Billkill - App for å betale efaktura med kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av markus, 04. mars 2020.

1. markus

markus Gold digger

Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Billkill er en app siktet mot unge voksne for å gi dem bedre kontroll over økonomien sin.
    Appen lar deg betale efaktura med kredittkort, så da er spørsmålet om dette kan gi noe bonuspoeng. Det skal vi finne ut av i denne tråden.

https://billkill.no/

Bekreftet funker (med poengopptjening):
    *Curve med NCC MC som underliggende kort
    *NCC MC (5000kr som daglig grense)
    *Curve med Flying Blue MC som underliggende kort

Bekreftet funker (uten poengopptjening):

*Curve med SAS MC som underliggende kort
    *Widerøe Visa
    *Revolut (Her er ikke noe poengopptjening i utgangspunktet)
    *DNB (Antar det gjelder alle kort fra banken)
    *Shell MC
    *Curve med Shell MC

Funker ikke:
    *Curve med SAS TW
    *SAS TW

Kjekt å vite:
    *NCC MC har en daglig grense på 5000kr. Du kan komme deg forbi denne ved å betale med Curve og NCC MC som underliggende kort. Du kan også endre prisen på faktura, slik at den blir nøyaktig 5000kr eller lavere.

*NCC MC har en 30-dagers grense på 20.000kr. Hvis du av ikke får gjennomført betaling av en faktura, sjekk om du har gått over denne grensen.

*Appen funker kun med eFaktura. Du kan ikke legge inn faktura manuelt. eFaktura som blir betalt forsvinner, så om du betaler mindre enn beløpet på efaktura må du betale resten manuelt fra nettbank.

*Enkelte har problemer med å legge inn Revolut kortet. Visa funker visst ikke å legge til. MC skal funke.

*Billkill bruker Payex, så alle kort som er støttet av Payex skal i utgangspunktet funke i appen.

*Når du betaler med et SEB kort (NCC/SAS MC) vil det registreres som kontantuttak/cash withdrawal i appen, men du betaler ikke renter og gebyr på dette. Betal faktura innen forfall, så påløper det ingen gebyrer.

*Ang. NCC direkte (ikke via Curve) og 20.000 på 30 dager grensen:
    Det ser ut som bokført dato hos SEB kan være litt senere enn datoen som vises i BillKill app'en. Jeg har flere betalinger med ulik dato i Spendwise og BillKill app'ene. Dermed har jeg også flere regninger som ikke går igjennom i BillKill grunnet "manglende deknining". Noe som egentlig er fordi jeg har brukt mer enn 20.000 siste 30 dager. -indahla

Viktig endringer i Curve:
    Curve har nå innført en avgift på 1,5% når man bruker kortet til å betale en annen kredittkortregning.

Følgende transaksjoner har nå 1,5% avgift:

The following payments use Merchant Category Code 9399 and are now charged at 1.5%:
    • HMRC (this change was made a few months ago)
    • National Savings & Investments, including Premium Bonds
    • DVLA Vehicle Tax
    • Student Loan Payments
    The following payments use Merchant Category Code 6012 and are now charged at 1.5%:
    • Paying credit card bills, loans or mortgages, where your Curve Card recharges to a credit card
    • Purchasing financial services or products from banks, Credit Unions, Deposit Takers
    • Purchasing foreign or non-fiat currency such as cryptocurrency, travelers cheques or money orders
    • Purchasing store value cards such as prepaid cards
    https://www.headforpoints.com/2020/04/26/curve-card-adds-1-5-fee-credit-card-repayments-national-savings-premium-bond-purchases/

Hvordan betale kredittkortregning i billkill med Curve uten 1,5% avgift:
    1. Oppgrader til Curve Metal. Dette koster 15euro i måneden og er unntatt avgiften på 1,5%.
    2. Bruk NCCMC direkte, og ikke via curve (Her må man tenke på 5000kr grensen også)
    3. Revolut. Fyll kortet med NCCMC og betal regningen i billkill med Revolut.

For de som måtte være interessert:
    Det vil bli mulig å investere i selskapet Bill Kill AS gjennom folkeinvest.no snart.

Last edited: 27. mai 2020 kl 13:34
    Maggie, ariana, stekus and 1 other person like this.
  2. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg så litt på det nå. De tar sikte slik du skriver mot å gi unge bedre kontroll over økonomien. Da tviler jeg på at du kan betale fakturaer med kredittkort, må heller være debetkort. Jeg håper det for BillKill sin del, hvis ikke er hele poenget dems borte. Betale faktura med kreditt gir ikke akkurat bedre kontroll over økonomien til unge som pr dags dato ikke har begreper om økonomi. Virker som det er det de ønsker å lære gjennom denne appen med å gi poeng når man betaler fakturaer til forfall osv.

Sabrina_Isabella and markus like this.
  3. markus

markus Gold digger

Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Det er godt mulig. Skal teste litt å se hvordan det går. Fikk lagt til kredittkortet i appen, men spørs om de lar deg betale med det da.

stekus and drsyk like this.
  4. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    889
    Bonuspoeng:
    93
    Skulle fått dette tipset i går, da kunne jeg prøvd å betale regningen til Amex via SAS Mastercard Premium. :p

EDIT:
    Ingen måter å legge inn en faktura manuelt på faktisk. Litt upraktisk. Jeg trykket også nei til at fakturaer skulle sendes automatisk til BillKill ved oppstart. Nå får jeg ikke valget om å svare ja.

Fikk lagt inn SAS MC-kortet, så spørsmålet her er bare om man får bonus eller ei når betalinger er gjennomført. Nå må jeg bare finne ut av hvordan fakturaer faktisk kommer inn dit. Noen med tips (@markus)?

Last edited: 04. mars 2020
    stekus, drsyk and markus like this.
  5. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    10,301
    Bonuspoeng:
    183
    Venter spent på svar:) Før jeg må selv teste:D Det er endelig lys i tunnelen...

stekus liker dette
  6. haakonks

haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    7,422
    Bonuspoeng:
    183
    SAS MC har fjernet opptjening for slike betalinger, så det er ganske sikkert at du ikke kommer til å få.

7. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    889
    Bonuspoeng:
    93
    Det ser ut som betalingstjenesten til PayEx er brukt av BillKill. Meg bekjent, så får man fortsatt bonuspoeng når en betaling skjer gjennom PayEx sin betalingsløsning. Så vi får se...

drsyk liker dette
  8. markus

markus Gold digger

Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg registrerte bare epost og nummer i appen, så kom efaktura inn automatisk.
    Jeg fikk nå betalt amex faktura med curve og ncc mc som underliggende kort.
    I spendwise appen kom den opp som "kontantuttak"

Spent på om jeg må betale 4% i kontantuttak avgift nå..

Last edited: 04. mars 2020
    drsyk liker dette
  9. HaraldOslo

HaraldOslo Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    @spacecosmos : avinstaller og reinstaller?

Lurer på om jeg må teste dette selv, har en stor regning som snart kommer med efaktura

10. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    889
    Bonuspoeng:
    93
    Tja, kanskje det. Tenkte egentlig å prøve det på et senere tidspunkt, hvis ikke ting løser seg på automagisk vis ila noen dager. :confused:

11. HaraldOslo

HaraldOslo Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    "When you receive a new invoice, it will appear as an in-app bill. You kill bills by slitting them to pieces. The invoice will then be paid from your preferred debit card."

Så hvis det virker med kredittkort så er det nok en feil

EDIT: avtalen man inngår sier at man må ha norsk bankkonto og debit eller kredittkort. Så kanskje?

12. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    889
    Bonuspoeng:
    93
    Leste det - men ingen har et svar her foreløpig. Så da får vi heller prøve og feile litt. Hvis det dog viser seg å faktisk fungere med kredittkort, er jo det bare supert. :)

13. markus

markus Gold digger

Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    @spacecosmos
    Prøv dette i appen:
    Innstillinger -> Oppdatere din profil -> legg inn epost og mobnr -> klikk oppdater -> huk av "Ja" under "motta efaktura"

spacecosmos liker dette
  14. markus

markus Gold digger

Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    Forhåpentligvis kommer vi oss forbi dette ved å bruke Curve, som er et debit kort

spacecosmos liker dette
  15. Lars J

Lars J Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,451
    Bonuspoeng:
    93
    La en efaktura med betaling fra Curve, som deretter trekker SAS MC til betaling nå, gått bra så langt, men virker ikke som transaksjonen gjøres med en gang slik som Payr.
    time will show :)

spacecosmos and markus like this.
  16. freddyen

freddyen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    222
    Bonuspoeng:
    43
    Kan jeg spørre hvor stor regningen var? Det er er en begrensning på kontanttransaksjoner (Vipps) på 20000 kr per måned og 5000 kr per døgn med NCCMC. Om du har fått igjennom et større beløp hadde det vært interessant å vite hvordan transaksjonen er/blir kategorisert.

17. markus

markus Gold digger

Likes mottatt:
    441
    Bonuspoeng:
    63
    9000kr i dette tilfellet. Transaksjonen er ikke bokført enda

freddyen liker dette
  18. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    28
    Da er det bare å begynne nedtellingen til folk begynner å ringe kundeservice hos alle tenkelige kort for å spørre om det går an å få poeng for dette.

CowboyDan, Sunnfjordingen and Maggie like this.
  19. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    889
    Bonuspoeng:
    93
    Funket! :)

Ligger nå en faktura fra SAS MC (SEB) som eFaktura som skal betales. Tenkte jeg skulle prøve å betale den via Curve med SAS MC som underliggende kort. #smørpåflesk :D

Ja, jeg håper for all del at folk sitter litt rolig i båten nå... o_O

drsyk liker dette
  20. Lars J

Lars J Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,451
    Bonuspoeng:
    93
    Min betaling med SAS MC via Curve ble registrert som kontantutak uten gebyr(samme som VIPPS) så det ser ut som det er no go..

Del denne siden