Betale for drikke i Plus og manglende service - lover ikke godt for nye SAS Business

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jon_Noj, 10. juni 2025.

1. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Reiste nettopp AGP-OSL i betalt SAS Plus, en 4 timers flytur, og der fikk vi (henholdsvis Diamant og Gull) streng beskjed om at vi måtte betale for det når vi bestilte drikke nr.3, at vi hadde fått gratis-kvoten vår, etter 2 enheter.

Kan forsåvidt betale vi men var en veldig lite premium opplevelse, også hvordan det ble kommunisert., når vi som Diamant og Gull kunder reiser det som skal være "premium" billetter. Det var ikke akkurat som om vi var på 3. runde 20 minutter etter avgang heller, vi var da nesten 3 timer inn i flyturen.

Forøvrig var service på flyturen helt fraværende, og jeg mener ikke dårlig men fraværende. Etter at første mat/drikke-servering var gjennomført gjemte hele crewet seg bak teppet foran hele resten av flyturen. Ikke en eneste gang gikk de ut i Plus-kabinen for å høre om noen ønsket påfyll av noe, eller bare gå igjennom og være synlige i tilfelle noen ville noe. På en 4 timers flytur. Bortsett fra å samle inn søppel men da kunne de ikke ta imot bestillinger.

Eneste muligheten for å få noe var å trykke på ringeklokken, noe stadig flere gjorde, til synlig irritasjon for de som da kom og lurte på hva det var. Jeg pleier normalt å være litt tilbakeholden med å bruke ringeklokken og heller ta det når de er der, men det var de jo ikke.

Opplevelser som dette lover ikke godt for at SAS skal kunne konkurrere med Lufthansa og andre om europeiske business class passasjerer til business class priser. I det minste tror jeg de må restarte Janne Carlzon sine smilekurs for de ansatte.

Last edited: 10. juni 2025
    furlong, Frode789, Earl and 16 others like this.
  2. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    886
    Bonuspoeng:
    93
    Diamond skal fortsatt få gratis på syden-flightene (utover limiten satt i Plus) mener jeg av tidligere innlegg her inne?

RoadKing liker dette
  3. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    38,510
    Bonuspoeng:
    293
    Er dessverre veldig individuelt blant crew og snittet er generelt på lavt nivå. Jeg skal prøve SK når de kommer tilbake med business men redd jeg blir skuffet

tobeornot999 liker dette
  4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,261
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis denne regelen ikke forsvinner med innføring av business class så blir jeg overrasket. Men SAS har jo klart å overraske oss med rare avgjørelser før.

tobeornot999 liker dette
  5. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,058
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis det er sånn service er for Business, så er jeg ikke poenget med business, særlig siden jeg er Elite Pluse uansett, så de må vise at det er en reel forskjell mellom business eller eco, ellers vil de jo tape på det.

6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,261
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat sånn som det er i SAS Plus til disse destinasjonene akkurat nå. Man får ganske mye mer enn mat+to drikke for mellomlegget. I tillegg får man faktisk velge hva man vil spise hvis man forhåndsbestiller maten i SAS Go og er man Gull kan man også velge sete med bedre beinplass enn i Plus gratis.

Såklart.. dette gjelder de fleste andre destinasjoner også, med mindre man er veldig tørst

7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,165
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke grensen tre enheter, eller har dette blitt ytterligere "forbedret"? Om jeg husker rett er dette oppgitt med liten skrift i menyen, i tilfelle noen har en kopi av siste utgave.

8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    880,525
    Bonuspoeng:
    293
    @Tore
    Kan du enda en gang sende bildet fra iPaden til besetningen hvor det står at reglene om 3 enheter ikke gjelder for Diamanter og Pandion?

Shyneno liker dette
  9. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,509
    Bonuspoeng:
    113
    Diamant har fortsatt ingen begrensninger til seg selv og reisefølge. Dette fungerte greit sist jeg dro, så med mindre de har endret det den siste måneden eller så, skal det fortsatt gjelde. Det kan være at de bare så gull og ikke diamant. Gull får ikke. Det står for så vidt også eksplisitt på paden til crew, så du kan bare be om å få se det. Jeg pleier å ha dette klart på mobilen, men har aldri hatt behov for å vise det. Har dog vært et par tilfeller hvor jeg måtte presisere at jeg var diamant.

4d6b39eb279fbfa4151785f43da09e3b.png

Shyneno, Preference, Lnbre and 2 others like this.
  10. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,097
    Bonuspoeng:
    350
    @Rscott kom meg i forkjøpet:)
    Men det er enda, selv om det er 6 år siden regelen ble innført, crew som skal tenke selv. Det er helt klare regler på at tre enheter alkohol er inkludert i plus på "syden" destinasjoner. Diamond og Pandion er untatt dette som teksten i bildet viser.
    Ikke alltid det er passende og starte en diskusjon ombord, så ta heller vare på kvittering og send inn til SAS for refusjon. Det har jeg gjort tidligere. Veldig fint å sende en e-post til diamantmailen også for å informere om hvilken flight det var så de kan håndtere det internt (om de gidder)

Shyneno, tmolvik, kiev and 6 others like this.
  11. Jon_Noj

Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Vi fikk ihvertfall i går klar beskjed om at vi hadde fått gratis-kvoten vår etter 2 enheter når vi bestilte (og betalte for) nr.3. Som Diamond (ikke at jeg viftet med kortet men satt på rett plass, og når jeg tenker meg om kan det jo være de har talt feil antall drinker på oss også, sa egentlig bare at vi hadde fått gratis-kvoten, ble så paff over hele greia at det falt meg ikke inn å krangle om det der og da).

Shyneno and EndreD like this.
  12. Ololsen

Ololsen Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,927
    Bonuspoeng:
    93
    Det er nok litt varierende kunnskap hos kabinpersonalet. Ikke helt det samme, men jeg satt i Go til CPH for noen mnd siden som EBD og fikk ikke gratis vin. Hjalp ikke å vise diamantkortet heller og fikk bryskt beskjed om at dette må dere diamanter snart ta å lære dere. Der var null rom for diskusjon, så jeg betalte og sendte claim i etterkant som jeg fikk erstattet.

Teknolai, Shyneno, Wiolenze and 3 others like this.
  13. OyvindN

OyvindN Skydiver

Likes mottatt:
    3,961
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje en som ikke hadde fått med seg at unionen mellom Norge og Danmark ble avsluttet for et par hundre år siden? Vi får ikke gratis alkohol på innland, og vedkommende trodde kanskje at det samme var gjeldende for "innlandsflyvninger" mellom OSL og CPH? :p

Cumulus, Eddie47, btm and 2 others like this.
  14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,521
    Bonuspoeng:
    293
    Hear, hear.

På begge punkter.

Er ikke ekstrem optimist, men tenker at crewet i alle fall får mindre mulighet til å gjemme seg bak gardinen hele tiden etter det kommer ordentlig business servering fra oktober av.

Kan umulig tenke meg at selv SAS kan opprettholde "kvote" for drikke, når man sitter i ny business class. Ingen andre driver med sånt.

15. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,497
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje de sitter bak gardinen for å lese seg opp på regler og SOP?

Lov å håpe...

Frode789, sutenai, sveggis and 4 others like this.
  16. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,270
    Bonuspoeng:
    113
    Nokså vanlig syn på "syden" ruter etter min erfaring, kjøre service, rydde og lukke gardina for spising etc. Så en runde til med service nærmere landing. Etterpå skal de gjenta moroa i nye 3-6 timer til med en ny gjeng håpefulle.

Dette har vel ikke noe med nye business konseptet å gjøre som sådan, det ville vært sjokkerende om de var først i verden til å innføre begrensninger på servering i business.

Men tidvis middelmådig/dårlig service er en utfordring hos enkelte SK crew og her har SAS noe å jobbe med. Crew kan sørge for at du får alt fra en fantastisk tur til en kjip tur, så det har mye å si.

Akkurat denne turen høres skuffende ut og jeg ville vurdert en tilbakemelding selv om du neppe får noe annet enn svada tilbake. Vise Diamond kort i app evt kjøpe og be om refusjon i etterkant er gode tips i tråden her.

17. Jon_Noj

Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Vil for det første kommentere at Malaga er mer enn "sydentur" for noen. Ikke at det egentlig burde være viktig. At Diamond må betale for drink nr.3 i Plus (flere regler brutt), hvor servicen stort sett er fraværende, er for meg et symptom på mange ting hos SAS. Hvordan skal de samme crew og holdninger gi en god business class opplevelse?

Jeg skjønner forsåvidt tipset om å søke refusjon, men blåser egentlig i de kronene, er ikke verdt tiden å søke refusjon, men verdt disproposjonalt mye som negativ opplevelse

18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,521
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med deg. Og mange her vet nok hva jeg mener.

SAS er et godt under middelmådig flyselskap, som hører til i bunnen av listen over full-service carriers på alle punkter. De kvalifiserer bare såvidt til å være full-service.

Men, på den positive siden. Dette har de jo skjønt (eller antagelig AF-KLM har skjønt), så det vil bli store endringer fra 1 oktober. Hvor store, vil bare tiden vise.

19. Jon_Noj

Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk meg en god latter av denne, takk!

Frode789 and The_Dude like this.
  20. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,270
    Bonuspoeng:
    113
    Joda men nå har en gang er at SK har klassifisert dette som en «syden rute» for 6-7 år siden og at du ikke har kjent på denne utfordringen før nå enten innebærer at du ikke har flydd SK på syden ruter særlig eller har vært EBD så lenge muligens.

ja det blir ikke rett frem å piske disse gamle crewene til å levere service

Del denne siden