Bølgedaler på Bali - Forsøpling vs rene strender

Tråd i 'Reisemål' startet av chrt, 26. sept 2018.

  1. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,087
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg var på Bali i august/september, og vi så ikke søppel av noe omfang verken i Seminyak eller Bingin beach. Når det ikke er regntid på Bali er ikke søppelproblemet så omfattende. Havstrømmene drar søppel inn vinterstid, og da kan man risikere å bokstavelig talt svømme i plast og søppel da det ligger i store belter.

    På Kauai har vi ikke opplevd problemer med søppel bortsett fra en og annen q-tip i plast. Fine og rene strender med klart vann. :)
     
    Misterix and chrt like this.
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok en del av det generelle problemet at folk hiver dritten sin i sjøen, men også at folk hiver ting i skogen og ut vinduet langs veien og de er nødvendigvis lokale..

    Jeg tenker de burde straffes med katapult. Fra en fjelltopp, ned et stup. Med grunt vann under..
    Samme med tyggisfolket egentlig...
     
    Kristian and ValdresBjarne like this.
  3. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,105
    Bonuspoeng:
    183
    Og de som kaster porsjonssnus i urinaler.
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Var ikke det utgangspunktet for premisset her? :rolleyes:
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Ekte mannfolk bruker løssnus, og de spiser den! :eek:
     
    ValdresBjarne, Edin, Kristian and 2 others like this.
  6. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    For jeg slå et slag for det motsatte? Jeg tror jeg aldri har vært på et så rent sted som Veligandu på Maldivene hvor vi var i sommer. Ikke bare var det intet søppel å se (ok, så og plukket opp noe småtterier mens jeg snorklet). Til og med blader som hadde falt fra trærne ble plukket opp hver dag, og for store biter korall som hadde drevet inn på stranda i løpet av dagen ble raket bort og gravd ned hver eneste kveld. Vet jo selvfølgelig ikke om dette gjelder alle øyer på Maldivene, men mistenker gjerne det...
    Ellers husker jeg også forsøplingen på Bali fra jeg var der for 6 år siden, men kan ikke huske at det var spesielt ille på Gili Trawangan. Mulig det har blitt verre?
     
  7. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,105
    Bonuspoeng:
    183
    Ekte mannfolk har viljestyrke til la vær å bruke tobakk. ;)
     
    DanH, Are, EgilSk and 2 others like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Sludder å vås :cool::p
     
  9. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    Var på Bali i år. Rent og pent rundt hotellet, men langs veiene så det ikke ut.
    Vi er hvertfall klare på at vi ikke kommer til å kjempe for å reise tilbake :)
     
  10. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Dette får meg jo ikke til å glede meg mer til min tur o_O
     
  11. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    @Xflipper - Nå er jo flyturen for oss på dette forumet halve ferien, så noe godt har du vel i vente? :D
     
    RoadKing liker dette
  12. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Joda. TG og SQ F :D
    Men 16 dager på Bali er også innimellom der. Og håper jo det blir deilig og :rolleyes:
     
    Klokkesamler liker dette
  13. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Gjør du nok research er jeg sikker på at Bali kan være det paradiset det opprinnelig var. Ingen grunn til å krisemaksimere enda. Det er fortsatt steder på øya som ikke er så ille, slik vi opplevde da vi tok en kjøretur der impulsen tok oss. Turistifiserte hotspots er derimot masete og skittent, så jeg ville gjort litt research på forhånd. Det spørs litt hva dere er ute etter :)
     
  14. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    @Xflipper - Vi fløy SQ F. Du har så mye å glede deg til :D

    Jeg tipper Bali er bra hvis man reiser litt mer rundt enn vi gjorde, så ingen grunn til å ikke glede seg. Kanskje bare ikke sammenligne det Maldivene eller Bora Bora :p
     
  15. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig ute etter litt ro og fre. Men vill gjerne oppleve litt. Misliker turist feller.
    Noen tips om fine/rolige områder på Bali?
     
  16. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Disclaimer: Jeg vet at ikke jeg nødvendigvis er representativ for allmuen her inne og at flere liker seg på Bali. Så det er sikkert mange som har gode tips :)

    Anyway;

    For vår del gikk vi på smell etter smell etter smell med Seminyak, Kuta og Ubud som fremstår som noe ganske annet in real life enn på retusjerte bilder. Seminyak og Ubud er riktignok ikke like ille som Kuta, men jeg trivdes ikke noen av stedene. Jimbaran hadde derimot en flott strand, og det er noen fantastisk gode sjømatrestauranter langs stranden der (Spis middag på Made Bagus!).

    https://almostlanding-bali.com/bali-blog/ har noen fine guider, og en "The Ugly Truth" om alle stedene som er vanlig dra til. For min del når jeg leser der inne nå angrer jeg på at vi ikke dro til Sanur eller Nusa Dua. Stille og rolig men ikke veldig mye å gjøre slik jeg leser det. Sistnevnte passer meg perfekt på ferie :)
     
    Last edited: 28. sept 2018
    Xflipper and chrt like this.
  17. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for link til fantastisk blogg. Her er det nye og lese ;)
     
  18. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Har klart å unngå søplete steder primært ved å intenst google og tripadvisor'e på dette spesifikt ("sted x crowded", "sted x garbage beach", "tar beach" etc). Som nevnt andre steder i tråden kan det dels skyldes sesongmessige havstrømmer, og dels overturistifisering, her er resultat av "maya bay crowded" (stranden fra filmen The Beach), som gjorde at jeg stod over denne:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Googler du derimot "new destinations", "new private island", "uncrowded beach", etc finner du ofte det motsatte, men gjerne på ukjente steder.

    Slik fant jeg Cempedak Private Island (https://www.cempedak.com/) ca 2,5t fra Singapore:

    [​IMG]

    Cervo Hotel, Sardinia - 20 min med privat båt fra selve hotellet ligger denne hemmelige private stranden, som kun nås med båt. Ut over det kan du bruke strendene til søsterhotellene Cala di Volpe, Patrizza (det beste) og Romazzino ca 20 min kjøring unna under visse forutsetninger (disse koster normalt 10-15 000kr/natten å bo på sommerstid, så om du tåler en 350kr pizza og 100kr Cola så har de nydelige strender og fasiliteter)

    [​IMG]

    Monterosso al Mare, Italia (det er rett og slett ikke hotell nok for mange mennesker, de fleste turistene svømmer og overnatter ikke, bare vandrer gjennom på fottur):

    [​IMG]

    Sylt, Tyskland, her siler/raker 6 gigantiske traktorer på balongdekk stranden hver morgen kl 06 selv for tang og tare (noe som ikke hadde skadet på Huk og andre Oslo-strender!)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Last edited: 28. sept 2018
    Bolle, RoadKing, DanH and 2 others like this.

Del denne siden