Betale til seg selv - poeng

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av eivindbs, 07. sept 2015.

  1. eivindbs

    eivindbs Nytt Medlem

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis man har kredittkort med 20 % opptjening, kan man ikke da opprette en iZettlekonto med kortleser, og betale fortløpende til seg selv? iZettle tar 1,5 % pr transaksjon, så det blir 1500 kroner pr 20000 poeng.

    Lønner det seg?
     
  2. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig så kreative folk blir med betalingsløsninger for tiden. Mitt tips er å unngå for mye kreativitet i slike tilfeller.

    Nå kjenner jeg ikke så godt til iZettle, men er dette beregnet for Norge? I Norge er det jo normalt Teller som håndterer Visa og Mastercard (og AMEX). AMEX er jo spesielt kjent for å ta 3-4% fra brukersteder og jeg kan aldri tenke meg at iZettle dekker resten. Noen må betale for det. Og her kan du risikere at du måtte betale noe til noen andre i tillegg.

    Og det er ikke å bare å betale til seg selv på denne måten, spesielt ikke hvis du driver med store summer. Hvitvaskingsloven krever en del fra banker og brukersteder, og du vil aldri slippe unna med at du bare driver og overfører frem og tilbake til deg selv for å tjene poeng. Du vil enten bli pliktig til å registrere og bevise at du driver en bedrift (og dermed salg av noe). Skal det registreres som varekjøp (noe som kreves for å opptjene poeng) så kreves det at du faktiskt bedriver noen form for salg. Da vil det også fort bli momspliktig og næringsoppgaver og mer til. Driver du ikke salg av noe, så er det også brudd på avtaler både her og der. Og det vil bli sett på som såpass mistenkelig at du vil måtte svare for hvorfor du ikke selger noe når du gjør ting på denne måten. En forklaring på at du gjør dette for bonuspoeng vil sannsynligvis vekke mistanke om at det finnes noe enda mer tvilsomt rundt dette.

    Det vil dermed kjapt gå store varsellamper iht hvitvaskingsloven i dette tilfelle. Så jeg kan med trygghet si at dette ikke er verdt det, uansett hvor billig du kan få poeng.
     
    yukho and Islending like this.
  3. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg blir faktisk litt sint når jeg leser poster som dette!!! Vi har en bra greier her, det er ikke menneskerett å reise på ferie! Har du ikke råd til å reise eller opptjene poeng på ærlig vis, så bli hjemme, hvorfor må noen prøve å ødelegge det?
     
    Last edited: 07. sept 2015
  4. eivindbs

    eivindbs Nytt Medlem

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Ødelegge det? Du passer vel på å aldri slå til på opplagte feilprisinger og skyhøy bonus på kjøp av linseetuier til 20 kroner, du da? Du som er så ærlig, mener jeg.

    Har lest endel på forumet, og det er jo ikke grenser for hvor grovt folk utnytter dette, så synes det er på grensen til hyklersk å ta den tonen.
     
  5. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Å handle ved "feilprising" i god tro eller få høye bonus er 100% lovlig sist gang jeg sjekket. Prøv å forklar Amex at du handlet i god tro med forslaget ditt da, når du blir tatt! Du hadde ikke luftet forslaget her om du vet det er OK.
     
    Last edited: 07. sept 2015
    Insomnia4u, Waku and RemiWM like this.
  6. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Så så, begge deler er "uetisk". Hadde virkelig ikke giddet dra I gang det du skisserer her, men er det ikke ulovlig så er det vel bare opp til deg selv.

    Forumet I seg selv bør derimot ikke oppfordre til slike ting, da dette er litt gråsone og noe vi er lite tjent med over tid.
     
  7. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    IZettle har noe vilkår om at man ikke kan betale til seg selv, dessuten så må man betale over 300000 eller mer for at man er nede på 1,5%. IZettle støtter også bare MasterCard og Visa så vidt jeg vet.
     
  8. eivindbs

    eivindbs Nytt Medlem

    Innlegg:
    30
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Det er selvfølgelig ikke i god tro når prisene er en sjettedel av vanlige priser, men nok om det; det blir neppe aktuelt med denne løsningen uansett. :)

    Er det noen som vet om det blir registrert som kontantuttak på kredittkort om man gjør et varekjøp på for eksempel 250 kroner, men ber om at totalen settes til 1000?
     
  9. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Normalt så vil 750 bli registrert som kontantuttak.
     
  10. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    De fleste godtar vel ikke kjøp+kontant med kredittkort? Mine nærbutikker gjør det iallefall ikke.
     
  11. KEKO

    KEKO EBS

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Det er slike ting som gjør at bonusprogrammene blir dårligere og dårligere. Alltid noen som må finne måter å lure til seg ekstra poeng. Når folk holder på sånn blir "eierne" nødt til å stramme inn på tilbudene.
     

Del denne siden