Beste bruk av bonuspoeng

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av softnes, 09. jan 2020.

1. softnes

softnes Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

Ang bruk av bonuspoeng, lønner det seg å bruke dem på kortdistanse eller langdistanse? For 100,000 poeng kan jeg vel fly biz t/r til f.eks HKG. For samme poeng får jeg 10 t/r innenlands. Hva hadde dere gjort? Og bør jeg satse på betaling med kun poeng eller poeng + penger?

Er litt ny i «gamet», og vil jo gjerne bruke poengene på best mulig måte. Får diamantkort nå i januar og kommer til å tjene ca 100,000 grunnpoeng det neste halvåret (inkl Amex) + bonuspoeng fra Amex og MC.

2. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,927
    Bonuspoeng:
    113
    Longhaul i biz og first lønner seg. Bare poeng er det som gir best value.

3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Det kommer jo veldig an på om de 10 t/r innenlands koster 4-5000 kroner stykket eller 799 kroner stykket. Og om man i det hele tatt har behov for så mange innenlandsreiser

Xflipper liker dette
  4. lMartin

lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Moderator

Likes mottatt:
    6,312
    Bonuspoeng:
    183
    Det morsomste å bruke poengene på er i alle fall longhaul i biz og first. Det er ofte også det mest lønnsomme, men ikke alltid. Innenriksreiser med SAS og Widerøe kan være ganske dyrt, så i kroner og øre kan det være mer lønnsomt å bruke poengene på innenriksreiser. Til HKG er det også ofte mulig å finne billige business-billetter, f.eks. nå med Finnair til rundt 12 000 kroner. Bruker du imidlertid en Amex Companion Ticket vil longhaul stort sett alltid være mest lønnsomt.

Poeng + penger kan være en god deal om du trenger grunnpoeng eller om det ikke finnes tilgjengelighet med ordinære bonusbilletter.

5. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,984
    Bonuspoeng:
    293
    Hva som gir best value kommer litt an på reisemønster.

Best value for oss er det når du får t/r Longyearbyen Plus for 5000 poeng.

Wiolenze, Sonictravel and 1884derby like this.
  6. softnes

softnes Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Takker for gode svar! Har fire til fem langturer til Asia og USA årlig, samt en god del reiser innenlands og i Europa. Klarte heldigvis å finne en del gode priser under kampanjen til SAS som pågår innenlands og i Norden. Får se om det blir biz betalt med poeng på neste tur til HKG da... :) Om jeg rekker å være tidlig nok ute. Ser ut som bonusbillettene forsvinner tidlig på langdistanse.

7. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har brukt noen poeng i skoleferier.
    Booke i god tid så får man plutselig 4 (2 barn +2 voksne) seter til LPA for 90k poeng, dette ville kostet bortimot 40 lapper i plus og godt over 30 lapper i minus.
    Ikke spenstig bruk, men veldig gunstig.
    I tillegg, innenriks med avreise i dag/morgen er ofte dyrt, men enkelt og rimelig med poeng.

Og til slutt selvfølgelig reise i førsteklasse, det får du aldri kjøpt selv (antakeligvis).

hiawatha and democomputer like this.
  8. enokling

enokling Medlem

Likes mottatt:
    551
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke glem at når du bestiller bonusbilletter så kommer skatter/avgifter i tillegg. Om du tar en typisk innenrikstur Oslo-Bergen t/r som normalt koster 1198 i SAS Go, så tilkommer 424kr i skatter og avgifter om du booker den for 10 000 poeng. Om du velger en SAS Business t/r Oslo - New York direkte som nå i januar koster 31 216, og du heller velger å ta den via 100 000 bonuspoeng (eller 60 000 med MC Fly Premium) så tilkommer kun 514 i skatt/avgifter.

"Andelen" skatt/avgifter i bonuspoengene, kombinert med unike opplevelser gjør at jeg alltid vil foretrekke å bruke poengene på Business langdistanse. Etter å ha prøvd First med Singapore Airlines og Lufthansa vil jeg dog personlig foretrekke å fly Business 2-3 ganger/alltid heller enn en gang First - men her er det selvsagt ulike meninger i forumet...

9. vegardg

vegardg Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,166
    Bonuspoeng:
    163
    Tja, både Lufthansa og Swiss har jo fra tid til annen tilbud rundt 25k. Ingen grunn til å ikke kjøpe da.

10. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Er vel ikke alle som har 50 lapper til overs til slikt.. Ikke jeg i alle fall, kanskje om 10 år :D

OttoL and Xflipper like this.
  11. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    845
    Bonuspoeng:
    113
    Eurobonus billetter er så herligt fleksible

12. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    De fleste FÅR kjøpt det, men heller lar være å bruke så mye penger på det.:)

Forøvrig enig med Are her på det andre.

13. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Litt over 10.000 fra Kiev.

14. Ddan

Ddan Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Du må også huske at det ikke bare er "value" på tradisjonell måte som betyr noe. Det handler også om hva man selv får glede av. Selv hvis "point value" var "lik" for short-haul economy og long-haul biz, vil jeg ha vanskelig ved å bruke +20k på biz billetter på en ferie til Asia, mens innenlands (som ofte vil være reiser eller besøk av familje) til 800-2000 t/rt vil være noe enklere mentalt.

hifiman liker dette

Del denne siden