Beste måte å betale en regning på 500k?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Skreddern, 27. juli 2018.

1. Skreddern

Skreddern Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har en regning på 500k jeg prøver å betale for å få mest mulig EB/Trumf etc. Noen tips? Payr kan jeg vel bruke opp til maks 150k,-, da er det 350k igjen..

2. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Har du kone/samboer? Da får du jo eventuelt 150k der også. Hvis regningen kan fordeles over to måneder er du i mål :) Heldiggris! ;)

3. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Gitt at det ikke er lang nok forfallsdato til å gjøre som Gullars sier...Gjør som Gullars sier, få partner til å betaler de 200 resterende og vipps beløpet til samboer(forutsetter Shell MC).

4. Bonusolsen

Bonusolsen Medlem

Likes mottatt:
    693
    Bonuspoeng:
    93
    Ulempen med Payr er jo at det er kun kr 30 000 som er gebyrfritt i måneden. Du må deretter betale 1% på det overstigende. Men det er for så vidt verdt kr 2400 i gebyr dersom du klarer å dra inn bonuspoeng på kr 300'.

Jeg ser for meg to alternative løsninger:

1. undersøke om mottaker har eller kan etablere Paypal og betale med Amex gjennom Paypal.
    2. Få regningen tilsendt gjennom Vipps regninger og bruk Shell MC som ikke har noen begrensing i Vipps. Utfordringer her er at du kan maks bruke 350' på Vipps i løpet av ett år. På nettsidene til Vipps står det at som forutsetning for å bruke Vipps regning er at du må legge til bankkonto. Det står samtidig at du kan velge om du vil betale via konto eller kort.

Evt. undersøke mulighetene for å kombinere Vipps regning og Payr?

5. Skreddern

Skreddern Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Noen som vet hvor mye man kan "lade" Shell MC med og fortsatt få Trumf? Det er vel maks 75 000,- i kreditt.

6. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Har bare testet opptil 75k ekstra selv, og det gikk fint :)

7. SEO

SEO Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Sjekk først hva slags betalingsmiddel leverandøren din tar. Av og til er det bedre å møte opp direkte i butikk for å betale det og for å makse poeng. Amex er ofte vanskelig , men Sas Mastercard er enklere. Du kan prøve å utvide kredittgrensa med kortselskapet. Har selv fått betydelige utvidelser etter forhandlinger. Eventuelt kan du snakke med leverandøren og be om betalingsutsettelse på deler regninga. Si du betaler 150 k nå og 150 k når du har gjort opp med kortselskapet osv uten å måtte være avhengig av å utvide kredittgrense. Har selv gjort det jeg har beskrevet ovenfor på en rørleggerregning på 320k

8. Spurs

Spurs Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Har du god historie og ringer å prater med kortselskap/bank så hjelper de deg ofte med midlertidig ekstra beløpsgrense, eventuelt med ekstra innbetaling på forhånd.

9. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Betalingen kan deles opp og tas på payr, gitt at du har lang nok betalingsfrist såklart.

Hilsen en som betalte en enorm restskatt via payr og måtte betale litt ekstra renter til skatteetaten fordi siste betaling var litt forsinket. Men kalkulert og verdt det :)

10. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Du er så glad i den restskatten din, du :p

Brukte 155k og spurte ikke om lov en måned (25k i kredittgrense) og fikk trumf for alt. Ser ikke noen grunn til at det skal ha noe å si om det er 100 eller 500 - med mindre det er en sperre f eks.

11. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, ihvertfall når den er forventet og planlagt :)

Det er ikke som at det kom et krav ut av det blå, pengene hadde jeg satt tilside allerede.

12. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Er du selvstendig næringsdrivende og betaler null skatt og tar alt i rest ? Eller?

13. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    En kombinasjon. Solgte bedriften jeg jobbet i, startet eget AS og har investert en del i fond. Ved årsslutt solgte jeg fondsandelene for å realisere en gevinst (med tilhørende 28% beskatning) og kjøpte de på nytt 2. januar.

I tillegg (og dette er litt i gråsonen) endre skattekortet for en lavere forventet inntekt og få en prosentsats som er ganske lav. Jeg hadde ikke forventet så mye inntekt i år så det er ikke direkte løgn da jeg fyllte ut skattekortet, så i teorien skulle jeg jo ha endret det nå som kontakten ble fornyet, men jeg tar heller baksmellen med glede.

Fremover så blir det nok mer riktig lønn og heller ta baksmell fra fondsgevinstrealisering istedenfor.

Det er også å frivillig betale inn ekstra restskatt året etter. Betaler du for mye blir det utbetalt til din vanlige konto.. fin måte å få noen ekstra eurobonuspoeng hvis du har penger liggende.

Testet å betale inn 10000 for mye i restskatt, og de var på kontoen min noen dager etterpå.

DanH, MrPutter, Imtiaz and 2 others like this.
  14. Spurs

Spurs Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Hva var vitsen med å selge fond for å kjøpe de tilbake?

1. Mulighet for gjennomskjæring, eller ihvertfall å bli plukket ut til kontroll.

2. Avkastningen på utsatt skatt er vel høyere enn det rentefrie lånet, og litt bonuspoeng? Hvorfor ikke satt det i aksjesparekonto? :)

15. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg grovregnet på det og fant ut at forskjellen med og uten aksjesparekonto var minimal. Grunnen til at jeg realiserer litt gevinst hvert år er for å kunne dra inn nok bonuspoeng hvert år til å havne over 200.000 (fly premium).

Hvis jeg ikke gjør det hvert år så hadde jeg fått mer avkastning på det jeg skulle ha betalt i skatt, men siden den vokser så vokser jo også hva jeg skal betale i skatt, så da var jeg nesten like langt.

Over en femårsperiode så var forskjellen under 1% (totalt, ikke per år)

Petter B-C, MrPutter and Imtiaz like this.

Del denne siden