Prøver meg på en liten rapport fra forrige ukes tur til Miami, hovedsaklig på LHR-MIA og F-flighten. Som alltid med Oneworld fra OSL så er det en 5minutters pause i OSL loungen som start på turen. Rakk ingen GT nå, men Fentimans var en fin nyhet.
Flighten OSL-LHR var ca 65 min forsinket, enkelt og greit grunnet litt snø. Var ikke seint inn til OSL, men var vist kø på de-ice og da ble det også ny slottid på LHR. Helt grei flytur, hadde rad 1ABC for meg selv. Og fikk både sjampis og litt mat. Var mange i C på denne flighten så jeg startet med dobbel dos
På LHR hadde jeg gledet meg veldig til å prøve Concorde room siden jeg skulle fly BA F for første gang. Oppdaget kvelden før at jeg skulle flt fra T3 og at det dermed ikke var tilgang til noe T5 Concorde room. Etter landing på T5 brukte jeg en knapp time på å komme meg til T3. Er vel kun CDG som slår LHR i dårlig opplegg på terminalbytte. Men forsinkelse fra OSL og drøy til for terminalbytte hadde jeg under 60 min igjen til lounger. Startet med Qantas. De har ala Carte dining, men ikke åpent for det før det nærmer seg avgang for deres flights så jeg satte meg i baren med ett flass shampis av ukjent fabrikat; Baren hadde forøvrig fra utvalg i Gin. Neste stopp for å slukke tørsten var Cathay sin F avdeling. Siden jeg skulle fly BA så måtte jeg en tur innom der også før jeg småløp mot gate for å rekke group 1 boarding
Så var det endelig klart for en F flight. Jeg hadde valgt sete 1A, helt fremme i nesen på 747-400 som skulle ta oss til MIA. Setet er greit nok det, og litt moro med den skruknappen for trinnløs justering Og pysjen lå klar; Det gikk i LPGS, men her var jeg så ivrig på å komme meg i skiftinga at jeg glemte bilde. Det var på tide meg litt mat igjen, jeg startet med skinke og melon; Fulgt av en blanding av hare og gris? Hovedretten var stekt kveitefisk, noen av det beste jeg har spist ombord på en flyvemaskin; Nå hadde purser innsett hvordan det stod til med drikkevanene og så ikke noe behov for å ta med seg vinflaska tilbake til galley Desserten er fast: ost, kjeks og portvin; Måtte jo omsider benytte seg av avtrede, for anledningen pyntet med en hvis rose; Da var det påtide med noen timer søvn før landing, men rakk en night cap med LPGS.
Ankomst MIA var enkelt, bortsett fra at vi måtte vente noen minutter for ledig gate. Har hørt en del negativt om immigrasjon på MIA så tenkte dette kunne ta en stund men var på hotellet downtown ca 45 min etter landing. Bodde på ME Miami. Greit hotell, og siden jeg har gullmedlemskap hos Melia fikk jeg oppgradert til 14 etasje som er samme etasje hvor bassenget ligger. Restauranten på hotellet var triste saker derimot, nok sagt om den
Etter knappe 2 døgn i MIA var det på tide å komme seg hjem. Prøve å booke om for å reise hjem kvelden før men det var 900$ i avgift så da ble det heller en rolig fredag i Miami. Hadde valgt meg sete 51F, det blir helt framme i andre etasje på BA’s A380. Innsjekk gikk greit, jeg hadde flight 21:25 og sjekket inn ca 17:00. Greit å være ute i god tid, shutdown og redusert bemanning i sikkerhetskontrollen gjorde at jeg brukte nesten 45 min selv i priority lane. Hadde gledet med til AA’s Flagship lounge, men det var en solid skuffelse. Maten var ikke noe å skrive hjem om(ala carte dining er kun om en flyr F, hjelper ikke med noe emerald eller gullkort). Baren hadde ett fint utvalg drikke, så fraværet av mat var lettere å svelge. Det er vel det som kalles low end sjampis, men gikk greit å drikke; Denne loungen er ingen grunn for å reise tidlig til flyplassen. Selve flyturen var fort gjort, sjampis til pre-deprture drink og så denne som kombinert forrett/middag før jeg tok kveld og ble vekt 40 min før landing
Mellomlanding på LHR, ankomst T3 og videre fra T5. Joda, terminalbytte igjen. Stålsetter meg på taxing inn, dette kommer til å ta tid. Kommer meg tidlig ut av flyet, småløper etter beste evne i retning «flight connections». Rimelig anpusten kommer jeg fra til der hvor bussen skal gå fra. Jeg er det første som ikke rekker bussen. Så der står jeg først i køen å ser en nesten tom buss kjøre avgårde. Takk for den. Det er bare 10-15 min til neste buss kommer det fra kvinnemennesket som skal prøve å holde orden i køene som skal skille på hvor som skal til T2 og T5. Heldigvis går det bare 6-7 minutter før bussen er på plass. Bussen skal boardes etter 1 om gangen prinsippet så der ryker enda 5 minutter av loungetiden. Endelig avgårde så går det rimelig kjapt over til T5, tror det var bare 3 av de 4 lyskryssene som bydde på rødt lys. Vel framme så går jeg helt ut og inn gjennom First Wing. Nok en takk til herren her på forumet som anbefalte det istedenfor å tråkle seg gjennom transit-sikkerhetskontrollen. Smertefritt gjennom, til og med en smil fra tante kontrollør. Nå var jeg både litt trøtt og dehydrert, så vurderte en dusj for å få opp væskebalansen til ett OK nivå. På vei til dusjen så jeg skiltet «Champagne Bar» så det ble ikke noe dusjing men noen glass og litt titting på fly; F loungen til BA på T5 er ikke direkte trist, men jeg ser ikke helt at den er bra nok for å reise til LHR på en dagstur bare for å være der en dag så lenge en ikke er innehaver av en Concorde Room kort.
Siste etappe hjem gikk i cola light og 90 minutters blund på øyet. Ble rett og slett bare ett bilde når det nærmet seg landing; En A319 er veldig kort altså, sitter jo rett foran motoren selv på rad 1
Kort oppsumert så vil jeg si at BA F leverte iht forventningene, spesielt etter å ha lest flere omtaler der produktet omtales som noe av det beste C har å by på, selv om skuffelsen av å misse Concorde room sitter i. I tillegg må jeg si meg enig i at headsettet som leveres med er under hva en kan forvente av ett F produkt. Det at skjermen må pakkes sammen/bort for taxi, take-off og landing er heller ikke ideelt. Før avgang spurte jeg høfflig om jeg kunne bruke doen, men fikk til svar at de kun var for F passasjerer. Herremannen ble ganske flau når jeg forklarte at jeg satt på 1A og igjen spurte om jeg kunne skifte til pysjen de hadde lagt frem. Purser kom i tillegg med beklagelse for den. Ble litt mye beklagelse egentlig, er vel fort gjort siden radene bak F er PE/E. Greit nok, det er ett F produkt men kan ikke sammenlignes med feks LH. Hovedforskjellen er nok på bakkeproduktet; selv flighen kan måle seg. Takk for følget; jeg gleder meg til neste tur.
Takk for en veldig bra rapport Det var vel kanskje jeg som gav deg tipset om First Wing Hvor mye gav du for denne turen t/r? Regner med at du brukte Avios for å få F på utreisen. Synd at du ikke fikk tilgang til Concorde room, leser at det er ganske bra. Jeg skal fly samme turen i april med F ut fra LHR til PHL på T5. Men siden beste måten å fly til London er via HEL gjør jeg selvsagt dette Får da A350 fra HEL. Og i tillegg starter turen min fra GOT og ikke OSL. Jeg har ikke flydd med BA F før så blir første gangen for meg også på 747. Har booket samme sete som deg, nemlig 1A Dette er en av de store fordelene med BA der de holder av premium seter til gullmedlemmer.