Hei! Ang bruk av bonuspoeng, lønner det seg å bruke dem på kortdistanse eller langdistanse? For 100,000 poeng kan jeg vel fly biz t/r til f.eks HKG. For samme poeng får jeg 10 t/r innenlands. Hva hadde dere gjort? Og bør jeg satse på betaling med kun poeng eller poeng + penger? Er litt ny i «gamet», og vil jo gjerne bruke poengene på best mulig måte. Får diamantkort nå i januar og kommer til å tjene ca 100,000 grunnpoeng det neste halvåret (inkl Amex) + bonuspoeng fra Amex og MC.
Det kommer jo veldig an på om de 10 t/r innenlands koster 4-5000 kroner stykket eller 799 kroner stykket. Og om man i det hele tatt har behov for så mange innenlandsreiser
Det morsomste å bruke poengene på er i alle fall longhaul i biz og first. Det er ofte også det mest lønnsomme, men ikke alltid. Innenriksreiser med SAS og Widerøe kan være ganske dyrt, så i kroner og øre kan det være mer lønnsomt å bruke poengene på innenriksreiser. Til HKG er det også ofte mulig å finne billige business-billetter, f.eks. nå med Finnair til rundt 12 000 kroner. Bruker du imidlertid en Amex Companion Ticket vil longhaul stort sett alltid være mest lønnsomt. Poeng + penger kan være en god deal om du trenger grunnpoeng eller om det ikke finnes tilgjengelighet med ordinære bonusbilletter.
Hva som gir best value kommer litt an på reisemønster. Best value for oss er det når du får t/r Longyearbyen Plus for 5000 poeng.
Takker for gode svar! Har fire til fem langturer til Asia og USA årlig, samt en god del reiser innenlands og i Europa. Klarte heldigvis å finne en del gode priser under kampanjen til SAS som pågår innenlands og i Norden. Får se om det blir biz betalt med poeng på neste tur til HKG da... Om jeg rekker å være tidlig nok ute. Ser ut som bonusbillettene forsvinner tidlig på langdistanse.
Jeg har brukt noen poeng i skoleferier. Booke i god tid så får man plutselig 4 (2 barn +2 voksne) seter til LPA for 90k poeng, dette ville kostet bortimot 40 lapper i plus og godt over 30 lapper i minus. Ikke spenstig bruk, men veldig gunstig. I tillegg, innenriks med avreise i dag/morgen er ofte dyrt, men enkelt og rimelig med poeng. Og til slutt selvfølgelig reise i førsteklasse, det får du aldri kjøpt selv (antakeligvis).
Ikke glem at når du bestiller bonusbilletter så kommer skatter/avgifter i tillegg. Om du tar en typisk innenrikstur Oslo-Bergen t/r som normalt koster 1198 i SAS Go, så tilkommer 424kr i skatter og avgifter om du booker den for 10 000 poeng. Om du velger en SAS Business t/r Oslo - New York direkte som nå i januar koster 31 216, og du heller velger å ta den via 100 000 bonuspoeng (eller 60 000 med MC Fly Premium) så tilkommer kun 514 i skatt/avgifter. "Andelen" skatt/avgifter i bonuspoengene, kombinert med unike opplevelser gjør at jeg alltid vil foretrekke å bruke poengene på Business langdistanse. Etter å ha prøvd First med Singapore Airlines og Lufthansa vil jeg dog personlig foretrekke å fly Business 2-3 ganger/alltid heller enn en gang First - men her er det selvsagt ulike meninger i forumet...
Tja, både Lufthansa og Swiss har jo fra tid til annen tilbud rundt 25k. Ingen grunn til å ikke kjøpe da.
De fleste FÅR kjøpt det, men heller lar være å bruke så mye penger på det. Forøvrig enig med Are her på det andre.
Du må også huske at det ikke bare er "value" på tradisjonell måte som betyr noe. Det handler også om hva man selv får glede av. Selv hvis "point value" var "lik" for short-haul economy og long-haul biz, vil jeg ha vanskelig ved å bruke +20k på biz billetter på en ferie til Asia, mens innenlands (som ofte vil være reiser eller besøk av familje) til 800-2000 t/rt vil være noe enklere mentalt.