Betydelig høyere poeng på "Beste tilgjengelighet"

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 24. mai 2015.

  1. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Etter devalueringen av EuroBonus var det vel snakk om det, men det er helt tydelig at SAS har skrudd opp prisene rimelig kraftig på en del billetter om man bestiller "Beste tilgjengelighet".. Før kunne jeg også finne billetter med 1 stopp uten at prisen på poeng gikk opp, mens det nå virker som om det konsekvent er dyrere om man trenger en mellomlanding. I tillegg har de helt tydelig gjort forskjell på avganger (basert på tilgjengelighet?)..

    EVE - OSL finner jeg feks til billigste pris (med EBD rabatt) til 8500 poeng + skatter. Senere på dagen koster samme strekning 10.000 poeng + skatter. Tidligere var dette 7000 poeng + skatter uansett avgang. Om jeg må ta en mellomlanding i Bodø feks har de skrudd opp prisen til 11.500 poeng, mens en litt senere avgang skal de ha hele 13.000 poeng for?!?!

    Dette er rimelig absurd. De har skrudd ned poengopptjeningen kraftig og økt prisene på uttak på "Beste tilgjengelighet" med opptil 30-40%.

    Nei huff.. EuroBonus er IKKE et argument for å velge SAS for NOEN fritidsreisende lengre. Her må man reise mye og være langt over middels interessert for at jeg kan se at det skal være grunn til å fly SAS og ikke DY..
     
    Bjoern In America liker dette
  2. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Har ikke beste tilgjengelighet vært 10 000 hver vei ved t/r og dyrere ved enkel?

    Eller er det best pris du tenker på som har vært 5000 hver vei ved t/r?
     
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jo beste tilgjengelighet har vel kostet 10.000 pr. vei, altså 7000 med 30% EBD-rabatt.. Nå koster de samme billettene fra 8500 - 13000 poeng.. Jeg har ikke gjort noen finstudie av dette altså, så dette er bare tanker.. Godt mulig noen sitter på mer "fasit" om endringene enn meg :)
     
  4. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Auu. Sry. Jeg glemte å regne inn EBD. Lang natt og akkurat våkna. Kanskje jeg burde ta meg en dusj og få igang hode :p

    Jeg må ta å logge meg inn på dataen og se selv :)
     
  5. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg får det samme som deg. "Gammel pris på 1 avreise hele den dagen jeg søkte. Opp til 36000 en vei (på en t/r søking :O) OSL-BOO
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Her er det helt kalart endringer i begge retninger..
    Tidligere var det fastpris 10000 poeng pr vei ved bestilling under 14 dager fremover.
    Ser at KRS-OSL på onsdag til uken koster fra 8500 til 38000 poeng (!)

    Positivt at noen reiser har gått ned men surt at de fleste har fått opp.
    Jeg har ved et par anledninger benyttet meg av dette "trikset" for å få flere segment, eksempelvis OSL-SVG-BGO-KRS for samme pris som OSL-KRS, så det er nok dette smutthullet de har ønsket å begrense.

    Med beste pris er det fortsatt mulig å fly KRS-BGO-SVG-OSL for 5000 poeng med avreise i morgen, men det er det vel begrenset hvor mange som er interessert i det når man ikke er på MR :)
     
  7. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Ja uttalelsen kom kanskje noe unyansert frem, men poenget mitt var at jeg (dessverre!!) ikke ser at den vanlige fritidsreisende burde velge noe annet enn det som er billigst (da spesielt på innenriks eller kortere utenlandsturer). Om SAS er billigst så burde man selvsagt velge de, men om DY er billigst klarer ikke jeg å se grunnene til at de som ikke er så interesserte som oss burde velge å fly med SAS. De har rett og slett fjernet alle de "fordelene" de selv har solgt inn, og neste på lista er vel kanskje bagasje?

    Før kunne man jo se fordelene med EuroBonus selv for de som ikke reiste til gull og diamanter. Man reiste 20 turer og kunne da ta seg råd til en gratis t/r innenriks i Norge. Det er jo stas.. Nå er antallet laaangt høyere og verdien av poengene man får for å velge SAS er etter min mening nærmest betydningsløse for de "vanlige reisende".. Da er rett og slett bonusprogrammet til Norwegian både lettere å forstå og lettere å benytte seg av!
     
  8. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Vis man for en fritidsreisende som bare vil ha pris kan kalle dette for et bonusprogram da.
    En tur i sommer i lowfare+, så man er ink baggasje og sete reservasjon, så kommer det på 1289 kr. - 211 i skatter og avgifter så sitter du igjen med 1078 kr.
    2% av dette er 21,56 kr. Så da må man "kun" ta 50 sånne tur retur reiser for å få en gratis billett til 1078 ink baggasje og sete reservasjon. Her ville man fått 50 000 eurobonus poeng for det samme. Som da er nesten en USA tur til 5-6000 kr. Tror jeg fremdeles vil betale noen hundrelapper mer for SAS som vi alle vet at er bedre når det skjer noe, tar "bedre" vare på sine ansatte (Ikke legg for mye i den kommentaren), osv.
     
  9. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men "min mor" vil heller velge å spare 300,- hver gang hun skal reise (tenkt eksempel) enn å tenke på bonuspoengene (uansett selskap).. Men når hun først skal benytte de kan hun enkelt betale hele eller deler av summen med cashpoints..
     
    tommy777 liker dette
  10. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Tror vi bare må innse at bonuspoengenes tid snart (hvertfall til enn viss grad) er over. Selskapene vil heller selge et longhaul biz sete til 12,13,14,15k enn å "gi det bort gratis". Egentlig er det en utvikling jeg personlig synes er ganske ålreit.
     
    RoadKing liker dette
  11. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Den utregninga er enkelt i og med billettprisen hos Norwegian med Cashpoint kan også være billigere enn den prisen du henviser til. Og med gratis kredittkort der man får 5% cashpoint ved kjøp av flyreise. Forøvrig ett kort der det er gratis å ta kontanter i utlandet. Og hvor mange ekstra hundrelapper er det verd å få 315/250 poeng istedenfor Cashpoint? 1000 poeng koster 25 Euro.

    Tror flere hadde hatt godt av å regne på lønnsomheten på dette. Får slik som det er i fleste tilfeller er det billigere å velge Norwegian og med pengene til overs kan du bruke på å kjøpe ekstrapoeng. Eller så kan de par hundre kronene gi deg en veis med Norwegian. Argumentene er få bortimot ingen å velge SAS lengre der de er dyrere, sett bort i fra lengre reiser der prisene er mer like. Og verre vil det bli ref. aktivitene til andre flyselskaper den siste tiden.

    Ifjor så tjente jeg 62500 poeng hos Eurobonus med bare SK reiser, dette året hadde det samme blitt 31480 poeng.

    Fleks billetter burde være en no-brainer å ta hos Norwegian.
    F.eks min siste reise i forrige uke: 250 cahspoint (denne billetten var noe av det billigere) istedenfor 750 poeng (+evt gullbonus) kan alle skjønne er mye bedre. Og i tillegg når billetten hos Norwegian er betraktelig billigere. Ingenting å lure på.
     
    Jørgen liker dette
  12. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Den store fordelen med Norwegian er at man kan bruke de 21 kronene som delbetaling på neste tur, man må ikke vente til man er over et visst beløp. Så for småsparere er det et bedre program.
     
    tommy777, Travelmate and KristianSk like this.
  13. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er enig i at for folk som ikke flyr oftere enn at dem ikke vil oppnå nok poeng til å ta dem ut så er Norwegian mye bedre ja. (Der dem er billigere)
    Jeg brukte også rent Norwegian og faktisk litt ryanair og wizzair når jeg fløy 1-2 turer i året og alt var på ruter og tider hvor SAS var sjangeløse. Men nå som jeg flyr mye over til USA hvor SAS faktisk sparer meg for en 3-6000 per tur kontra DY, og en 1-3000 kontra BA, LH osv så har det også blitt til at SAS brukes her selv om dem koster kanskje 200 kr mer per tur på dem 2-3 turene jeg vanligvis ville tatt. Pluss noen MR her og der som da seff flys på BILLIGE billetter for å få seg turen og den betaler seg i taxfree.
    Men dette er da pga fordelene som EBG/EBD vil gi meg.

    Så jeg er helt enig for dem som fly lite. Ta det som er billigst.
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jøss, det må ha endret seg i det siste. Min erfaring har vært heller motsatt.
    Men det er mulig at du har mye siste liten reiser? Skal du planlegge i god tid (som ofte er nødvendig når man er flere som reiser) har der snarere vært min erfaring at DY har vært vesentlig billigere enn SK, BA, LH osv.
     
  15. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg skal til plasser i USA hvor Norwegian ikke flyr. Så stort sett så er Norwegian type 300-500 billigere til der jeg skal ha connection. Men må da betale type 3-6000 derifra og videre. Er skitdyrt å fly i USA. Mens SAS gir meg connection i samme billetten for et par hundrelapper med UA.
     
    RoadKing liker dette
  16. Travelmate

    Travelmate Guest

    Etter devalueringen av Eurobonus (og mange andre programmer) er det lite poeng til bruk på nye reiser for de som reiser litt og billig med SAS. Jeg reiser to-tre ganger t/r i måneden på flexbillett med Norwegian innenriks og tjener 450 til 750 pr måned, og så reiser jeg noen ganger i halvåret i biz longhaul med KL/AF (selvsagt med rute Norge-Amsterdam-Paris og ut i verden for ekstra miles når det går) og da blir det godt med miles på kontoen sammen med 100% bonusen med platinumkortet.

    Min konklusjon er at billige billetter i Norge og Europa (og til dels resten av verden) er nesten verdiløse med tanke på poeng for bruk på nye reiser når man reiser billig. Man får alt for få poeng til at det blir noe fart på bonuskontoen, men segmenter som sikrer statusnivå er viktigere for meg (haha, greier bare sølv på SAS med mitt reisemønster- ikke mye å skryte av...)
    Så for å få og beholde god fart i fylling av bonuskontoen er det business oversjøisk som gjelder, sammen med en bunke kredittkort man kan få andres omsetning gjennom.
     
  17. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jøss... Dette må tydeligvis ha endret seg de seneste par årene da.

    Jeg forsøkte alltid sjekke SAS til USA før. Men om man ikke skulle være over lør-søn var det plent umulig å få billetter til under 17500,- (det var en rimelig fast pris). Så da gav jeg alltid opp og kjøpte BA.

    Men nå skal det sies at BA har endret seg slik at også de nå koster en formue om man ikke blir en natt lør-søn. Så nå er nok ikke bildet like skjevt lenger.
     
  18. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er der alltid over lørdag, søndag. Så det kjenner jeg ikke til. Men sånn som nå, IKKE kjøpt på tilbud, flyr jeg mandag som kommer OSL-ARN-ORD-ATL. Og hjem den 16. ATL-IAD-CPH-OSL. Med da SAS pluss UA domestic USA. Kom på 3957,-
     
  19. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    3957,- tur retur i PLUS over dammen???? Det må jo være en feil? Løp og kjøp etc...
     
  20. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Hadde det nå bare vært PLUS :( Er nok go dette :(
    Skulle ta OT til PLUS eller BIZ, men så tok bilen kvelden. Så blir GO på meg denne gangen også :( Kun 10600 poeng :(
     

Del denne siden