Bahrain, Egypt, Emiratene og Saudi-Arabia stenger luftrommet for Qatar

Tråd i 'Nyheter' startet av Herlov, 05. juni 2017.

  1. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Bahrain, Egypt, Emiratene og Saudi-Arabia beskylder Qatar for å destabilisere Midt-Østen gjennom blant annet å støtte terror-organisasjoner som IS. Bahrain, Egypt, Emiratene og Saudia-Arabia stenger Qatar ute fra luftrommet, noe som har betydelig innvirkning på feed inn til Doha samt ruteplaner for trafikk som normalt går over disse landene (til Afrika og Sørvest-Europa). Etihad kutter all trafikk til/fra Doha.

    La oss håpe diplomatiet finner en rask løsning og Qatar kan ta noen viktige grep. Ellers blir det snart enda billigere flybilletter fra Qatar i Europa, denne gang med en stor bismak.

    Link - https://www.nrk.no/urix/arabiske-stater-kutter-diplomatiske-band-med-qatar-1.13545768

    Link - http://www.bbc.com/news/world-middle-east-40155829
    Link - http://edition.cnn.com/2017/06/05/middleeast/saudi-bahrain-egypt-uae-qatar-terror/index.html
    Link - https://dohanews.co/saudi-uae-egypt-and-bahrain-cut-diplomatic-ties-with-qatar/
     
    Last edited: 05. juni 2017
  2. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Dette var lite hyggelig å få disse nyhetene på BBC når jeg nå sitter på Narita airport og har en 20 timers reise med Qatar foran meg. De fleste er vel innforstått med at Qatar ikke er noe demokratisk land. Veldig sterkt å høre om påstandene om at Qatar støtter IS. Vi som er glade i å reise med hyggelige priser med Qatar får håpe på en positiv løsning på dette og at Qatar går ut og tar fullstendig avstand fra dette. Dette kan ramme Qatar hardt. Satser på at jeg ikke behøver å kansellere min neste reise med Qatar som er neste mnd. Vi får være optimister og jeg skal uansett nyte min reise med Qatars glimrende service nå om 4 timer med 777.
     
    Last edited: 05. juni 2017
  3. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jupp, dette var virkelig "pot calling the kettle black" :rolleyes:
    Har ikke så voldsomt mye erfaring med disse landene, men foretrekker Qatar foran Saudi. I Doha går tross alt en stor andel av de lokale tenåringsjentene vestlig kledd, mens i Riyadh er det separert og helfiltrert. Ingen av disse landene frister for permanent bosetning for en sjampisavhengig ateist :confused:
    Problem: Jeg har ca 180k QMiles som snart går ut, så jeg må finne på noe lurt.
    Forslag?
     
  4. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Dette vil skape store problemer for QR. Qatar har ikke sitt eget luftrom, men er avhengig av Bahrain til å kontrollere trafikken i nærområdet. Dette gjøres vha av avtale de har.
    Det kan virke som at Bahrain holder en airway åpen, og denne går ut til Iran.
    Om luftrommet rundt (Saudia, UAE, Bahrain) stenges så blir det i beste fall massive forsinkelser og mange kanselleringer.
    I verste fall så står størstedelen av selskapet på bakken.
    Veldig glad jeg er booket med Thai nå i sommer.

    Forøvrig, jeg tror ikke du ser mange Qatari tenåringsjenter i annet enn tradisjonell, arabisk bekledning. Qatar er hakket strengere enn f.eks. UAE religionsmessig. UAE jenter går heller ikke i vestlige klær. Minimum hijab.
    Saudia er Niqabterritorie.
     
    milehigh liker dette
  5. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Fra flyprat:
    Notam ute, fra 0000Z 06.06 så er alle fly med Qatar reg. utelukket fra Bahrain, UAE og Saudi airpace. Det betyr nesten full shutdown bortsett fra en mulig korridor inn til Iran airspace.
     
  6. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Enda en grunn til å sky Qatar som pesten.
    Jeg har særdeles få prinsipper her i livet, men ett av dem er at jeg aldri kommer til å sette mine ben i et fly fra Qatar airways.
    Ta arbeidsforhold for de som jobber i kabin kombinert med hvordan de fikk fotball-VM og forholdene de som bygget stadion her og du er et land som burde svartelistes.
    Dette blir jo toppen sv kransekaken hvis de i tillegg har støttet is
     
  7. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Som er helt på linje med praksisen i Saudi Arabia, Kuwait, UAE og Bahrain. Ha gjerne prinsipper, men være konsekvent.
     
    sondre, kaijoar, funkenstein and 2 others like this.
  8. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Verken Saudi-Arabia eller Qatar er noe for en sekulær ateist med liberal ryggmarg, begge har sine svin på skogen.

    Dette er en opptrapping av den nye offensiven mot Iran ledet av USA og Saudi-Arabia. Qatar har har gjort ting på sin egen måte og har dermed et bedre forhold til Iran, noe som ikke passer for Saudi som trenger lydige regimer som støttespillere.

    Spent på å se hvordan dette utvikler seg, å kun ha en korridor å bruke til flyvninger vil bli ekstremt problematisk for Qatar Airways. Så ikke utelukk en komplett lock-down.
     
    sondre liker dette
  9. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Dette blir i såfall en politisk lockdown. Kan flyselskapet påberope seg da force majoure eller ? Hvordan fungerer reiseforsikringen da ?

    Uansett så jeg 100 % enig med deg at dette er et bakholdsangrep mot Qatar av USA via Saudi Arabia. Jeg har ingen sympati for Saudi-Arabere, de har mer til felles ISIS enn andre naboland. At Amerikanere velger å selge våpen til dette råtne landet som kutter hodet av sine borgere på offentlige plasser og behandler ikke-muslimer som verre enn sine egne er enda ett bevis på dobbeltspill.

    Vi skal ikke snakke politikk her, men for flytrafikkens sin del er jeg redd dette skal sette nok en tankevekker til alle reisende i forhold til alle GCC flyselskaper, be it Emirates, Qatar, Etihad eller Saudi....
     
    FlyerOslo and sondre like this.
  10. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,154
    Bonuspoeng:
    183
    Her stinker det Trump lang vei... :rolleyes:
     
  11. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har lest noen analyser i mediene nå i løpet av dagen og skjønner at det er et regionalpolitisk spill, hvor alle har svin på skogen. Flere virker å tro at Qatar må gi noen innrømmelser, og så vil situasjonen normalisere seg i løpet av noen dager.
     
    thecoldfish liker dette
  12. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Holder meg langt unna de og. Ser ingen grunn til å reise dit. Hvor du får det fra at jeg mener noe annet om dem vet jeg for øvrig ikke. Dette omhandlet Qatar
     
    SASlovah4evah and thecoldfish like this.
  13. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tør påstå at en hendelse av denne typen er force majoure, da hjelper det ikke at Qatar er et selskap som i utgangspunktet holder tilbake det de kan av erstatninger.

    Qatar er vel et av få land som har vært åpne om hvem de støtter, blant annet Hamas. Så jeg vil anta at Saudi vil ha mer enn noen enkle innrømmelser, for det har de allerede fått. Dette er en hårete situasjon.

    Naboforumet melder om flyforbud over natten.
     
  14. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    A0812/17 - ALL ACFT REGISTERED IN THE STATE OF QATAR ARE NOT AUTHORIZED TO
    OVERFLY EMIRATES FIR,DEPART OR LAND AT UAE AERODROMES.

    OPERATORS NOT REGISTERED IN UAE INTENDING TO USE EMIRATES FIR FROM
    OR TO THE STATE OF QATAR REQUIRE PRIOR APPROVAL FROM GCAA AVIATION
    SECURITY AFFAIRS ON THE FLW CONTACT:
    TEL: 00971 50 642 4911
    EMAIL: AVSEC-DI(A)GCAA.GOV.AE. 06 JUN 00:00 2017 UNTIL PERM. CREATED: 05 JUN
    08:37 2017


    Da blir det nok en stund til vi ser Qatars 7(!) forskjellige fly her på DXB.
    Emirates og Etihad gnir seg nok i henda. Akkurat den boosten de trenger nå.
     
  15. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    QR tweetet dette for 5 timer siden:
    IMG_3877.jpg

    Viser bare hvor fjernt fra virkeligheten dette selskapet er.
     
    milehigh liker dette
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes QR er ganske tydelige:

    "Qatar Airways has suspended all flights to the Kingdom of Saudi Arabia, UAE, Kingdom of Bahrain and Egypt until further notice.

    All customers booked on affected flights will be provided with alternative options, including the option of a full refund on any unused tickets and free rebooking to the nearest alternative Qatar Airways network destination." qatarairways.com

    Oppdateringer og diskusjon i denne FlyerTalk tråden.
     
    milehigh liker dette
  17. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Soleklar force majeure dette ja, så reiseforsikringer er sannsynligvis null verdt.


    Snacky
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Saken tok en ny vending i dag, nå får ikke reisende med qatarsk pass mellomlande i De forente arabiske emirater.
     
  19. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Virker som en svært komplisert sak dette her mellom de ulike midt østen statene. Frykter at dette kommer til å ta tid for å ordne opp i. Da jeg landet i Doha i går etter reise fra Japan med Qatar var det svært mange som ville ha ut sin baggasje etter å ha sjekket inn i Japan. Dette løste de men det ble litt kaos ved innsjekk. Det var veldig god plass på business noe som er svært unormalt ifølge de ansatte på strekningen fra Japan. Tipper kundeservice til Qatar blir rimelig nedringt nå for folk som vil kansellere reise selv om dette i utgangspunktet ikke er noe problem for vi som skal videre til andre steder i Europa. Har selv en ny C reise med Qatar om få uker og er litt skeptisk til om jeg kommer til å gjennomføre den.
     
  20. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Kan jeg spørre hvorfor du er skeptisk til å gjennomføre neste reise?
     

Del denne siden