https://dinside.dagbladet.no/reise/ble-kastet-av-fly-nektes-erstatning/81424261 Hva tenker dere om denne folkens? Kanskje noe for forliksrådet? Eller eventuelt kjørt saken til domstol?
Hvis det stemmer at en av dem nektet å bruke setebeltet så har jeg ikke mye medfølelse. Så er det uansett helt håpløst at SAS ikke avgir uttalelse til nemnda.
Tenker at SAS har sitt på det tørre, hadde de bare sendt tilsvar til Flyklagenemnda. Siden de lar være, så stiller de imidlertid dårlig og fremstår som arrogante.
Det er nok bare en dårlig unnskyldning fra SAS som vanlig. De er temmelig gode på å finne ulike argumenter. Når de heller ikke gir en uttalelse så begynner man å anne ugler i mosen.
At SAS og de såkalte "travel consultants" kan være vanskelig å håndtere, ja det har jeg opplevd. At dem ikke svarer til nemda: Heller ikke ukjent for meg. Men feilaktige beskyldninger av passasjeren fra SAS (her at en passasjer nekter å ta på seg sikkerhetsbelte) har jeg aldri opplevd. Passasjerer som motsetter seg kabinbesetning og vet bedre har jeg derimot sett inniblant. Jeg tviler på at kapteinen ikke har bedre ting å gjøre enn å kaste vilkårlige passasjerer av flyet. For meg er det ikke usannsynlig at det SAS sier stemmer, selv om klagebehandlingen er elendig. (Saken var også opp i media allerede i februar, litt merkelig at Dagbladet og flere media kommer på den igjen nå, selv om det meg bekjent ikke er noe nytt her: https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/l3B3O3/mor-og-graatende-barn-kastet-av-sas-fly)
Jeg tenker jo at det burde frem daglig inntill SAS begynner med en praksis som er I nærheten av akseptabel. Om de hev av tilfeldige passasjerer på faenskap, for morroskyld, eller av en (god) grunn er likegyldig all den tid SAS nekter å forholde seg til klageinstansen.
Tipper det er Babba som har løftet dette til hovedstadspressen. Mye mer info her: https://www.adressa.no/nyheter/i/O8...varet-til-sas-jeg-oppfattet-det-som-ren-loegn Trolig har SAS sitt på det tørre rent juridisk, men utrolig dårlig at de ikke svarer for seg i nemnda. Uansett er det dumt å kjøre sak for femti tusen kroner. Koster sikkert mye mer i intern saksbehandling, og ikke minst i dårlig PR.
Tipper at hun prøver å få saken i media igjen for å få en løsning uten å må gå til sak. Noen som betaler 6800kr i renter til Klarna har neppe midler til å skaffe seg advokathjelp for å kjøre sak mot SAS.
Hvis man leser artikkelen så er det ganske åpenbart at det er et av barna som har nektet å ta på seg setebeltet. Og blir ikke overrasket om det er et i verste trassalder, så jeg har tvertimot den dypeste medfølelse med de det gjelder. Men hvis det stemmer så har jeg også stor forståelse for at SAS ikke har annet valg enn å nekte de tre å fly. Setebeltet må være på og SAS kan ikke la resten av passasjerene bli kraftig forsinket på grunn av en tverr treåring. Håper jeg aldri ender opp i en sånn situasjon selv Og som sagt.. Helt uforståelig at SAS ikke prioriterer å svare på denne og haugevis av andre saker i flyklagenemnda
Synes vel sånn helt oppriktig at flyselskapene betaler nok erstatning som det er, og vel så det… Om alle retningslinjer er fulgt og flokken blir kastet av så blir jo det feil, men om reisende ikke forholder seg til gjeldende regelverk så vil jo gjerne alle flyselskap komme seg avgårde. Så hypotetisk, 4-6 sektorer som blir mer enn 2 timer forsinket pga av denne. 5 flights med 180 pax x 250€ blir for 225000€. Pluss eventuelle hoteller, mat og ombooking. Kanskje el-kapitan gjorde en bra ting for SK her?