BGO - CPH - EWR t/r alene

Tråd i 'Reisemål' startet av Sikiduck, 24. febr 2017.

  1. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,

    Vurderer å reise alene til New York med ungdomsbillett, bare for å komme meg litt vekk. Er meget lei av å bo hjemme så har lyst å komme meg litt vekk. Det koster ca 2800kr tur retur.
    Men jeg er usikker på lengden. Hvor lenge er innenfor? Jeg tenkte først på fire dager, men blir det for lite? Jo lengre jeg bor der jo dyrere blir det, og hotell koster rundt 1,5k-2k per natt.

    Ellers hvordan er det å reise alene til et slikt sted? Aldri reist alene. Jeg er 21 år gammel og det virker jo litt skummelt :p

    Ellers, våren, er det fin tid i New York?

    Takk for svar :)
     
    Last edited: 24. febr 2017
    Eddie47 and nonstop like this.
  2. sholasarah

    sholasarah Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei Sikiduck,

    Finn deg plass å bo vi Airbnb, så blir det mye billigere i bo :)
    Skal selv snart reise til NYC, skal være i 1 uke og bor da i AIrBnb i Brooklyn, veldig ålreit!
     
    Sikiduck liker dette
  3. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Er du strukturert og har planlagt litt på forhånd hva du vil prioritere er fire dager helt perfekt.
    Jeg liker flere korte og intense turer enn færre lange. Det å reise alene er helt topp, du har mulighet å komme i kontakt med folk du ellers aldri hadde kommet i kontakt med.
    God tur, dette blir en lærerik og god opplevelse :)
     
    Sikiduck liker dette
  4. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Litt avhengig av hva du er ute etter. Bare NYC så er fire dager helt greit etter min mening, men om du vil reise litt rundt, f.eks leie en bil, så er det greit med mer tid.

    Om man leier en bil og kjører ut av byen så raser hotelprisene kjapt, med mindre man skal ha veldig bra standard, og det gjør etter min erfaring at bil+hotell i USA ofte kan bli rimeligere om man kjører rundt og bor "på landet" framfor bare hotell i storbyene :)

    Ellers er jeg helt enig med @MadsVaHa om at det å reise alene er helt topp - det blir hva man gjør det til sjøl!
     
    Sikiduck liker dette
  5. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Kjør på, det blir kult! :) Var i New York "alene" i tre dager i sommer (man er vel aldri alene i New York :p). Var på vei hjem fra en konferanse, så perfekt med noen dager der. Synes det er helt ok å reise for meg selv. Kan bare styre på uten hensyn til andre. Og selv så sjenert som jeg er kommer jeg i ofte kontakt med andre. Ta for eksempel IKEA-ferga over til Red Hook, Brooklyn, bare gå rundt se på livet der ute, ta en lobster-roll osv. God tur! Man kan jo som sagt bruke tida helt som man selv vil og tre-fire dager er jo greit, kan jo bare reise tilbake en annen gang hvis det er flere ting man vil se. :)
     
    Sikiduck liker dette
  6. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,115
    Likes mottatt:
    7,631
    Bonuspoeng:
    183
    Støtter alle over; å reise alene er kjempeålreit.

    Når jeg reiser alene, enten det er en helgetur i Europa eller lengre vekk, pleier jeg som oftest å gå for hostell. Da har man alltid et sosialt miljø rundt - og hostell er ikke nødvendigvis ensbetydende med sovesal. Flere og flere hosteller har private rom, men du nyter godt av alle godene som sosiale fellesområder hvor du alltid møter andre som reiser alene eller i små grupper.

    Ingen direkte erfaring med hosteller i NYC, men det finnes sikkert plenty. Hostelworld er fin kilde for booking og anmeldelser. Noen ganger man reiser alene kan man plutselig føle seg litt liten når man har surret seg bort i et smug i Bangkok. Da kan det være godt å ha en sosial arena der man bor hvor det er lav terskel på det sosiale - det er fort vanskeligere å bli kjent med noen i lobbyen på et tilfeldig hotell.

    DSC00370.JPG
    (Jeg fant veien tilbake)
     
  7. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg reiser mye alene, og jeg synes det funker helt greit! Det store spørsmålet er jo om du trives i ditt eget selskap eller om du er en sosial person, som "trenger" å ha folk rundt deg hele tiden. Når man reiser langt alene, må man selvsagt være en selvstendig person som har orden i sysakene. Når familie, venner og bekjente får vite at jeg har vært i Australia, Japan, Chile, etc, alene, spør de nesten alltid: "Synes du ikke det er kjedelig å reise alene?" Nei, jeg gjør faktisk ikke det! Den store fordelen er at du kan gjøre akkurat hva du vil akkurat når du vil. Det er ikke sånn at jeg foretrekker å reise alene, men trives med solo-turene også. Rant over.

    Fire dager i New York er helt toppers!
     
    Shyneno, Sikiduck, Insomnia4u and 6 others like this.
  8. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,367
    Bonuspoeng:
    183
    Ting ein garantert aldri høyrer når ein reiser åleine:
    • "Å, ein glassbutikk! Vi går inn her."
    • "Gå i loungen?"
    • "Norwegian har salg til Barcelona."
    • "Nei, no er det berre ein time til boarding. Vi må gå til gaten."
    • "Her er det eit billig hotell. Romma ser fine ut på bilda."
    • "Klokka 06:25 via Frankfurt? Men det går direktefly klokka 10?"
    • "Oi, sjå der er eit kjøpesenter!"
    • "Er du sprø, til London kun for å snu på flyplassen?"
    • "Er det ikkje litt tidleg å drikke rødvin no?"
    • "Er det ikkje litt seint å gå ut og ete no?"
    • "Til Hong Kong? Men det er finale i Skal Vi Danse den helga."
    • "Det her er galskap, skjerp deg!"
    • "Nei, er ikkje det litt kjedelig på slike museum?"
    God tur, det blir knall, eg lovar! :)
     
    Earl, Mbj, Shyneno and 39 others like this.
  9. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for svar alle.:)
    Takk for tipset om AirBnb!

    Er på ingen måte ( :( ) sosial person og trives godt alene. Etter å ha lest svarene deres her frister det bare mer og mer!

    Men, er det trygt å reise alene? Har lest at man ikke burde si til folk, taxisjåfører og andre som måtte spørre, at man er alene. Er det høy risiko for å komme borti trøbbel når man er alene (i NYC)? Kanskje jeg er safe hvis jeg ikke traver rundt nattestid?

    Og sitte på fly i åtte timer alene, kommer dere i kontakt med folk på slike lange turer eller humrer dere alene?

    Setter pris på svarene jeg har fått hittil, og eventuelt videre svar på dette. Finnes jo ingen fasit seff, men innspill er kjekt.:cool:
     
  10. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har vært alene på reise i Kina, USA, Vietnam, Thailand, det meste av Europa, Singapore, Marokko og KL. Har aldri følt meg redd og heller aldri følt det som noe problem. Har fått tips om å holde godt i kamera, samt å ikke vise fram at jeg har en laptop i ryggsekken f.eks, men aldri opplevd at noen har forsøkt å stjele noe eller hatt andre ubehagelige opplevelser (med unntak av en sein kveld her hjemme i Oslo hvor noen plutselig ville ha mobiltelefonen min).

    Når man reiser alene er det lurt å tenke seg litt ekstra om, men med sunn fornuft går det veldig bra. Et bra tips kan være å droppe (for mye) alkohol på alenetur - blir man full og uten noen til å passe på, så kan det være fort gjort å bli lurt.
     
    Sikiduck liker dette
  11. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Helt topp å reise alene! Har vært i New York på solotur et par ganger, og det gikk helt fint. Har aldri opplevd noe ubehagelig i den byen, og folk er generelt hyggelige og hjelpsomme. Det er hundre tusen ting å se og gjøre på der, så det kan godt være du ikke tenker stort på at du er alene der heller.
    Som i hvilket som helst sted burde man jo ta forhåndsregler mtp nattevandringer og sånn, men jeg har aldri følt meg mer utrygg i New York enn f.eks Oslo.

    Ellers er metroen veldig bra, og ikke minst et billig alternativ til taxi.

    Å fly alene er prima. Se film og ta livet med ro.
     
    Sikiduck liker dette
  12. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Om du tar på deg "student-looken" så skiller du deg ikke ut i mengden i NYC hvertfall. Bruk sunn fornuft, og ikke surr drita full rundt med stort kamera, sekk, kart og "jeg reiser alene"-lapp rundt halsen :) God tur!

    EDIT: Sjekk hotellpriser forskjellige tider før du booker fly, det varierer fra helg til helg. Det er normalt billigst torsdag-søndag(mandag)
     
    Sikiduck liker dette
  13. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Som flere skriver, er det bare å bruke sunn fornuft når man reiser alene. NYC er et topp reisemål, var der i fjor helt alene, litt eldre enn deg, men samme behov, å komme seg vekk litt alene og oppleve ting :) I mine yngre dager reiste jeg blant annet 3 uker rundt i USA helt alene, og 2 uker i Mexico. Er heller ikke blant de mest sosiale og trives godt alene. Men det er litt spesielt i USA hvor folk generelt er mer åpen og sosial, da blir man gjerne det selv også.

    For noen år siden var jeg i Vegas alene på en konferanse, og i USA så er det ofte helt naturlig å begynne å snakke med fremmede for eksempel i en heis. Kom da inn i heisen på hotellet hvor det stod en familie, og de spurte "Good moning, how are you doing?", jeg svarte "Good, how are you doing?", de fortalte at de skulle til Grand Canyon med helikopter etc. og vi hadde en hyggelig samtale, så kom det frem at de var norske, og jeg snakket norsk til de. Vi begynte alle å le og var skjønt enig om at en slik samtale aldri ville skjedd i en heis i Norge :)
     
    Sikiduck, Petter B-C and Insomnia4u like this.
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,076
    Likes mottatt:
    68,745
    Bonuspoeng:
    293
    @Stuttfeiten
    Du glemte: "Bobler NÅ!!???"

    .... og når svaret er: "Ja....??"

    Så kommer det rareste spørsmålet av alle: "Skal vi ikke kose oss nå når vi er på tur?"
     
    Sikiduck, emhb, stakar and 2 others like this.
  15. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    Er du introvert som meg så trives man alene.. Vært i New York flere ganger alene og det er enkelt å finne frem og man "må" ikke snakke lange dype samtaler med amerikanere selv om alle sier "How do you do sir?" :)

    Utforsk byen på egen hånd i fire dager. Det er nok å se og airbnb funker sikkert bra selv om jeg ikke har prøvd det der! Lykke til! :)
     
    Sikiduck liker dette
  16. nissen

    nissen Medlem

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg hadde en alenetur til New York i Februar. Hadde tre dager. Det holdt lenge for meg i alle fall. Møtte trivelig folk både på flyet over og tilbake. Møtte noen trivelige i New York også den dagen jeg gikk på en bar. Synes det virket trygt både med undergrunn og taxi. Tok også Uber og det fungerte knall. Dette var min andre tur men første gangen alene.

    Ville bare kjørt på. Synes det er vanskelig å planlegge for mye første gangen man er i en by. Hvis fire dager er for kort så er det vel bare å dra tilbake en annen gang.
     
    Sikiduck liker dette
  17. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Bruk sunn fornuft, og sikkerhet er ikke noe problem i New York. Noen generelle tips uansett hvor man er i verden:
    • Undersøk på forhånd om det er spesielle områder som anses som utrygge for turister og om det er nødvendig å ta spesielle forhåndsregler eller være spesielt aktsom (for eksempel UD sine landsider, TripAdvisor, etc) (https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/id2414273/)
    • Framstå trygg og selvsikker
    • Bruk offisielle/akkrediterte tjenesteleverandører
    • Ikke flæsh verdisaker
    • Ikke ha mye kontanter på deg
    • Ikke ha med deg originalt pass og alle kredittkort ut (legg igjen pass og minst ett kredittkort i safen på rommet)
    • Ha en papirkopi av passet med deg når du er ute (skulle du ha behov for å identifisere deg for myndigheter er pass det eneste de aksepterer)
    • Ikke drikk deg full
    • Ikke kle deg som en typisk turist med magetaske og turistkart i hånda til enhver tid
    • Ha med deg kart, så du vet hvor du er og ikke går deg vill
    • Registrer deg hos UD, så får du beskjed om det skjer noe spesielt i området du er i, og de leter etter deg om det skulle skje noe (naturkatastrofe, terrorhandling, etc) (https://www.reiseregistrering.no/)
    Det er selvsagt land hvor det er enklere å havne i et uføre enn andre. USA er ikke blant dem. Det reiser enormt mange nordmenn til USA hvert år, så det er ingenting å bekymre seg for.
     
    Last edited: 25. febr 2017
    knutfin and Sikiduck like this.
  18. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Som mange her skriver så er det å reise alene helt supert.

    Har vært i Asia, Europa, USA og Afrika alene, de siste 2 årene, uten større problemer.

    Sommeren 2015 var jeg i New York alene på helgetur. Bodde da på Hilton New York Fashion District. Det som er bra med det hotellet er terrassebaren/utestedet som ligger på toppen. Hvis man vil drikke seg full, er dette stedet å gjøre det på. Da kan man bare ta heisen ned på rommet og slipper å gå gatelangs. Hotellet i seg selv er ikke så mye å skryte av, men om man får en grei pris, så ligger det greit til i NY.
     
    Sikiduck liker dette
  19. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Setter pris på alle svar jeg har fått, tusen takk! :)

    Takk herlov for tips til UD registreringen, det kan være ganske nyttig.
    Er ganske forsiktig på reiser, men NYC er jo en helt ny og stor by. Det er vel lignende London. Noe alkohol blir det neppe noe stort av :)

    Nå har jeg faktisk bestilt t/r. Jeg ønsket å bestille fredag-mandag siden det var noen hundringser billigere og litt bedre tider, men så når jeg var i bestillingsprosessen og skulle trykke på tilbakeknappen for å se på bagasje fikk jeg feilmelding og nå er plutselig fredagreisen utsolgt ... Håper det bare var meg og den kommer tilbake (ikke kommet på en time ...)! Anyhow, det blir tors-søn. Det er flex billetter så kan avbestille de.

    Ser det hotellet ligger på ca 4600kr for tre netter. Ble noe dyrt, men så fint ut. Skal holde en utkikk etter om det blir billigere.


    Noe offtopic; er det verdt å by på oppgradering fra NYC - CPN på SAS Plus til 4500kr (som er det laveste man kan by)? Flyet går nærmere kl24 og skulle gjerne brukt loungen på Newark frem til det, men jeg er foreløpig kun sølvmedlem ... Eller det fungerer vel å kjøpe tilgang til lounge?
     
    Henrik liker dette
  20. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Oppgradering fra Go til Plus én vei til 4500 kr? Det var veldig dyrt! Har ikke vært på loungen på Newark, men har forstått det slik at den ikke er noe særlig. For den prisen hadde jeg droppet det. Prøv å få plass på rad 30 i Go, da sitter du godt med god benplass.

    Jeg har reist mye alene, og istemmer alle de andre her som sier at det er supert. Det er litt rart til å begynne med, f.eks. det å skulle gå på restaurant helt alene. Men det venner man seg til, i begynnelsen var jeg skeptisk til å dra på bra restauranter alene, men nå booker jeg gjerne fancy Michelin restauranter og slikt når jeg er alene på tur. Få gjerne bord ved et vindu så du kan følge med på folkelivet utenfor. Jeg har også alltid med meg en bok når jeg reiser alene, synes det er stas å sitte på en pub med en øl og en bok og kikke på folk og det som skjer rundt meg. Ikke vær redd for å ta et par glass selv om du er alene, lokale drikkevarer er en del av reiseopplevelsen. Kan anbefale en tur til Brooklyn Brewery!
     

Del denne siden