Hei, no som SAS forsvinn frå Star Alliance så ser eg meg om etter nytt Star Alliance-bonusprogram. Flyr vel hovedsakleg i Europa når det ikkje er innanriks. Nokre grunnar til å ikkje velje Miles & More med Lufthansa som Star Alliance-bonusprogram då? Ev nokre som matchar min SAS-status? Eller er dette litt vente og sjå kva Star Alliance-selskap som blir mest aktivt til/frå Noreg frå hausten av?
Du bør avvente å se. Ikke minst fordi det vil være naturlig at en eller flere selskaper (ikke bare i *A, men også 1W) etterhvert vil komme med tilbud om statusmatch. Når det gjelder eventuelt å velge hvilken du bør satse videre på i *A så er det noe du må vurdere opp mot a) reisemønsteret ditt og b) hvor lett det er å tjene opp status. Når det gjelder sistnevnte skal du være klar over at det er tungt i LH Miles&More. Du skal fly og betale mye for å oppnå Senator i LH Miles & More, mye mye mer enn du har gjort med SAS EB.
Ja, er klar over motbakken i LH Miles&More, litt derfor spørsmålet. Men ja har vel ein avventande holdning så langt.
Har sett på Facebook at Turkish allerede har gitt statusmatch for noen. Bare basert på selskapet kunne jeg tenkt meg å matche hit etterhvert selv, men det er kanskje liten vits hvis det blir vanskelig å opprettholde status der?
Kanskje et dumt spørsmål, men prøver likevel; dersom man foretar en statusmatch og inngår en avtale med et eller annet selskap/program, vil man da sage av greina til Eurobonus, eller er det helt kurant å ha begge ? Jeg har Diamant og LTG, så det vil jeg for all del beholde, så spørsmålet går på en evt. samordning. For mitt vedkommende kunne jeg tenkt meg toppnivå hos f.eks. Lufthansa eller Aegean selv om det ville vært for kun ett år, for å ha tilgang på Lounge osv. Hvordan er reglene rundt dette ?
du kan ha toppstatus i samtlige *A program, samtidig, bare du flyr nok. Har du LTG så beholder du denne, til det eventuelt skjer noe med EB osv. Hvis du kan bruke/ tjene opp status i et annet program, pga flyvninger med *A utover SAS sin *Gold status som du allerede har, så ville jeg sett på hvilket selskap du får mest fordeler i for ditt reisemønster, og gått for det. Hvis du status matcher til feks Turkish som vil jeg tro du blir *A gold, som du allerede er. Så du må uansett flytte *A inntjening til et annet selskap for å oppnå status.
For å følge @RoadKing sin kommentar. LH krever tilsvarende 100k grunnpoeng for Senator, godt over dobbelt gull hos SK. Det er faktiskt enda litt verre siden nyttår når LH «forbedret» M&M men har ikke finregnet på det. Om en ønsker å gå for HON(som bortimot er verdt innsatsen) så trengs 150 flights innen Europa på CDJ billett. Kan jo korte det ned litt med noen lengre turer men også her betaler de billigste C relativt dårlig. Og det er kun LH gruppen som drar deg dit, +LOT Slår faktiskt ett slag for OW, der er Concorde på 5000(6000 for HON) og hele OW teller for opptjening, og påfølgende år er bare 3000TP for Concorde. Og, BA byr på GFL, LH gir bare Senator for life og ikkeno HON life.
For å opptjene Senator få minst 2000 poeng per kalenderår, hvorav minst 1000 med LH-gruppen. C i Europa gir 40 per legg. Interkontinentalt er det 200 for C og 300 for F. For å opptjene senator må man da f.eks. ha 1 t/r F (680), en t/r C interkont (480), fem Norge-FRA/MUC-Europa i C og en liten tur til. Det er før kredittkort hvis det kommer til Norge. Problemet er at man må opptjene dette i løpet av et kalenderår. De har ikke avvikende personlige opptjeningsår som SAS. Det blir litt heftig 1. sept - 31. des 2024. Jeg klarer ikke finne noe om at dersom man blir medlem litt ut i et år, så kan man opptjene status selv uten å ha et fullt år for å gjøre det? I så fall må man holde seg unna *A og LH sept-des 2024, og så begynne å fly med dem fra 1. januar 2025? Det gir veldig rare incentiver.
Til sammenligning har Turkish (Miles and Smiles) løpende opptjeningsår. Det kreves 40 000 poeng for å oppnå Elite (*A gull). To turer i C OSL-FRA-Vestkysten/Sør-Øst Asia og 3 turer OSL-FRA-Europa gir gullkort første året. For fornying kreves det for personer som ikke har adresse i Tyrkia bare 25 000 poeng over et år, eller 37.500 poeng over to år (18750 poeng per år). Altså en longhaul C og en shorthaul C med LH, begge med feed fra Norge.
Eneste fordelen jeg klarer å se med Miles and More fremfor Miles and Smiles, er at man får 2 upgrade vouchers per år. Oppgradering C til F for Europa til Nord-Amerika krever 2 vouchere. Et gratis F-legg i året med billett i C er jo hyggelig. Noen som har erfaring med om det faktisk er mulig å få upgrade på den måten?
Road og Wio har vel sagt det meste, men i praksis er det A3 og TK som er billigst og TK er stort sett "best". I praksis for de fleste, altså.
Som nevnt av flere her så er det nok Turkish (TK) og Aegean (A3) blandt de letteste med tanke på status. Vær obs på at begge disse er relativt dårlig med tanke på uttak av bonusreiser.
Rimelig greit å få oppgradering god tid i forveien når det er ledig, funker jo også på Swiss som etter min mening gir mer valuta
Samt at det i praksis er umulig/dyrt å sanke ekstrapoeng med kort. Folk må nok belage seg på å kjøpe poeng via aeroplan om de vil ha *Award, vil jeg tro?
Lifemiles er populært for kjøp av poeng til *A-reiser. Med gjeldende kampanje og dollarkurs vil poeng til en enveisreise med LH F OSL-IAD koste rett rundt 11k NOK (82300 * $0.0122).