Beste løsning for bonuskort for borteboende student?

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av studenten, 13. jan 2021.

  1. studenten

    studenten Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, bor i Kristiansand pga. studier og reiser hjem til Haugesund 4-5 ganger i året.

    Reiser normalt sett også 1-2 ganger t/r på ferie i året til andre steder, hvilket kort vil dere anbefale å skaffe som student da?

    Har brukt Norwegian kortet på nesten samtlige kjøp frem til nå men er usikker på deres fremtid og tenker det kan være en idé å skaffe seg et Eurobonus kort.

    Har sett på Eurobonus Amex Classic og Premium, samt et Mastercard, vet ikke hvilke av disse som kan passe best mtp. at noen av de også har månedlige gebyrer.

    Takk på forhånd :)
     
  2. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,059
    Bonuspoeng:
    93
    Heisann.
    Jeg tenker at som student bør du unngå faste månedlige gebyrer som pesten, men heller se på disse reisene som en mulighet for å bygge deg langtids-status.
    For slik jeg ser på saken så kan du grovt dele opp bonussysteneme i to leire; enten handler det om ekstra 'perks, eller så handler det om flere flyturer, eller forsåvidt begge deler ;)
    Så bestem deg først om du ønsker flere/billigere turer, eller om du ønsker gullbehandling, lounge osv.
    Det er virkelig en gullgruve med gode råd her på forumet, så det er bare å grave deg inn i tide ;)
     
  3. studenten

    studenten Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar, til nå har jeg vel forsovet kun spart opp til flere eller billigere reiser med Norwegian-kortet, det er vel først og fremst en lignende løsning jeg ser etter nå også.

    Statuspoeng, loungetilgang o.l er jo fint men kanskje ikke så viktig for meg som for det meste flyr innenriks og sånn.

    Ser ikke så negativt på f.eks 85kr/mnd om de 5 ekstra poengene per 100kr gjør opp for det i lengden, men så er jeg også usikker på om jeg får sjans til å bruke et Amex kort like hyppig som med Visakortet til Norwegian, mtp på tilgjengelighet diverse steder. Men det blir vel et regnestykke jeg må se gjennom å se hva som lønner seg mtp. poeng, blant annet denne CT-turen kan jo utgjøre en forskjell :)
     
    jonss liker dette
  4. studenten

    studenten Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Men med denne langtidsstatusen, hvordan tenker du da? Tror du jeg kan greie å komme opp til f.eks Gull-status i løpet av studietiden?
     
  5. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    920
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    SAS er ditt nye flyselskap. Innenriksbilletter er dyrt, så ut fra beskrivelsen din ville jeg vel si at målet primært bør være å skaffe bonusbilletter KRS-HAU, hvor tilgjengeligheten bør være ganske god. Ville i utgangspunktet sett på gratiskort, da det strengt tatt kreves forbruk langt over studentbudsjett for å oppnå særlige fordeler med de dyre kortene. Amex er dessverre litt lite anvendelig, men et gratis Classic kan være greit å ha (30EB per kr 100 hos SAS og 10EB andre steder).
    Videre er min anbefaling at du kjøper all maten din hos NorgesGruppen med Trumf Visa. Igjen et gratis kort som gir 1% ekstra hos NorgesGruppen og 0,5% andre steder (bruk Amex Classic andre steder der du kan, 10EB per kr 100 mot Trumf Visa 6,75EB). Kjøper du frukt og grønt eller fersk fisk på Kiwi gir dette i alt 16%, noe som betyr 216EB på hver hundrelapp du har brukt på dette. Betyr i praksis at du har en bonusbillett T/R Haugesund hver gang du har gomlet i deg grønnsaker for kr 4.630,-. Også 5% ekstra Trumf på Joker hver mandag, men vær oppmerksom på at mange varer (ikke alle) er mye dyrere der. Sørg også for å sjekke ViaTrumf hver gang du skal handle et eller annet på nett, og spesielt bør du bytte mobilabonnement ofte gjennom ViaTrumf.
    Alt jeg skriver her forutsetter at du setter opp fast overføring fra Trumf til EuroBonus, slik at du får 13,5EB per Trumfkrone.
     
    Upsaker, jonss and studenten like this.
  6. studenten

    studenten Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Her var det mye spennende å ta en titt på!
    Regnet forøvrig litt på noen forskjellige EB-kort og fant ut at det smarteste er nok et Amex Classic for meg ja.
    Takk for grundig svar. :)
     
  7. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    920
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Etter at du har sanket nok poeng til å utnytte fordelene, kan du vurdere å bytte ut Trumf Visa med SAS MasterCard Premium. Kortet er dyrt, men du får marginalt bedre opptjening og reisene dine blir litt mer komfortable.

    https://saseurobonusmastercard.no/kortene/korttjeneste/fly-premium/
     
    studenten liker dette
  8. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,152
    Likes mottatt:
    7,897
    Bonuspoeng:
    183
    Amex kan faktisk brukes ganske mange plasser etterhvert, men man må alltid ha et mastercard/visa i bakhånd. Sjekk dette kartet https://umap.openstreetmap.fr/en/map/fridays_227151, eller www.amexvenn.no, eller diverse tråder her på forumet som omhandler bruk av amex.
    Setter du Amex inn i Paypal så er det enda flere steder å bruke det. Elkjøp har vært nevnt, uten at jeg husker om det går ennå. Husk å sette alt av streaming, eller abonnenter til å betales med Amex så tar du alle de små bekkene (netflix, icloud, spotify, disney+, xbox gamepass etc).
    Som sagt ovenfor, sjekk alltid ViaTrumf. Jeg pleier å søke først på prisjakt, og så ser jeg om noen av de beste tilbyderene finnes på Viatrumf. Der er det ofte mye å hente, spesielt på klær, sko, turutstyr og shampo/sminke mm. Kanskje du kan legge ut for noen i vennegjengen? Blivakker.no har feks hatt opp til 12% bonus til tider, 300kr i shampo blir 36 trumf/486EB til deg. Skal noen i familien ha ny telefon? Da legger du ut for de og får trumf. Kjenner du noen med småbarn? Gullgruve på Viatrumf! Navnelapper, klær, utedresser, you name it.

    Sjekk også www.eurobonus.shopping, registrer alle kredittkort der og legg ut når dere er på Egons i Kristiansand, eller Sumo mfl i andre byer.
     
    studenten and jonss like this.
  9. studenten

    studenten Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takker!
    Er jeg heldig tar nærbutikken Amex også :)
     
  10. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,059
    Bonuspoeng:
    93
    Nja, det krever nok mer, men du kan helt sikkert ha nok poeng til en skikkelig feiring av eksamen. ;)
     
  11. studenten

    studenten Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Haha, ser at Amex har en mnd gratis gebyr på Elite kortet, da kan jeg vel kanskje få 20.000 statuspoeng og så bytte til Classic etter en måned?
     
  12. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    920
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Du kommer nok likevel i utgangspunktet bedre ut med Trumf Visa hos NorgesGruppen, 13,5EB/100 mot Amex Classic 10EB. Unntaket er hvis du bruker over 100.000,- i året på Amex Classic. Da får du en Europa-CT med SAS, noe som kjapt bringer regnestykket tilbake i Amex sin favør.
     
  13. studenten

    studenten Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Ser den, med Norwegian-kortet kunne jeg komme over 100.000 i året, men om det går med Amex kommer jo da an på om jeg kan bruke det på de samme stedene jeg brukte Norwegian Visa :p
     
  14. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Det du kan se på er at noen av disse kortene har ekstrakort (enten gratis eller til en ekstra månedlig avgift) og du kan kanskje gi det til foreldrene dine. Da er det lettere å komme over 100.000 i året og du tjener poeng på deres innkjøp. Men det krever at du får hele regningen hver måned og deler den med foreldrene og de betaler deg. Så litt mer komplisert og du må stole på foreldrene dine at de betaler ellers er du ansvarlig.

    I tillegg må du se hvilke kort du i det hele tatt for innvilget. Vet ikke hvor mye inntekt du har, men premium kortene krever litt inntekt i hvertfall.
     
  15. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    920
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Den løsningen forutsetter at ikke foreldrene også er bonusnisser; mine barn kan i hvert fall se langt etter noe slikt ;-)

    Men i et slikt tilfelle begynner jo plutselig de dyre kortene også å bli interessante, da de gir "ordentlig" CT til ferieturen om man bikker 150/300k.

    I tillegg til Amex har jo også SAS Mastercard Premium mulighet for ekstrakort.
     
    Jeanette liker dette
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Et alternativ for @studenten kan være å sjekke litt hvor foreldre og andre omsorgspersoner handler. Er det Kiwi / Norgesgruppen på foreldrene er det jo mulig de har en Trumfkonto allerede. Eller du kan hjelpe dem å sette det opp.

    Argumenter, dere behøver ikke gjøre noe, også får jeg Trumfpoengen som jeg bruker til å fly hjem på besøk for. Det er erfaringsmessig et argument som går igjennom.

    Du setter altså opp Trumf oppsparing på foreldrene kort eller med blåkort i lommeboka. Uten nødvendigvis å mase om at de skal bruke kredittkort osv.

    Og setter opp autooverføring av Trumf til din EB konto.

    Så er det bare å spørre om fiskemiddag med ferske grønnsaker, hver gang du er hjemme.
     
    EndreD liker dette
  17. cooolcatz

    cooolcatz Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    788
    Bonuspoeng:
    93
    Ut i fra reisemønster oppnår du raskt EBS hos SAS som jo er en fordel mtp 1 ekstra kolli bagasje, noe som er gull verdt som student.

    Jeg ville ha søkt SAS Eurobonus World Mastercard som koster 172.50 første året og gir deg 3000 EB i velkomstgave. Deretter kan du søke oppgradering til Premium som gir deg nye 10000 EB, men det koster 1495 pr år. så du får regne på kost/nytte. Fordelen med Premium er at du kan reise med SAS Puls til SAS Go priser i Europa når du oppnår 50000EB poeng.

    Noe du gjør relativt enkelt ved å benytte rådene du har fått. Ville også bestilt Blått Trumf kort for dobbeldipping hos Kiwi og andre butikker i norgesgruppen.
     
  18. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Gjerne flere og få familien til å bruke de på butikkene..
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det funker i alle butikker foruten muligens noen små franchise..

    Jeg bruke Amex for å betale for nytt kjøkken hos Elkjøp f.eks. :)
     
  20. Palometa

    Palometa Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1

    Kan man altså ikke legge inn trumf i amexkortet slik man kan med vanlig visa?

    Og må man ha 50000 statuspoeng eller bare ekstrapoeng for å kunne reise sas plus?
    Kan man også reise plus for go hos andre i star alliance?
     

Del denne siden