BGO-OSL-LIS-EWR JFK-LIS-OSL-BGO (TAP C) inkl Swiss Lounge JFK

Tråd i 'Reisebrev' startet av Elo, 15. des 2017.

  1. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    OK. Første reisebrev. Blir i oppsummert form uten bilder dessverre, og kun med høydedrag.

    Booket på TAP kampanjen. Pris ca 6000 NOK (OSL-NYC T/R, seperate billetter til OSL)

    - Fikk sjekket inn bagasjen til EWR uten problem på flesland
    - Gullstue OK i OSL
    - TAP C til LIS var helt OK. Vær OBS på at de laster opp eksakt antall C meals som pax som flyr, så sitter du bakerst kan du glemme å velge. Jeg fikk ikke velge verken utreise eller retur (og på retur var det kun jeg og 1 til i C)
    - Gratis hotell i Lisboa 1 natt via Stopover-programmet. Fikk hotell Corinthia. Fine rom, ca 6 km fra flyplassen.
    - Hadde et fantastisk måltid på Cervejaria Ramiro. Anbefales til alle som skal til Lisboa. (Vær OBS på at tokens til ølautomat i venteområdet kjøper man i restauranten)
    - TAP C til EWR var en drøm. Til min glade oppdagelse fikk jeg fly med ny config. TAP har nå kommet med fly som har troneseter!!!!!!! Har ikke sett noe review at dette tidligere. Disse setene var geniale når man reiser alene. Særdeles god plass og private. Eneste minus var liten benplass helt innerst med føttene når man legger seg helt flat.
    IMG_2956.jpg
    Hyggelig servering og OK mat underveis.

    På retur fra JFK så fikk jeg testet ut Swiss lounge. PS. Dette var et helvete som jeg absolutt ikke anbefaler. Loungen var veldig fin, men å komme der:
    1. Gangavstanden i T5 til toget er ganske langt. Ca 10 minutter.
    2. Sikkerhetskontrollen i T4 var særdeles skeptisk til å slippe meg gjennom. Etter en lang diskusjon dem imellom (2 stk) så slapp jeg inn. Boardingkortet scannet grønt, men det tok de ikke så farlig.
    3. Loungen i Swiss var helt i villrede når jeg kom. De hadde aldri sette et TAP boardingkort før og nektet meg innpass. Jeg forklarte at det aksepterte jeg ikke, og at jeg som Star Alliance Gold og en gyldig billett hadde tilgang til loungen der. Hun ringte så opp supervisor etter en diskusjon som gav meg rett og slapp meg inn til slutt. Dragen der hadde heller aldri hatt noen TAP pax tydeligvis.
    4. Når jeg dro tilbake til T4 ca 50 minutt før avgang var det TIDENES KØ i sikkerhetskontrollen. De hadde en sluse åpen. Innslippet fra "fast track" var der køen begynte. Som alle kjenner til tar sikkerhetskontrollen i USA laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid. Etter 10-15 min i kø og flyet begynte med siste utkall (og jeg hadde nok fremdeles 45min+ igjen i kø) måtte jeg snike meg fremst i køen (som jeg hater når folk gjør selv). TSA var ikke behjelpelig selv om man hadde fast track. Nådde akurat flyet.

    Swiss loungen var 10x bedre enn drittloungen på T5, men om man ikke har særdeles god tid anbefales denne ikke pga styret. Man bør sjekke inn minst 3,5timer i forkant skal det være verdt å ta turen bort der, om man er heldig nok til å slippe gjennom.

    Vær obs på at loungen på T5 er det mest talentløse loungemessig som tilbys. Man får et kort på 10 USD credit, og alt koster penger der inne. Minimal meny for mat, og særdeles liten og dårlige stoler. Faktisk bedre å vente utenfor loungen i en bar eller restaurant enn inne i loungen.
     
    Last edited: 15. des 2017
    Scrooge, DanH, snartur and 18 others like this.
  2. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Kort, konsist og informativt.

    Jeg tror nok jeg hadde fått et lett hjerteinfarkt ved å gjennomføre den Swissloungeturen!!
     
    DanH, SAJblue and Wiolenze like this.
  3. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Elo liker dette
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,440
    Likes mottatt:
    34,233
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som kan si noe fornuftig om kvaliteten på Swiss kontra Senator lungene på JFK?
     
  5. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    3,654
    Bonuspoeng:
    93
    I følge flytap.com kan man ikke sjekke inn før 2 timer før avgang på JFK. Dette høres lite ut, kan det stemme?
    Kjedelig å måtte sitte og vente på å få sjekke inn (spesielt om man vil ha god nok tid til å prøve en annen lounge...)
     
  6. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg sjekket inn ca 2,5t før.
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,440
    Likes mottatt:
    34,233
    Bonuspoeng:
    293
    Var du der nå check inn åpnet? eller kom du til åpen check inn 2,5timer før?
     
  8. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,061
    Likes mottatt:
    5,945
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fløy TAP OSL-LIS BOS T/R nå i romjula og ble også positivt overrasket over ny konfigurasjon begge veier!

    I BOS nektet jeg å akseptere en kjip kontraktslounge i Terminal C (TAP er ett av to internasjonale selskap som fly fra C) ettersom det fantes en flunkende ny og meget bra Lufthansa-lounge i Terminal E. Heldigvis var disse to terminalene lenket sammen på flyside (uten sikkerhetskontroll) og ingen problemer med inngang hos Luftie. Den manøveren du gjennomførte på JFK hadde jeg aldri turt. He-he.

    Til sammenligning åpnet TAP-innsjekk i BOS 3,5 timer før avgang.
     
  9. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kom da. Vet ikke når de åpnet.
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,440
    Likes mottatt:
    34,233
    Bonuspoeng:
    293
    TAPs tider for åpning av skranker.

    Newark 3,5timer JFK 2 timer. Da utgår vel turen til Swiss i praksis.
     
  11. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    3,654
    Bonuspoeng:
    93
    2 timer må være feil basert på andres opplevelser
    (og mine: jeg sjekket inn 135 minutter før på JFK)
     
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,440
    Likes mottatt:
    34,233
    Bonuspoeng:
    293
    Siterer linken til TAP sine hjemmesider. Men det er vel ikke helt overaskende at skrankene åpner litt tidlig og litt sent i blant.

    Ellers er det greit å merke seg at de flyr fra to forskjellige flyplasser med forskjellige tidsrom for innsjekk.

    Uansett, er vi tidlig ute håper jeg på åpen skranke og en artig løpetur til Swissloungen ;)
     
    Eddie47 liker dette
  13. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Vær OBS på kø i sikkerhetskontrollen i T5. Den var nok på 1t når jeg tok kveldsavgangen (23:30), da de kun hadde en sluse åpen og fast track brydde de seg lite om for å si det sånn. Gikk gjennom etter innsjekk, og da var jeg gjennom på 5 minutter, så ting snudde raskt på 1t tid.
     

Del denne siden