Beijing

Tråd i 'Reisemål' startet av Edin, 23. jan 2016.

1. Edin

Edin Senior Medlem

Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Utrolig at det ikke er en egen Beijingtråd i et forum med reisekåte mennesker. Uansett, den er herved startet!

I april går bonusturen 2016 til Kina. Business SAS TRD - CPH - PEK t/r. 6 netter på Raffles Beijing ved den Forbudte By. Vi (to stk. gifte Pax) gleder oss for å si det mildt.

Så langt er det booket bord ved "Duck de Chine" som ble anbefalt og deretter reservert av hotellet. Det betyr at en av seks kvelder er dekket opp! Vi har også tenkt å sette av en dag til vandring på den Kinesike Mur.

Spørsmålet til forumet er: Hva bør prøves av mat? Hvor bør den prøves? Hva bør man se? Hva skal man være oppmerksom på? Finnes det spesielle severdigheter som MÅ sees?

2. RoadKing

RoadKing Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,046
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du ikke liker/kan spise med pinner, ta med egen gaffel og kniv.
    Vil du ha vin til maten? Ta med din egen (helt ok hvis de selv ikke har vin, som er regelen, og har de, er det gjerne en grusom kinesisk vin).
    De snakker ikke engelsk og har ikke engelsk meny. Bring ordbok.

3. Edin

Edin Senior Medlem

Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Pinner er et herk å bruke, men sitter heller og "knoter" med pinner enn å ta med eget bestikk.

Når det gjelder meny får vi satse på flaks og at noen restauranter også har bilder av maten. Men det hørtes bekymringsfullt ut at det som regel ikke er vinmenyer på restaurantene. Er dette virkelig tilfelle i en verdensmetropol som Beijing? Mat uten vin er bare et halvt måltid!

4. RoadKing

RoadKing Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,046
    Bonuspoeng:
    113
    Det er gjerne bilder på menyen. Vi opplevde at vin var et problem utenfor de store hotellene.

5. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg anbefaler dere å få dere en private guide og sjåfør, da slipper dere unna alt turistfellene, får se ting som vanlig turister ikke får se, vi fikk besøkte en privat poet og kunstner, var på private del kinesiske muren (kjørte nesten helt inntil muren), bla. kredittkortene mitt ble slukt av minibanken på en lørdag, hadde det ikke vært for guiden hadde jeg aldri klart få den tilbake etter bare noen timer, PM meg om du vil ha kontaktinfo på en jeg har brukt. Lover deg, med guide sparer du deg for mye stress!

6. Edin

Edin Senior Medlem

Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Takk til Yukho for kontaktinfo på egen guide i Beijing. Dette er prakteksemplet på hvorfor vi bruker forumet for å hente info, dele ideer, tipse andre, og av og til skryte litt...

Neste spørsmål er: Hvordan er gatematen i Beijing. Vi ønsker å spise litt av alt som tilbys, men er det trygt? Kan man kjøpe fra vogner/boder rundt om i byen eller er dette noe som ikke anbefales?

Baldrick liker dette
  7. Rohass

Rohass Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Hei.

Var nylig i Beijing i Mars, og om dere leter etter gatemat etc, så finner dere 2 store slike gater rett ved den store Wangfujing shoppinggate. Eks: Old Beijing style street. Der kan dere slå ihjel mye tid med å se, lukte & spise fantastisk mye kjempegod, mystisk & så klart endel skumle saker.

Legger ved noen av de skumleste alternativene for moro skyld. ( skorpioner smaker faktisk veldig ok som snacks )

Ellers som dere ser på de siste bildene, så behøver ikke nødvendigvis Beijing være smog fylt.

20160311_203131.jpg 20160311_204914.jpg 20160311_204925.jpg 20160311_205349.jpg 20160311_205850.jpg 20160311_205857.jpg 20160312_140256.jpg 20160312_140348.jpg 20160312_140359.jpg

20160313_142201(0).jpg 20160313_150949.jpg 20160313_151415.jpg

Attached Files:

Insomnia4u, Baldrick, Henrik and 4 others like this.
  8. chrt

chrt EBD men vurderer nå andre allianser...

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Kom fredag tilbake fra en tre-dagers i Beijing.

Og det er nok ikke slikt som @RoadKing skriver at det ikke er tilgang til god rødvin. Men: Man må vite litt om hvor man skal gå å spise for å oppleve litt forskjellige "gastronomiske" opplevelser, med "utenlandsk rødvin" og forøvrig med litt baijiu (lokalt brennvin) om man ikke er av den kresne typen. Tips #1) Tripadvisor gir deg mye tips på hva som er bra. Noen av restaurantene der er "utenlandske" så selv om de er gode, så kan jeg spise fransk i frankrike og trenger ikke italiensk når jeg reiser med følge i Beijing!
    Tips #2) Forsøk heller flere ulike kjøkken, gjerne også gatemat. Nordmenn flest vil gjerne synes at Peking And er godt når den serveres på en god restaurant. Men jeg anbefaler også at man spiser på Xinjiang-restaurant (nord-vest mat), Dongbei-restaurant (nord-øst), Yunnan (litt mer spicy) om ikke Sichuan om du liker veldig sterk chili mat. HotPot-restaurant er et must. Så bør man også spise litt "dim-sum" (som vi kaller det i Norge?).
    Tips #3) To personer ute på restaurant er ofte veldig kjedelig (sett i litt kinesisk perspektiv). Du får knapt smakt på maten. Skal man ut å spise god mat, så bør man være 4-5 eller gjerne flere slik at man får en 10-retters og opplevd mye god mat. Så allier dere gjerne sammen med noen andre.
    Tips #4) Gatemat: Ja. Men påse bare at det er godt stekt. Unngå de med som bruker veldig dårlig frityrolje, men det er jo vanskelig å se uten litt erfaring. Men uansett; Smak i vei, og kast heller om det ikke smakte med forventningene.
    Tips #5) Hold dere unna hotellmat. Den er ofte dårlig, selv på de beste hotellene, om man vel og merke vil ha kina-mat!

IMG_3943.jpg
    DaDong er min favoritt når det kommer til Peking Duck!

IMG_4033.jpg
    Dette var en litt utenom det vanlige Yunnan-restaurant, med overraskende bra mat godt gjemt mellom hutongene. Spesielt god sopp og Yak-Okse, som huskes av våre 9-10 retter.

IMG_4026.jpg
    Og for øvrig var vi heldige med været så besøket på muren (MuTianYu) var over all forventning!

9. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    1,071
    Bonuspoeng:
    93
    Når på året er den beste tiden å reise til Beijing?
    "Minst" turister .... ?
    Laveste priser?
    Best vær?

Planlegger en tur med mor i 2017 ... når som helst på året egentlig.
    I 2016 skal hun luftes i Tanzania og seychellene i november.

Når på året er det best for et voksent par å reise til Beijing?

10. Islending

Islending Senior Medlem

Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    Last edited: 28. mars 2016
  11. chrt

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg vil anbefale april til ut mai, for då får du vår og tidlig sommerfølelse. Alternativt Medio september til medio Oktober. Det er da heller ikke så mange turister. Våren kan ofte by på litt penere vær. Vinteren kan ofte være mer forurenset med mye smog. For all del ikke reis under kinesisk nyttår! Da er jo uansett flybillettene dyre, men da er det håpløst å være turist. Priser varierer jo. Bestill under kampanjer og da får du det billig om du ikke reiser jul/kinesisk nyttår, midt på sommeren.

12. Blades33

Blades33 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    33
    Når dere går lei av vannet de kaller øl: Søk opp Slow Boat Brewery Taproom på Tripdadvisor. Spis chipsen de serverer! Drikk skikkelig øl. Ikke gå hjem for sent! :)

Vær obs på at taxier kan være vanskelig å få tak i; vi skulle på et akrobatshow, men bilen vi hadde bestilt kom aldri, og det var UMULIG å få tak i taxi akkurat den kvelden, så vi endte opp med å finne, ja, du gjettet det, Slow Boat som en erstatning. Det kan ha vært noe med tiden på døgnet, en spesiell dag, IDK, men taxi, det fikk vi ikke tak i.

13. luftbusspassasjer

luftbusspassasjer Luftbusspassasjer

Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Min 3 tur til Kina på et år; Shanghai, Hong Kong og nå Beijing. For et sted, Beijing er og for et land Kina er! Herlig!
    En kort oppsummering fra meg er følgende;
    1. Ha alltid med lapp hvor du skal og hvor hotellet er, på kinesisk. Taxisjåfører kan ikke snakke eller lese engelsk og google er blokkert.
    2. Lei godkjent guide til muren og den forbudte by. Verd hver krone.
    3. Ta subway, tekstet på engelsk, billig 5-6 kr og meget effektiv! 5 millioner biler i Beijing gir mye trafikk.
    4. Om du ikke forstår meny, se deg rundt og pek. Ta sjanser og bli deilig overrasket!
    5. Bestill mat som fosskoker og drikk te, da slipper du feriemage. Anbefaler varmt hot pot, and og streetfood.
    6. Gjør inneting når det er smog. Smog blir borte med vind. Sjekk værmelding for vind, like viktig som sol
    7. Få med deg Beijing opera og akrobatshow.
    8. Prute 50-80% på det meste på turistfellene, de sier fra når det er nok
    9. Ta med hjem ting: te, tesermoniting, hotpot kjele og gadgets, perler og silke. Finnes egne markeder for alt.
    10. Beinplassen på rad 30 rett bak gardina er fantastisk! Bedre enn plus faktisk.
    God tur!!

14. geddi

geddi EBD, CFAP, BAEC Silver, HHonors Diamond, BWD, CCG

Likes mottatt:
    917
    Bonuspoeng:
    93
    Støtter denne anbefalingen på tidspunkt. Reiser en del til Seoul som ligger i nærheten. Fordelen med Sep/Okt er litt varmere vær, samt mye mindre sjanse for sandstorm.

15. Blades33

Blades33 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    33
    Vær obs på Golden Week første uken i oktober. Da er det KRISE.

Islending liker dette
  16. MadsVaHa

MadsVaHa Senior Medlem

Likes mottatt:
    922
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har noen erfaringer med å kjøpe og bruke prepaid cim i Beijing?

17. chrt

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Veldig enkelt. Du må bare ha med pass når du registrerer deg. China Mobile er største nettverk med 4G. Litt variabelt oppstartspris avhengig av hvor du kjøper nytt sim, fra 50-100 RMB. Inkluderer ulike mengde med "kroner i kortet", herunder også MB/GB.

Kjøper du SIM i Beijing, så er det "lokaltakst" i Beijing, mens utenfor privinsen er det dyrere i bruk. Så velg by litt med omhu om du reiser mye rundt.

MadsVaHa liker dette
  18. MadsVaHa

MadsVaHa Senior Medlem

Likes mottatt:
    922
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for utfyllende info :) vet du om det er noen muligheter å kjøpe et på flyplassen ved ankomst? Ser for meg at dette er enklere enn å kjøpe et inne i byen.

19. chrt

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Sjansen er nok større for at de snakker engelsk på flyplassen enn inne i sentrum. Det er to år siden jeg gikk av internasjonalt fly i Beijing, så husker ikke. Men ja, det skal være muligheter ved ankomst. Jeg gjorde et kjapt (kinesisk) søk og om jeg forstår riktig så: skal det være "noen små båser" like etter utgangen på utenriks ankomst. Det er også noen som sier at ved utgangen til innenriks skal være et par.

Det er også mobil-utleie på flyplassen: Ved terminal 2, internasjonal avgangshall, venteområdet nær T-kryss. På andre siden av ZiYue restaurant. Også ved internasjonal baggasje service, no. 6 og nr. 7 på vest-siden av baggasjebeltene. Terminal 3: T3-C Publikumsområde og T3-E internasjonal avgangsterminal... Kanskje ikke så lett å forstå nå, men enklere ved ankomst... :)

Uansett: Om du ikke finner, så spør ved et servicepunkt. De kan normalt litt engelsk. Sim-kort uttales omtrent som "SIMM-kaa" uten toneendringer. Så om du treffer kun kinesere så bare si dette og de vil peke ;-)

Travellingalf and MadsVaHa like this.
  20. MadsVaHa

MadsVaHa Senior Medlem

Likes mottatt:
    922
    Bonuspoeng:
    93
    Dette minner meg på hvorfor jeg liker å traktere engelskspråklige land. Jeg skal prøve mitt beste. Tusen takk for hjelpen og svært utfyllende informasjon flere enn meg kan få bruk for :)

chrt liker dette

Del denne siden