Beste reiseforsikring?

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av Ursa, 09. mars 2016.

1. Ursa

Ursa Bonusnisse

Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    33
    Hei hei dere

Har vært litt rundt og reist, og skjønner jo at jeg sikkert har 4 forskjellige reiseforsikringer når jeg er ute. Jeg tror topic sier det meste. For en bonusnisse som handler reisen på kredittkort, hva er den beste reiseforsikringa? Hver gang jeg mister noe på tur så ender det med at jeg ikke gidder å gjøre noe pga den sinnsyke papirmølla (om noe blir stjelt=anmeldelse først, forsinkelse av bagasje= kompenasasjon etc, lite verdisaker=for høy egenandel).

Jeg mener også jeg har lest at Mastercard i seg selv har innebygd en reiseforsikring, men tipper den er ganske shabby? Nå får jeg American Express, og vil tro at deres er en del bedre? Har jo også if.no og sikkert et par ekstra som jeg betaler noen lapper for i året :p

Kort spurt: hvilken er best mtp pris og enkelhet? Rangér gjerne :)

Jeg fant ikke en naturlig plass å legge dette innlegget, men blir ikke fornærmet om det legges en annen plass av moderator :)

2. Glean ebg

Glean ebg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Har europeiske gjennom jobb og der er det online registrerin som tar ca 5 min og pengene er på konto etter et par dager. Har benyttet den et par ganger.

3. Radio

Radio Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Jobber selv med forsikring, og kjenner godt til vilkårene på reiseforsikring som er på SAS Mastercard, og SAS AMAX Platinum. Begge disse har gode vilkår, og i tillegg dekker de egenandel på leiebil hvis uhellet er ute. Her må en huske at en må dekke over 50% av billetten/leiebil med kredittkortene. Fordelen med europeiske, som er en del av IF forsikring, har er nettverket av skadekontorer i utlandet, og i tillegg har de også avtale med alle sjømannskirkene rundt om i verden. De har også eget kontor på Kanariøyene.

4. Fridtjof

Fridtjof Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    135
    Bonuspoeng:
    43
    I tillegg gjelder de "vanlige" reiseforsikringene fra du går ut døra hjemme.

5. peterfox

peterfox EBD-QR GOLD- HH Diamond # www.peterfox.no Offisiell Representant

Likes mottatt:
    1,989
    Bonuspoeng:
    113
    I stor grad, tror jeg dette handler om reisemønster.
    Å ha dobbel dekning, har i noen tilfeller (forsinket bagasje) har vist seg å være gunstig.
    Da jeg for noen år siden stod uten bagasje i Karibien (5 dager) var det gunstig å ikke ha en "cap" på TNOK 10 for anskaffelse av erstatnings klær.

Jeg opplever AMEX å ha de romsligste kvotene - de er vel også de eneste som dekker deg på returen i stor grad?

6. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,441
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde tidligere reiseforsikring via arbeidsgiver gjennom Codan og måtte bruke de ett par ganger etter privatreiser. Det var veldig smertefritt, alt foregikk online og jeg fikk refusjon etter kort tid. Jeg har også gode erfaringer med IF/Europeiske som jeg hadde tidligere og nå har gått tilbake til etter at arbeidsgiver har sagt opp avtalen med Codan.
    Men jeg betaler alltid hotell, leiebil og flyreiser med kredittkort (som oftest Amex) og er derfor minst dobbelt dekket. Men som @peterfox også skriver så kan det være en fordel i enkelte sammenhenger.

7. afirm

afirm Senior Medlem

Likes mottatt:
    398
    Bonuspoeng:
    63
    Eg hadde inntil nyleg Gjensidige og var stort sett godt fornøgd med dei. Problemet er at dei ofte var litt lite "runde i kantane" og prøvde å kome seg unna forsikringsutbetalingar i eit par tilfeller. Etter eit problem i Australia i fjor som eg ikkje fekk dekt via Gjensidige Reise Pluss, medan ein kamerat fekk dekt med Europeiske si billegaste forsikring flytta eg meg over til Europeiske. Betalar også alltid alt med kredittkort, so er nok dekt dobbelt opp, har derimot aldri prøvd å nytte meg av desse kredittkortforsikringane.

8. KVTL

KVTL Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Har reiseforsikring gjennom JFG (utvidet) som gjelder uten krav til overnatting og dekker hele familien. Har også reiseforsikring på betalingskortene som gjelder på reise hvis minst 50% av reisen er betalt med kort.

Tenker det kan være greit å ha en forsikring i bunn som gir dekning uten krav til at man må betale minst 50% av reisen med kort.

9. Robamu

Robamu EBG, CCG, GHA PLATINUM, HILTON DIAMOND

Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har erfaring med Amex platinum reiseforsikringen?
    På papiret ser den jo bunnsolid ut.

10. KristianR

KristianR EBG

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    28
    Selv har jeg reiseforsikring i Tryg (gjennom jobb/journalistklubben), i tillegg til kredittkortene som jeg alltid betaler reiser med. Tryg-forsikringen gjelder forøvrig i sekundet du forlater utgangsdøra hjemme.

Når det er sagt har jeg aldri benytta meg av noen av dem. Mye pga. papirmølla, som trådstarter nevner. Ei heller ikke da LH rota bort bagasjen min på tur til Miami for noen år siden, og jeg ikke mottok den før tre dager senere.

Uansett viktig å ha om uhellet virkelig er ute (i.e. du blir syk og må innlegges på sykehus, ha advokathjelp etc).

Nå innser jeg at jeg bare har skrevet mange generelle betraktninger. Jeg aner faktisk ikke hvilken forsikring som er best :p

11. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,441
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har brukt den en gang i forbindelse med sykdom og fikk da dekket alt jeg skulle (fly, hotell og leiebil) etter få dager. Men det var en "enkel" sak også da.

Robamu liker dette
  12. KristianR

KristianR EBG

Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    28
    Vet du om den er lik forsikringen på Premium-kortet?

13. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde Gjensidige men hoppa av etter tvilstilfelle rundt noen vilkår rundt bosted.

Fikk også en overraskelse etter jeg tegnet forsikringen, plutselig hadde de slengt på en grunnpris som de ikke oppga over telefon. Snakk om halvannen hundrelapp, men prinsippfast som jeg er liker jeg ikke å få en pris oppgitt over telefon, men en annen totalpris ved første faktura. Synd, hadde god pris gjennom fagforening.

Ikke hatt store mengden med reiser i det siste, så det har gått i bankens kredittkort. Blir nok veldig fort at jeg tegner med Europeiske sin i nærmeste tid.

14. anders82

anders82 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo galskap! :)
    Har brukt mine noen ganger og da har det bare vært og fylle ut skjema, send inn med kvitteringer og vips så er pengene på konto 1 uke senere.
    Handlet for 15' på Hawaii da bagasjen ble igjen i London. Forsinket bagasje er jo nesten å anse som ekstra budsjett.
    Har for øvrig europeiske gjennom jobb, Amex og en privat (sagt opp fra utløpsdato i mai)

Ursa and chrisbu like this.

Del denne siden