Jeg bestilte under forrige Friends & Family-kampanje en billett på SAS Plus Smart. Denne billetten får jeg ikke brukt. Da jeg bestilte den var jeg sikker på at den var refunderbar mot et gebyr (750 kroner?). Når jeg sjekker billettreglene for SAS Plus Smart nå så står det at det ikke er noen refusjon. Er dette blitt endret nylig? Jeg kontaktet SAS for å dobbeltsjekke og da sier damen i telefonen (som snakket engelsk) at jeg ville få full refusjon om jeg kansellerte billetten. Hva er det egentlig som stemmer her?
Plus Smart innen Europa kjøpt før 11. april 2025 skal være refunderbare: For interkontinentale reiser ble vilkårene endret 14. november 2023.
Det var ikke mye penger jeg fikk tilbake gitt. Har jeg noen klagemulighet, med tanke på at SAS sin kundeservice selv opplyste om at jeg ville få full refusjon? Jeg spilte ikke inn samtalen, men SAS gjør jo egne opptak.
Du taper ingenting på å prøve. Jeg hadde en case for mange år siden, hvor jeg fikk behov for å stå av i München på en tur SFO-MUC-OSL. Jeg var klar over muligheten for at dette kunne skje når jeg bestilte billetten og spurte om dette da jeg kjøpte den, hvor det ble bekreftet. Så oppstod behovet, men damen i skranken i SFO blånektet å merke kofferten bare til MUC (dette var Lufthansen). Det innebar at jeg endte opp med å måtte bestille billett tilbake til MUC fra OSL. Jeg klaget til SAS, og jeg fikk refundert utlegget for OSL - MUC. Det skal sies at dette var på begynnelsen av 2000 tallet, jeg hadde vesentlig trafikk med SAS (var nære på Pandion et par ganger) og det betød litt mer å ha gull da.
Betingelser på kjøpstidspunktet skal følge billetten, så her er det bare å klage. Ville startet med å ringe inn og bedt om at restbeløpet refunderes. Neste skritt kan være skriftlig skjema, deretter reklamasjon til kortselskap eller sak til klagenemnd ved avslag. Edit: Tidligere poster indikerer at avbestillingsgebyret for SAS Plus Smart var per retning, altså dobbelt opp for en t/r, isåfall har du antagelig fått refusjon i henhold til betingelser. Uansett verdt en telefon om kundeservice opplyste om full tilbakebetaling.