Folkens, Oppdaget i dag noen interessant (som har gått meg hus forbi). BA har begynt med bagasjegebyrer på enkelte ruter i Europa (inkludert Stockholm). Synes dette var litt interessant, så jeg skrev litt om det på morran http://bonusfeber.no/british-airways-med-bagasjegebyrer-kommer-sas-etter/
Dette har de hatt på en del Gatwick-ruter en god stund så jeg ser dette som en roll-out, ikke en test.
Hadde det vært en rollout nå til/fra LHR, er det jo ingen problemer å gjøre dette rolloutmessig for hele nettverket, Her er de første rutene per artikkelen i independence, quotet i artikkelen min
Kan ikke skjønne annet enn at dette er en farlig rute å gå for de etablerte. Hittil har de sluppet å synliggjøre hva bagasje koster. De kaller seg bare et fullserviceselskap. Om de lanserer nettonetto priser og de fortsatt skulle være høyere en de såkalt lavkostselskapene så er man vel litt ute og kjøre. Det er værre å si til folk at - "jammen vi booker deg om hvis flyet stopper så derfor bør du betale mer for å fly med oss" - og få det til å høres sannsynlig ut. Selv om det jo faktisk er sant.
Helt enig, må nesten si meg litt skuffet over BA ved at de tok denne avgjørelsen. Skillet (for ikke-#avgeeks) blir mer grått (enn svart og hvitt), noe som øker usikkerhet rundt produkt vs. pris.
Såennende å se hvem som følger etter BA nå. Sk har vel "ordnet" det slik at første bag er gratis, men neste er latterlig dyr?
Og der kom nestemann, selv om det er litt fjernt fra mange i Norge. Aegean (StarAlliance) kommer med nye billettkategorier i ecoenomy der "GoLight" er uten bags.
Jeg er helt enig med flere tidligere i tråden - hvilken taktikk er dette? Det virker lite gjennomtenkt, hvordan skal de differensiere seg fra LCCs når de fjerner slike fortrinn? Joda, det gir store inntekter på kort sikt, men på lengre sikt tror jeg de skyter seg selv i foten.
Så er Norge også innlemmet i dette, prisforskjell på 10GBP hver vei. Man kan ikke kombinere "uten bags" den ene veien med annet enn "Uten bags" på returen. Laveste pris fra Norge blir uten bags til ca kr. 530 en vei. Status spiller ingen rolle ifht. bags. Mat og drikke til alle mann og kvinner uansett pris.
Uansett hva man synes så ser det ut som de har dumpet prisene for "hand baggage only" og ikke jekket den andre opp. Man kan få BA OSL-LHR for kr. 368 en vei nå (wrap og øl inkludert)
En annen ting som har blitt innført i tillegg (under radaren?) er en ny kategori av economy, eco semi-flex. Der får man setevalg (for de uten status) 48 timer før avriese, mulig å endre uten change-fee, må betale evt. dyrere klasse. Det kan se ut som man får endret gratis samme dag (litt uklart i det jeg har lest så langt)
Da har jeg gravd litt: Semi-flex har free change samme dag i samme kabin. Sjekket pris nå, en t/r OSL-LHR med semi-flex koster ca kr. 2300 kroner. Om man endrer til en annen dag må man betale prisforskjellen. (En vanlig economy-billett koster det 550 kroner å endre + differanse). Man ser prisforskjellen i bookingdialogen, så det kan jo være verdt å vurdere litt avhengig av hva man skal.
Da fikk jeg testet "same day change", og semi-flexen er enkel og grei og gratis. Hadde en billett som kostet ca. 2500 t/r London. Det var semi-flex på returen, og på returdagen kunne jeg gå inn på weben og velge fritt til de flighter som hadde ledige seter i samme kabin uten å måtte betale noe mellomlegg. Ulempen er at det ikke kan gjøres via mibil app eller mobilweben, man må inn på "full size"-weben, og man kan ikke gjøre det før etter kl. 01:00 på avreisedagen. Det er samme rebookingdialog som man er vant med fra ba.com på andre endringer.
Du velger economy eller business, og så får du flere valg på neste side ifht hva som er ledig, relativt greit. Erfaringen er at one-way semi-flex er på rundt kr 1400.
Dette er ikke ruten jeg ville valgt... Jeg tror dette er en nokså farlig vei for nettverksselskapene, for det blir som Tommy skriver etterhvert veldig lite som skiller på produktene som leveres. Enn så lenge så tror jeg også vi kan regne med at nettverksselskapene ikke akkurat kan regne seg som noen kostnadsledere heller, så hvordan de tror at de skal kunne konkurrere på pris med LCC'ene vet jeg heller ikke. Vel, vi får se hva som skjer etterhvert.
Nå er det mange forskjellige strategier ute å går. BA har valgt at det kun er de 2 (?) laveste bookingklassene som tilbys uten bags, men kjører samtidig parallelle priser med bags. KLM har langt flere kasser der man må betale eller være medlem av FB for å sjekke inn bags. Begge selskaper har også litt forskjellig strategi ifht. setevalg og prising. Nå ser vi også at SAS kommer opp med "pay for seat". Jeg tror vi kommer til å se mer av dette etter hvert som systemene (les: Amadeus) får støtte for at slike ting kan håndteres på en enkel måte. Jeg tror vi kommer dit med fly, som vi har for hotell, mobiltelefon osv. hvor det blir veldig vanskelig å sammenlige A med B uansett om det er "nettverk" eller "LCC".
Nå kommer neste episode i "enhancements" - ikke mulig med setevalg på Hand Baggage Only (HBO) shorthaul uten å betale for det (også for statuskunder)...