Bagasje på ikke gjennomgående billett

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av jvsandem, 12. jan 2018.

  1. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Hei. Må spørre ekspertisen her inne igjen gitt. :)

    Flyr neste lørdag med LH fra OSL via FRA til BKK, og derfra videre med Thai til CNX. Billettene til Chiang Mai er bestilt for seg, så det er altså 2 forskjellige bookinger her.

    Kan vi allikevel sjekke inn bagasjen helt frem på OSL eller må vi hente ut og sjekke inn på nytt i BKK?
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Det skal gå fint å sjekke den hele veien.
     
  3. Listenger

    Listenger Medlem

    Innlegg:
    78
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Hør med innsjekk, de skal ha mulighet for å tagge baggen hele veien fram til sluttdestinasjon.
    Men mener å huske at Thailand er som Norge, at du må ta ut baggasje og sende på nytt for domestic travel.
     
  4. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    28
    Husk at Thai smiles ikke er star alliance
     
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du flyr videre med Thai Airways kan du sjekke inn bagasjen og få boardingkort hele veien. Når du lander på BKK så følger du bare transitt-skiltene til Chiang Mai.
     
    SVG_flyer liker dette
  6. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,262
    Bonuspoeng:
    113
    Har god erfaring med å sende bagasjen hele veien på to separate billetter. Gjorde det i fjor med SAS (BGO-PEK) og OZ (PEK-ICN) og i forfjor SAS (BGO-OSL) og QR (OSL-HKT). Når man har to separate billetter kan første selskap tagge bagasjen hele veien hvis de to selskaper har interlining avtale, men de er ikke pliktig til å gjøre det.

    Det som gjør denne litt trikki, er at du har en billett til BKK og så en ny innenlandsreise på billett to. Vanligvis må du ta ut og gå gjennom tollen på første stopp i et land hvis du skal videre innenriks. Thai og sikkert de andre thailandske selskap har en ordning lik connecting Norway til de største turistdestinasjonene at du slipper å ta ut bagasjen i BKK, men blir routet videre til innenriksflyvningen. Man får en sticker man må klistre på brystet. Når man ankommer destinasjon, i ditt tilfelle CNX (som er med på denne ordningen) så lander man på internasjonal del og må gå gjennom tollen.

    Usikker på om denne ordningen lar seg brukes når man har to separate billetter slik som du har.
     
    Last edited: 13. jan 2018
  7. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Vekker denne til live, da jeg har et litt tilsvarende spørsmål.

    Vi har booket LHR-FRA-HKG med Lufthansa på companion-salget som er nå, og trenger en posisjonering til LHR som jeg tenker å ta med SAS fra Bergen. Flyet går ikke fra LHR før 17.30, men vi orker ikke noe stress og er derfor usikre på om vi bare skal reise borte kvelden før. Det finnes derimot en flight som lander på LHR 14.35, så om bagasjen kan sjekkes inn hele veien, så vil jo det hjelpe langt på vei og marginen bør være mer enn god nok.

    Hva er sannsynligheten for at det går greit på BGO å sende bagasjen hele veien uten å måtte hnte den ut/sjekke inn på nytt? Jeg antar også at dersom det skulle bli noe krøll med BGO-LHR-billetten, så har jeg ingen rettigheter med to separate billetter eller finnes det noen måte å kombinere dem på?
     
  8. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Du har vel reiseforsikring? Standard for de fleste reiseforsikringene er krav om 2 timer mellomlanding før at innhenting av reiserute dekkes.
     
  9. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Ok, var usikker på om det gjaldt når man bevisst la inn flygning med to forskjellige flyselskaper, men da dobbeltsjekker jeg med dem. Takker :)

    Uansett hadde det vært greit å vite om jeg kan forvente å få sendt bagasjen hele veien? Hadde spart meg for mye styr på Heathrow.
     
  10. GlennDi

    GlennDi Medlem

    Innlegg:
    140
    Likes mottatt:
    263
    Bonuspoeng:
    63
    Har bestilt Norwegian fra Helsinki til Oslo i sommer.
    Lander på Gardermoen 19:55, for så å skal reise videre med SAS til Evenes 21:15.

    Er det mulighet for å få sjekket bagasjen hele veien?
    Må jeg ut i ankomsthall, hente bag, sjekke bag inn for så å gå gjennom sikkerhetskontrollen?
     
  11. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Hei, ja du må sjekke den på nytt fordi du ikke flyr med sas begge legs eller begge med norwegian. Og du har ganske liten layover i oslo, bare 1t og 20 min. Du bør være veldig heldig med at bagasjen din kommer tidlig ut sånn at du kan sjekke den inn på nytt hos Norwegian. Og om du kan og hvis det finnes et fly tidligere fra Helsinki bør du ta det. Du vet vel sikkert veldig godt at Oslo er en flyplass du ikke skal kødde til med når det gjelder bytte av fly. Og ja du må sjekke inn på nytt, hente bagasjen og sikkerhetskontroll på nytt.
     
  12. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,308
    Likes mottatt:
    1,474
    Bonuspoeng:
    113
    Gjenoppliver denne tråden fra de døde fremfor å lage ny.

    Skal fly hjem fra Tokyo med LOT. Grunnet litt rot med returen så ender CT-billetten i WAW. Jeg måtte så booke en ny bonusbillett (også med LOT) fra WAW til OSL. Kan jeg ved innsjekk på NRT få dem til å tagge baggasjen hele veien til Oslo hvis jeg oppgir bookingreferansene til begge flygningene? Vil jeg da slippe å måtte hente ut baggasjen i det hele tatt i WAW og kan gå på transfer fremfor arrival?

    Skal slik jeg forstår det da slippe dobbel toll (tenkte å ta med meg en god del sake i baggasjen). Jeg har i grunn god nok tid i WAW (2t fra touchdown til neste avgang, og biz, så bag drop åpen til 30 min før flygning), men ville vært fint å slippe den doble tollen.
     

Del denne siden