En ny runde med BA sine "forbedringer"...

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av SASlovah4evah, 26. juni 2016.

  1. Siden alle alltid synes det er dritartig å være negativ mot SAS når de gjør endringer, så synes jeg det er merkelig stille som grava her inne, hva gjelder BA sine nye "forbedringer"....

    Ser ut som at det nye "hit"-ordet er "ambient snack", eller samme opplegg som SAS har med snack meny :)

    http://www.headforpoints.com/2016/06/26/british-airways-announces-new-cuts-to-in-flight-services/

    Highlights:

    First Class:

    Amuse bouche to be removed from the meal service

    Blanket removed from day flights, provided only on request

    Club World:

    Changes to Club Kitchen stocking (this is not necessarily a backwards step based on what I saw, but it seems that there will be a move to even more ambient – ie chocolate bar – stuff and away from more expensive fresh items)

    World Traveller Plus:


    The second meal is to be removed on shorter routes, to be replaced by the opportunity to take something from a basket of ambient snacks passed around by the crew

    Pretzels, cheese and biscuits to be removed entirely

    World Traveller:

    The second meal is to be removed on shorter and medium length routes, to be replaced by the opportunity to take something from a basket of ambient snacks passed around by the crew

    The bottle of water will be replaced by a small plastic cup of water <- BA goes SAS

    Pretzels, cheese and biscuits to be removed entirely

    Toothbrushes and toothpaste will no longer be provided but they will be available on request

    -----

    • Amuse bouche has been removed from First on all routes from July 1.


    • No more hot food in Euro Traveller on LHR Band 4’s


    • WT only - removal of second meal service on selected routes – ABV, ACC, LOS, JED, KWI, BOS, JFK, EWR, YUL, YYZ, BDA.
    On these flights, BA offers ambient snack with tea/coffee or soft drinks.
     
    helged liker dette
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke akkurat noe å skrike om her? Ingen negative endringer i CW og du må be om teppe i First (de rer jo opp sengen for deg med puter og madrass uansett) er ikke i nærheten av å være dramatisk.

    Det er fortsatt lenge til at BA goes SAS. Ingen kutt på gratis drikke og snacks noen steder og vil du ha mer vann/gin/cola/Glenlivet får du så mye du vil ha. I motsetning til SAS, selger ikke BA noe som helst på noen av sine flighter

    Men det går derimot rykter om at gratis mat og drikke forsvinner fra eco euro. Det blir en game changer
     
    Bjoern In America liker dette
  3. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    Problemet med teppene er vel at ...host, host..aircraft use only - please leave on board. Matcher bra til sofa'en da :)

    Endringer i eco...hmm..Arnulf Øverland, var det vel, sa det slik: du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.

    Skal nyte min amuse-bouche med andakt på vei hjem i morgen.
     
  4. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    SAS er kjipe. Til og med på plus. BA har bevart mye av de gamle tradisjonene med å fly. Høflighet, gratis booze både i fjøset og foran. Ikke noe pjatt og diskusjon om du vil ha mer drikke. Ikke noe krangling for å få hengt opp jakka osv osv.
    Jeg holder nettopp på med en sammenligning av SAS vs BA på OSLLHR, og der er det stor forskjell kan jeg fortelle.
     
  5. Akk ja, jeg glemte at om SAS endrer menyen uten at det egentlig er en endring, så er det katastrofe. Men om BA endrer noe, så er det egentlig ikke noen endring og alt er bedre uansett. Nevermind, my mistake.... :D
     
    jayeff, Petter B-C, Fredrik and 3 others like this.
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Må ikke banne i kirken Ida, jeg er sikkert i liket med deg bare en SAS-fanboy... :D;)

    Uansett, så er det vel å banne litt i kirken her å snakke stygt om BA, men jeg har flyd BA Club World (og First med oppgradering for poeng) et par ganger det siste året (hovedsakelig fordi de gav bort billetter i fjord høst). Frister ikke til umiddelbar gjentakelse. I mine øyne kan du sammenligne Club World med et godt Premium Economy sete, og First med Business i andre selskaper.

    Tar du med ulempen med å stoppe i London (det vil si ekstra sikkerhetskontroll) så er det NO GO i mine øyne. Men, dette er kun min mening.
     
    GinTonic and Edvard like this.
  7. SKDAAP

    SKDAAP Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    13
    Her tror jeg kanskje jeg kan lære litt: Hvilket Premium Economy sete sammenligner du her med???
     
    TOS and tommy777 like this.
  8. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Selv etter nevnte endringer, så vil BAs produkt være sterkt. Dette kan knapt kalles kutt, enkelte punkter oppfatter jeg nesten som forbedringer. Er ganske fan av at ting er på forespørsel, tingene er der, men det krever litt mer menneskelig kontakt å få dem utlevert, det er ikke så ille.

    Ellers en hurra for at de ikke skal dele ut tannbørster til hele økonomiklasse. Klarer fint å stille med egen tannkrem og tannbørste, bonusen er mindre unødvendig plastikk i omløp.

    Viktigste er at de holder servicen, som var upåklagelig sist jeg fløy BA.

    «Mr. E. Would you like to join us for lunch?»

    Det var starten på halvannen time med britisk høflighet på sitt beste og en god champagnegalopp på Club Europe. Denne typen oppmerksomhet fra kabinpersonale har jeg enda ikke opplevd på SAS Plus, så BA fikk en del stjerner i boken den turen.

    Men Club Europe og SAS Plus er forskjellige konsepter, førstnevnte er et mye mer gjennomført premiumprodukt. Etter all denne skryten til BA, så skal det nevnes at jeg er mer enn nok fornøyd med SAS Plus på korte turer, det funker bra og en enkel oppfriskning gjør susen, men det kan bli så mye bedre.
     
    Bjoern In America liker dette
  9. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har publisert en sammenligning av BA og SAS biz og fjøs mellom OSL og LHR på min blogg.
    Konklusjonen er at BA slår SAS både på pris og ikke minst service, på en tilfeldig valgt langhelg i september. BA er billigst både på pris i økonomi og flex billett.
    I tillegg server BA mat og alkohol i økonomi GRATIS!

    Lurer SAS sine kunder til å tro at når du må kjøpe mat og alkohol, så er billettene billigst i markedet??
     
  10. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,832
    Bonuspoeng:
    183
    Inntil videre, en av de siste amuse-bouche servert hos BA på dagens BA0016 SYD-SIN:
    IMG_8502.JPG

    Det berømte teppet som nå snart bare blir utdelt på oppfordring:
    [​IMG]
     
    Last edited: 28. juni 2016
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg må faktisk si meg bittelitt enig med @Ida her jeg.

    Kanskje ikke denne er så dramatisk i seg selv, BA er flinke til å lirke vekk goder i små etapper. Men kvalitetsfallet på mat i CW og i Club Kitchen de siste årene har vært betydelig. Før så det ille ut, men smakte godt... nå ser det værre ut og smaker ille. Småting bare forsvinner og maten er nå i praksis like god i economy (på langruter) som i CW. Med crew reduksjoner er også servicen treg i store kabiner. T.o.m AA er jo nå å foretrekke på long haul.

    Har hatt 12 leg med Turkish siste 2 mndr og de "kjører jo rundt BA og selger pølser" med tanke på mat og service.

    På shorthaul er de imidlertid mange hestelengder foran SAS. Velger du frivillig SK foran BA til London er man enten uniformert eller tilbakestående, tenker jeg (evt hekta på Eurobonus). Uansett klasse. Jeg har ofte med venner til London og selv de som ikke flyr mer enn 2 ganger i året er sjokkert over hvor mye bedre BA er.

    Men kritikken er på enkelte vis berettiget.

    Jeg er mest lojal fordi jeg får helt ekstraordinært god service pga statusen min. Nå har imidlertid AA begynt å gi meg ca det samme basert på BA GGL kortet så...
     
  12. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Njaaa, jeg er ikke fullt så sikker. I business er jeg enig med deg, men forskjellen er mindre i eco.

    Jeg har begynt å forsikre meg med en baguett og en brus fra Upper Crust når jeg flyr SAS og da synes jeg det er en helt fin opplevelse. Nå er det en stund siden jeg har fløyet BA eco intra-europe, men de har historisk også servert mye rart, så jeg tror jeg i fremtiden vil sikre meg med baguett her også. Fri bar er riktignok et stort pluss.

    Poeng får man ingen steder. Sikkerhetskontrollen i T2 er raskere enn T5. Og har man status synes jeg loungene i T2 er et ørlite knepp bedre enn business loungene til BA. SAS gir også setereservasjon og bagasje til statuskunder i Go light, det gjør ikke BA.

    Digresjon: Jeg hadde en CE afternoon tea flight for noen måneder siden og jeg skulle ønske jeg hadde selvassurert da også... ;)
     
    Last edited: 28. juni 2016
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jammen du har jo større mental matintolleranse enn selveste meg, da ;)

    Dessuten er ikke jeg og elefanten mer sure på BA enn at han i dag har fått seg spesialsydd BA-bunad.

    [​IMG]
     
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    For å være litt seriøs for en gang skyld ;). Endringer er en ting, men merkelige endringer er noe helt annet. Ett eksempel er at man tar betalt for smoothies og annet i Premium Economy langt, det blir liksom litt feil.


    Håkon har lest VFTW litt for mye i det siste ser jeg. ;) Det er pros and cons med alle flyselskaper, sånn er livet. Det gjelder å velge de selskapene som er minst pyton.

    Skal du ut i verden, må du fly SAS kort til enten København eller Stockholm. BTW, I Stockholm må du igjennom sikkerhetskontrollen når du kommer inbound langt, tror det er det samme i Danmark (?)

    Kort er SAS taperen, ingen diskusjon. De verste setene, den verste komforten, ingen business class, ikke gratis mat og drikke i eco, minus kaffe. BA gir gratis mat og drikke, inkludert alkohol bak gardina, mens de gir komfort, champers og skikkelig varm mat foran. Vinner BA

    Når det gjelder lounger, samme regla. Maten til SAS er kraftig forbedret, men hos BA har de 18 år gammel whiskey, Johnny Blue, Tanqueray 10 mv. De har også i tillegg til buffet en meny. Vinner BA

    Eco langt, BA har fortsatt full service, inkludert alkohol. Mye mindre kabiner bak en det SAS har for bedre service. Vinner BA

    Premium Eco. Er ikke oppdatert på hva SAS serverer per i dag, det samme med BA, men tipper de er ganske så like.

    Biz. Vel, her kommer det an på personlige preferanser, men det er jo hyggelig at SAS endelig er kommet ut av stenalderen, BA hadde fully lie flat da SAS begynte å ta levering av 330/340, det forteller litt. Det å kalle BA for ett bra Premium Eco sete er i beste fall et dårlig oppgulp. For oss som er BA Gold, får man alltid vindussete eller en toseter dersom man reiser med noen. Setet er paddeflat og bredt nok til at jeg kan sove på rygg, mage eller på siden. Det er også det eneste setet som gir 100% privatliv, ingen kan kikke inn. For meg som er lang, er BA sitt sete i biz det beste som finnes. Du trenger ikke å plugge pedalene inn i ett lite høl. Du kan skrike og skråle til du er blå i nepa om 1-2-1, men når setebredden og avstanden mellom radene får svi for det, blir komforten dårligere når du sitter og hva er viktigst for deg? At du må ta ett langt steg over noen for å komme deg ut 1-2 ganger per flight eller å ha ett sete som er langt og bredt nok til at en på 186cm kan strekke seg ut. Jeg sover best i BA sitt sete, ferdig med det. BA vinner

    First? Vel.. Janne Carlzon nuka First for 40 år siden hos SAS, så... :p

    Ser man bort fra den SAS fighten som Ida startet her er det drastiske ting på gang over hele Europa. Sakte, men sikkert begynner legacy selskapene å gå mot midten mens Ryanair, Easyjet og Norwegian begynner å tilby mer.

    Ett godt eksempel er Iberia. Jeg fløy Iberia LHR-MAD, BA flight # for ett par uker siden. Måtte betale for kaffe og en flaske vann var 3 Euro. I tillegg fikk jeg kun 5 tier points og det var trangt som faen ombord. Jeg kunne ikke velge sete som elite.

    På returen, fløy jeg Ryanair Business + som var en mye bedre opplevelse. Så forskjellen var 5 tier points og en neve Avios
     
    Kjakan, Eddie47 and Bjoern In America like this.
  15. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93

    AA er topp! Jeg er på god vei over til American. I Love American! :)
     
    Fnate liker dette
  16. Jeg starta? Det var da en særdeles syltynn dårlig unnskyldning etter tidenes (dårlige) oppgulp fra deg (ironisk nok, når du anklaga noen andre for det) :p

    Hva skrev jeg? At jeg synes folk er veldig rask på avtrekkeren med SAS kritikk når det skjer endringer der, mens når BA endrer, så er det stille i kirka. Det handler ikke om SAS, men om hvilken holdning folk har til flyselskaper og hvordan terskelen stiller seg for kritikk ved endring. Men at du velger å bruke så mye tid på den samme gamle tralla om hvor elendig du synes SAS er.... Det stod du 100% for selv.

    Nå har jeg ikke flydd Iberia, men jeg skal også fly Ryanair business + nå straks, akkurat like langt, så jeg skal ta deg som faen på den uttalelsen altså... ;) De var iallefall dyrere enn Lufthansa på samme distanse, men med én mellomlanding mindre så gikk valget allikevel på Ryanair.
     
    tommy777 liker dette
  17. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, nå står ikke verden til påske. :eek:;):p
     
    Are, Petter B-C, Kjakan and 2 others like this.
  18. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Dere to, ass. Sliter maks. Flyr du ikke 77W er AA noe skikkelig ræl.

    En dag der man unngår The terrible 3 er en god dag ;)
     
    Bjoern In America liker dette
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,526
    Bonuspoeng:
    293
    He, he, he. Man blir ikke profet i eget land er det vel noe som heter?
    For noen år tilbake frekventerte jeg en tilsvarende greie til insideflyer med England som nedslagsfelt.
    Hovedmelodien var at BA hadde akt feil og alt var så mye bedre med de andre. :)
     
  20. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    But you can be in your own mind... that's how I get by ;)
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden