Bagasjeregler for innsjekket bagasje som EuroBonus gullmedlem og Sky Team Elite Plus

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Roar, 19. des 2024.

1. Roar

Roar Nytt Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Hei. Jeg har kjøpt LIGHT-billett på tur/retur OSL-BOM via CDG. På reisen OSL-BOM har jeg fått inkludert innsjekket bagasje, men ikke returreisen. Billettene ble kjøpt av Air France nettsider og registrerte EuroBonus-nummer. Mellom CDG-OSL opereres reisen med SAS (AF4553/SK834). Jeg får alltid inkludert bagasje som gullmedlem i EuroBonus. Derfor synes jeg det er rart at billetten bare inkluderer innsjekket bagasje den ene veien, men ikke den andre.

Er det noen som kan svare på dette, hva reglene er og hva jeg i dette tilfelle bør gjøre?

NoLimit liker dette
  2. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,727
    Bonuspoeng:
    113
    Elite Plus har en innsjekket bagasje på Light billetter på KLM har jeg lest, ville vært rart om det ikke er det samme hos AF, men var jeg deg ville jeg sjekket med AF. (og gjerne lagt det korrekte svaret inn i tråden her, om ingen har erfaring fra dette med AF).

Roar liker dette
  3. Roar

Roar Nytt Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Takk, Storbaba. Jeg har fått inkludert innsjekket bagasje på den ene veien, men altså ikke hjemreisen. Dette ser jeg i AirFrance-appen. Den eneste forskjellen er at deler av hjemreisen (CDG–OSL) flys med SAS. Jeg mistenker at dette kan være årsaken. Jeg har kontaktet både kundeservice til AirFrance og SAS og begge sier at reisen ikke inkluderer bagasje. (AirFrance sa at jeg måtte snakke med SAS.) Dette mener jeg ikke er riktig siden gullmedlem i EuroBonus skal få inkludert én innsjekket bagasje selv om LIGHT-billetten i utgangspunktet ikke gir rett til bagasje. Men er det spesielle regler/unntak fra denne regelen hvis man bestiller flyreiser med Air France der hele eller deler av reisen flys med SAS??

Er det noen som har vært i en lignende situasjon? Og har noen råd om hva jeg bør gjøre?

4. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,156
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke så mye du kan gjøre egentlig. Appen viser forresten ikke alltid riktig bagasjekvote.

Vær mentalt forberedt på at du kanskje må betale for bagasjen din ved innsjekk på returen, og ta vare på kvitteringen(e). Krev tilbake pengene etterpå.

Roar liker dette
  5. Roar

Roar Nytt Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Ja, det får blir sånn. Takk for svar, Jeg er forberedt, he he, men helt strømlinjeformet er ikke dette etter at SAS ble medlem av Sky Team

6. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,637
    Bonuspoeng:
    113
    Reglene for bagasje generelt bestemmes av det selskapet med lengst distanse (altså AF), men det blir ofte kluss om en starter med et annet selskap. Dette kalles Most Significant Carrier (MSC). Starter med AF på retur bør det gå bra. Kanskje printe ut regler for AF-bagasjeregler og MSC og vise til gate-agent.

Roar liker dette
  7. Roar

Roar Nytt Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk, Insomnia4u! Det virker som du har peiling! :) Jeg vil fortelle hvordan det gikk (15. februar) ;)

RoadKing liker dette
  8. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,139
    Bonuspoeng:
    350
    Hjemreisen er nok tulla til for at med SAS har du ikke innsjekket bagasje i GO light selv om du er gull eller diamant. Men her er det allikevel AF sitt leg som er det lengste, og der har du et kolli bagasje inkl pga Elite plus (EB gold).
    Du har sjekket at statusen din ligger inne på alle legs?

Som skrevet over her, du kan måtte diskutere litt i innsjekk, men jeg regner med det går bra.

McBuljo and Roar like this.
  9. cire913

cire913 Medlem

Likes mottatt:
    172
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har fløyet med Air France to ganger, og begge gangene fikk jeg én innsjekket bagasje gratis (dette var før SAS ble med i SkyTeam). Så lenge du har Elite Plus-status, får du én gratis innsjekket bagasje, selv om du reiser på en Light-billett med Air France eller KLM. Appen viser ikke at du har én innsjekket bagasje inkludert, men det stemmer faktisk ikke.

Roar liker dette
  10. Teletori

Teletori Medlem

Likes mottatt:
    176
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde Delta fra Houston til Atlanta og SAS videre hjem. Delta flighten var også codeshare med SK nummer.

Delta så ikke mer enn 2 kolli gjennom billetten og 1 for Elite Plus, så Computer said no. Nytta ikke med MSC eller å vise til appen som viste dette, så måtte legge ut 285 USD for det 4 kolliet.

Gikk heldigvis greit å få det refundert fra SAS

Roar liker dette
  11. Roar

Roar Nytt Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Så vidt jeg vet ligger statusen min registrert på alle legs. Tusen takk for alle svar! Nå har jeg forstått hvordan dette fungerer (eller ikke fungerer, he he). Da gjelder det bare å forberede seg og forklare regler og rettigheter om nødvendig, ha ha ;)

Last edited: 20. des 2024
  12. emilrossing

emilrossing Medlem

Likes mottatt:
    106
    Bonuspoeng:
    43
    Ser på en Go light Youth billett fra Bergen til Oslo, er EBG. Stemmer det at bagasje er inkudert?

Attached Files:

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,301
    Bonuspoeng:
    293
    Det skal egentlig ikke være det, så det er rart at det vises i bestillingen din. Kanskje nettsiden/appen er forvirret av at det ikke er SAS Go Light, men Go Light Youth?

Screenshot 2025-02-06 at 09.56.43.png

14. Roar

Roar Nytt Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg vil bare fortelle at jeg ikke fikk noen problemer med innsjekkingen av bagasje i Mumbai. Vedkommende som sjekket inn spurte etter EBG-nummeret, men det tenker jeg like gjerne kunne være for å få tilgang til loungen. Jeg valgte å ikke grave i bagasjereglene siden det gikk uten problemer :)

themichael and RoadKing like this.
  15. helges

helges Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    8
    Hei,

Jeg har det samme. KLM og EBD bonusnummer registrert på economy billett i mars.

Avreise: 2x bagasje med KLM på hele turen, OSL-AMS-DMM.
    Hjemreise: 1x bagasje med KLM DMM-AMS og SAS AMS-OSL.

Hadde akkurat en lik reise denne uken, men med bare KLM hele veien og der var det 2x bagasje i appen.

Regner ikke med det blir noe problem da.

Roar liker dette

Del denne siden