25-32.png
    Dette blir første reisebrevet fra Kiruna og det første jeg skriver om i etterkant av turen (Selv om jeg har vurdert å fullføre et fra ifjor sommer, men det er forsatt på is)

    [​IMG]
     
    drsyk, Sonictravel, Upsaker and 9 others like this.
  2. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Transporten
    Torsdag 27. Februar 2020

    Det hadde vært lenge snakk om en studietur og i starten var planen at den skulle finne sted i Nederland, men så ble planene om rokert og Kiruna ble valgt istedenfor.

    Antall personer som meldte seg på tur falt drastisk når Kiruna ble stedet, men vi ble til slutt 18 personer som dro på studietur til Kiruna.
    For de av dere som ikke vet det er jeg student i Tromsø og går siste året på Samfunnsplanlegging og Kulturforståelse ved UIT og da er Kiruna en kul by å besøke og spesielt nå i den prosessen de er inne i å flytte byen 3 kilometer sør som beskrevet over.

    Men over til Transporten til Kiruna.
    Vi skulle ut å reise kl. 06:20 med fylkeskryssende buss nr. 100 fra Troms Fylkestrafikk i retning Narvik. Så kl. 5 den morgenen våknet jeg og pakket det jeg skulle ha med på turen samt å spise litt frokost før det var å rusle ned til Tromsø Prosneset hvor alle distriktbussene og fylkeskryssende ruter fra Tromsø går.

    Har ikke mye bilder fra den strekningen men det ble fire timer med buss hvor jeg og gutta tok de bakerste setene i andre etasje på dobbel deckeren. Bussen fra Tromsø til Narvik bruker 3t 50min.

    Bussen stoppet nær Narvik storsenter hvor vi gikk av bussen også gikk de aller fleste av oss fra studie inn på Narvik storsenter og til Coop Extra for å kjøle litt til togturen. Toget var beregnet til å gå fra Narvik Stasjon kl. 10:48 og ankomme Kiruna stasjon kl. 13:30.

    Her er noen bilder fra Narvik Stasjon:
    upload_2020-3-1_16-41-48.png
    Jernbanelinjer for LKAB og annen gods ned til Narvik havn
    upload_2020-3-1_16-42-9.png
    Narvik stasjon.
    upload_2020-3-1_16-43-11.png
    Ofotbanen sett østover mot Riksgränsen
    upload_2020-3-1_16-43-49.png
    Narvik jernbanestasjon ligger 46,6 meter over havet
    upload_2020-3-1_16-44-29.png
    Inne på stasjonen var det hengt opp bilder av tidligere lokomotiv-tog samt det nåværende til LKAB som kjører på Ofotbanen.

    Da toget kom gikk vi ombord og fant oss en fireseter hvor vi hygget oss under hele reisen. Her er et bildet fra Ofotbanen: upload_2020-3-1_16-46-17.png
    SJ kjører dette morgentoget til Luleå via Kiruna. Toget er ikke helt nytt som de NSB kjører rundt med på Østlandet.
    upload_2020-3-1_16-47-46.png
    Her har vi innsiden av den vognen vi satt i.
    Ofotbanen og Malmbanen som svenskene kaller den er en enkeltsporig jernbane og en av Norges mest lønnsomme jernbanestrekninger. Det er bygget mange kryssningspor slik at togene kan passere hverandre sånn som her: upload_2020-3-1_16-49-52.png
    Vi passerte noen godstog med og uten Malm.
    Toget ble forsinket inn til Kiruna så vi var der ikke før kl. 14:00.

    upload_2020-3-1_16-51-18.png
    SJ på Kiruna stasjon.
    Ved Kiruna Stasjon kan man ta gratis buss inn til Kiruna busstasjon.

    I Kiruna finnes det to bussselskaper. Det ene er fylkesbusser som det finnes en app til mens det andre busselskapet som er mer brukt i Kiruna by er Bybusser som ikke har en app, men Google Maps fungerer til å finne ut av når bussene går! Det koster 24SEK å ta bussen i Kiruna eller 12SEK for de under 15 år.

    Da vi kom til Kiruna busstasjon ble det taxi etter mye om og menn ettersom vi skulle ha et møte på de nye stadshuset kl. 15 alt og vi ville sette fra oss bagasjen.
     
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Spennende reisemål!

    Eneste referansen jeg har vil Kiruna var på en tur til Longyearbyen for mange år siden. Vi var på en omvisning i Gruve 7, og da sammen med en fyr fra Sverige. Han kunne fortelle at han hadde mye erfaringer i gruver. Og jobbet på et prosjekt i Telia, der de benyttet gruveganger i Kiruna for å teste mobildekning på steder som var begrenset pga områdene.
     
    drsyk and Avixlo like this.
  4. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Kiruna
    Torsdag 27. Februar 2020
    Vi overnattet på Hotell E10, Kiruna som da vi var der kostet 1027kr per person (Jeg syntes det var litt mye men ifølge komiteen som organiserte dette så skyldtes det at det er sesong i Kiruna)
    Men betaling skule vi vist vente med til Fredagen. Men da vi kom til Hotellet satt vi bagasjen i et rom også organiserte vi turen bort til Stadshuset som ikke så lå så langt unna så dermed bestemte vi oss for å gå. På denne tiden av året er det kjøligere i Kiruna enn det er her langs med norskekysten:rolleyes:
    upload_2020-3-1_16-59-43.png
    Veien er ny og informasjon var satt opp langs med den.
    upload_2020-3-1_17-0-0.png
    Som dere kan se er det bygging på gang nær det nye stadshuset (Rådhuset på norsk)
    upload_2020-3-1_17-1-52.png
    Jeg har ikke vært i Kiruna før, så dette er første gang. Her er det nye stadshuset samt klokka som vist nok skal ha ligget ved det gamle stadshuset som nå er revet og erstattet av en park ved navn Gruvstadpark (Som jeg dessverre ikke fikk tatt turen innom)

    Møte med Kiruna Kommune
    Her har vi noe av innsiden av Stadshuset med sensurerte fjes av vennene mine upload_2020-3-1_17-5-3.png
    Resepsjonen og en kafeteria lå i denne etasjen som svenskene kaller 0 og vi skulle opp til 3 etasje for å høre på Niklas fra kommunen snakke litt om Kiruna og hva de tenker om flytting ++ (Har ingen bilder fra det møte)
    Men det var litt interessant å høre på. Til nå så leverer noen norske kommuner søpla si til Kiruna for å få det brent opp men det skulle det visstnok bli slutt på.
    De som ble berørt av flytteprosessen kunne gjøre en av to ting: Motta penger (Markedsverdien + 25%) eller få bygd et helt nytt hus av LKAB og Kiruna og dermed få en nøkkel til det nye huset.

    Kiruna kommune hadde mye spennende på gang og de skulle gjøre den nye byen mye mer miljøvennlig enn det den er idag. Det som var felles for alt det Niklas sa var at nå fikk de muligheten til å bygge en helt ny by opp fra grunnen.
    Som holmen nevnte i torsdagsstråden:
    Er enig. de hadde mye spennende prosjekter på gang og nå kan de forme byen akkurat som de vil. Som jeg merket da jeg gikk inne i den gamlebyen til Kiruna for å kalle det det så var det lite med fortau ogsånt og det skulle de ta tak i i den nye byen Kiruna. Det skulle tilrettelegges mer for de gående og for miljøet. De hadde prosjekter som å bruke energien som blir produsert. Istedenfor at noen av prosentene skulle forsvinne så skulle de utvikle teknologi til å bruke det også slik at mer ble benyttet istedenfor noe. Jeg husker ikke alt, men det virket spennende.

    Resten av dagen
    Etter møtet med Kiruna gikk noen av oss tilbake til hotellet hvor det var å sjekke inn og jeg fikk rom med 2 av kameratene mine. Gjengen måtte dele seg over 2 tremannsrom men det gikk greit. Her har vi bilder fra rommet (Som også er delt i Hotellutsikts tråden) upload_2020-3-1_17-21-4.png

    Utsikten fra Rommet:
    upload_2020-3-1_17-21-31.png

    Gjengen begynte å bli sulten så vi stakk opp til Burger king og kjøpte oss mat, mens resten stakk på systembolaget også videre til Pub Eden for å spise. Vi rakk ikke systembolaget så vi fikk noen av de andre til å kjøpe ettersom systembolaget stengte kl. 18 på torsdagen (Noe som var litt rart ettersom det stengte kl. 19 på fredagen)
    Så ettersom vi ikke rakk systembolaget så dro vi rett opp til Pub Eden for å møte de andre der. Der tok vi noen pils og koste oss. Når vi så kom tilbake til Hotellet drakk vi mer og hadde en fest på rommet vårt.

    Bildet fra Kiruna denne kvelden:
    upload_2020-3-1_17-25-47.png
     
    drsyk, Sonictravel, Upsaker and 9 others like this.
  5. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Kiruna
    Fredag 28. Februar 2020

    Denne dagen startet kl. 07:30 for å stå opp og gå ned for å spise frokost. Frokosten på hotellet var helt ok, så det er ikke stort å skrive hjem om den.

    Vi tok så buss inn til Kiruna by (Den delen som skal flyttes) og gikk bort til Folkets hus hvor vi ventet på at LKAB skulle hente oss for å så frakte oss til gruvene.

    Fra busstoppet og til Folkets hus så så vi dette:
    upload_2020-3-1_17-29-15.png
    Bussen vi tok inn til Besøksgruva som lå ca. 500 meter under Kiruna.
    upload_2020-3-1_17-30-11.png
    Det var både hjelmer og masker inne på bussen i tilfelle vi måtte evakuere bussen inne i gruvene. Ifølge guiden våres var det 61 kilometer med vei inne i gruvene. Guiden og bussjåføren jobber for LKAB og om dette er mulig for Privatpersoner vet jeg ikke helt. Men jeg vil tro at det er mulig å booke en tur ned til besøksgruven til LKAB for å lære.
    upload_2020-3-1_17-32-37.png
    Inne i gruven
    Inne i Besøksgruven må alle ta på seg en hjelm for å være på den sikre siden og vi forlater bussen.
    upload_2020-3-1_17-33-22.png
    Her forteller guiden våres om evt. rømningsveier og litt om Besøksgruven samt resten av gruven sånn raskt.
    upload_2020-3-1_17-34-2.png
    Her kan dere se gruven og årstall de har båret seg ned. Siden Ofotbanen og Malmbanen ble koblet sammen i 1902 og jeg hadde lest meg opp at gruvedriften begynte på slutten av 1800 talet så måtte jeg spørre og da ble jeg fortalt at ikke alle årene der var helt riktig på denne steinen.
    upload_2020-3-1_17-36-19.png
    Inne i Besøksgruven kunne også LKAB fortelle litt om flytting. Her et bedre bildet jeg har funnet på Google: [​IMG]
    Det er det område som skal flyttes og som vil være påvirket av at LKAB skal lenger ned i jorden for å hente ut malm. LKAB fortalte at den grensen kan hende flyttes og at i fremtiden vil den påvirke flere hus om LKAB skulle finne på å grave lenger ned og det ville være en prosess på 10 år ble det fortalt.
    upload_2020-3-1_17-40-13.png
    Her ble det fortalt om hvor det ligger malmgruver. En i Kiruna og en i Malmberget.
    upload_2020-3-1_17-41-11.png
    Også har de en i Svappavaara også som ikke er noe særlig. Kan ihvertfall ikke sammenlignes med gruven i Kiruna.
    upload_2020-3-1_17-42-6.png
    Så hadde de noen modeller av gruvevognene og tog de har brukt for å frakte malmen til havnene i Narvik og Luleå. Der Narvik havn er den som er størst de har. Dette mye grunnet at Narvik havn er en isfri havn i motsetning til Lulelå, men LKAB kunne fortelle at de har isbrytere og prøver å benytte seg av Luleå hele året.

    Det ble fortalt at en gang så satte en passasjertog fra SJ seg fast i snøen og siden strekningen ikke er dobbeltsporig så kunne ikke Trafikkverket få løst ut det toget før på torsdag når dette skjedde på en mandag. Så da tok direktøren i LKAB å ringte rundt og fikk 40 mann til å stille opp med spader og fikk gravd ut toget allerede på tirsdag. Det koster penger å ikke få fraktet ut malmen til LKAB.

    upload_2020-3-1_17-57-27.png
    Her forteller LKAB om hvordan de graver ut malmen.
    upload_2020-3-1_17-58-6.png
    Her har vi en pensjonert graver.
    upload_2020-3-1_17-58-42.png
    Her har vi en vogn som frakter malmen inne i gruvene. Sporvidden inne i gruvene er på 1435mm som er det samme som er på jernbanen over gruvene og i store deler av verden.
    upload_2020-3-1_17-59-46.png
    Her er vi på guidet tur i LKAB gruvene rett utenfor Kiruna
    upload_2020-3-1_18-0-18.png

    upload_2020-3-1_18-0-55.png
    Dette var en tidligere tømmeplass for malmen. Toget kjørte inn her og slapp av malmen for å få den fraktet opp og gjort klar til det den blir til det kundene mottar fra dem.

    Fact: LKAB sinne gruver står for kun 2% av verdens malm og LKAB leverer på kvalitet.

    upload_2020-3-1_18-2-43.png
    Modell av et skip som frakter malm ut av Narvik eller Luleå
    upload_2020-3-1_18-3-18.png
    Maleri av når de bygget det svenskene kaller Malmbanen
    upload_2020-3-1_18-3-53.png
    Her har vi et lite museum inne i Besøksgruva
    Der LKAB guiden står har vi en modell som ble vist frem på verdensutstillingen i Paris i 1901 (Kan være noen år etter) og guiden var imponert over hvor mye de den gang viste. For modellen har med seg hvor langt ned gruvene er og sånt.
    Tok desverre ingen bilder av den.

    Etter museet ble det til at vi gikk inn på bussen igjen for å så se på alt som lå over gruvene og det så vi kun fra bussen.
    Etter besøket i Gruvene ble vi kjørt til det nye stadshuset for å høre om flytteprosesen. Denne gangen holdt vi oss til i 0 etasje og det var en annen en som var en innflytter til Kiruna som holdt foredrag. Hun fortalte om prosessen og hvordan de hadde kommet frem til hva som skulle transporteres og hva som skulle bygges nytt og hvordan de tenkte seg at det skal se ferdig ut.

    Etter møte ble det til at noen valgte å gå mens resten tok buss. Så bestemte jeg og gjengen for å så spise mat på et sted kalt Altagrillen. Vi spiste burger som var god. Etter det ble det til at vi dro på Systembologat for å kjøpe kvoten for å så legge det på hotellrommet også spille litt kort.
    Så ble det til at vi gikk ut alle sammen for å spise på Spis mat och dryck. Jeg var litt mett fra tidligere men bestilte en lokaløl fra Kiruna bryggeri og noe billig vegatrisk mat for å prøve noe nytt. Maten tok jeg ikke bildet av. Var spennende å prøve, men den falt ikke helt i smak.
    upload_2020-3-1_18-13-51.png
    Kiruna bryggeri
    KRN Lager den var kjempe god og jeg bestilte den flere ganger senere utover kvelden.

    Etter mat så tok vi oss bort til en bar og koste oss i noen timer. Her drakk jeg to typer øl. Den ene var en polsk 8,4% Kvakk også var det en annen variant fra Kiruna Bryggeri:
    upload_2020-3-1_18-15-32.png
    Rundt kl. 23 tok vi oss til en nattklubb som holdt oppe til kl. 3 på natten og het Royal, der to av de andre havnet på facebook siden deres.

    Mange bilder. Så det siste bildet fra Royal kommer i neste post
     
    drsyk, Sonictravel, Upsaker and 10 others like this.
  6. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    upload_2020-3-1_18-17-11.png
    Dansegulvet til Royal. Her koste vi oss til rundt kl. 2 på natten før det ble tilbake til hotellet.
    Alt i alt en koselig kveld.

    Hjemreisen kommer snart
     
    drsyk, Sonictravel, cooolcatz and 6 others like this.
  7. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Spennende reisemål, takk for at du deler :)
    Det er ganske fantastisk å tenke på at LKAB klarer å få flyttet en hel by, og det er ingen tvil om at det er malmtogene som holder jernbanen i gang og driver inn penger der nordpå selv om turisttrafikken på Ofotbanen er i sterk vekst. Til høsten får banen også ett nytt togselskap som skal overta persontrafikken, og det er visstnok flere som har søkt om å få kjøre turisttog der oppe i tillegg til togene som SJ kjører i dag, men ingen har startet opp enda...
     
    Sonictravel, Eddie47 and Avixlo like this.
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig kult at du deler fra dette og andre spennende reisemål du besøker!
     
    Avixlo liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Kiruna vekker gamle minner :). Morsomt å lese reisebrevet @Avixlo :), veldig bra!
     
    Avixlo liker dette
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Takk nok engang @Avixlo du har det med spennende destinasjoner og ting en sjeldent selv kanskje aldri opplever. Fortsett, tommel opp :)
     
    Avixlo liker dette

Del denne siden