Blue 1 for business travellers

Tråd i 'Reisebrev' startet av Ida, 28. april 2014.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Blue 1 er, for de som er mer eller mindre kjent med selskapet, den finske delen av SAS. Sagt mer flygnerdigt (!) er Blue 1 deler av gamle Air Bothnia og litt sådär, som SAS kjöpte opp 1998. Blue 1 opererer en flåte på 9 Boeing 717 fly. Selskapet har fast ansatte på finske kontrakter, både cabin crew og flying crew. Flyene er eid av Blue 1. Hovedsaklig flyr Blue 1 ruter inn og ut av Helsinki, men mot sommeren når SAS' röd-hvit-blå flåte brukes mer og mer til disse lange charterruter dagen lang og innenlandstrafikken til Finland går dertil ned, så dukker Blue 1 opp her i og der i Skandinavia for å dekke SAS-produksjon. Dette er forövrig gjort i henhold til avtaler mellom både fagforeninger og myndigheter, noe som er verdt å ta med seg.

Et bilde av Blue 1 tatt av undertegnede på et besök i Tromsö.

Tilbake til Oslo stod en kveldstur med Blue 1 mellom OSLO LUFTHAVN og ARLANDA LUFTHAVN på tapetet. 20 minutter för avgang kunne den automatiserte datastemmen - som nå er eneste opprop på Oslo Lufthavn - önske oss velkommen ombord. Ingen differensiering mellom statuskunder, PLUS-kunder eller GO-kunder, men med tanke på at det var ca 80 stk og det var én enslig dame på gate så var det forsåvidt ikke noe traume for noen. Det ble ikke kö overhodet. Verdt å nevnte er at andre vegen ARN-OSL med en B737-700 (plass til 141 stk), så var det en annerledes boardingprosess. Der var det star alliance gold som fikk boarde först, deretter PLUS, og så GO. Om det er Arlanda som har andre prodsedyrer enn Oslo Lufthavn kjenner jeg ikke til, men det ser ut til at janteloven har begynt å vike for rasjonell tenkning iallefall i Sverige :) Mulig janteloven har viket litt for mye, for det var en del svenske hollywoodfruer/"cougars" på gate som virkelig luftet diamond-kortet sitt frilynt.

Oslo Lufthavn i solnedgang.

Jeg gikk som vanlig ombord sist, men för meg var en mörkhudet dame som bare fikk feil-pip i boardingmaskinen. Etter noen tastetrykk og bekymrede uttrykk i ansiktet på gate-damen slapp den mörkhudede damen ombord. Nuvel, vi kommer tilbake til det. Jeg var spent som bare det, og ombord var försteinntrykket positivt. B717 har veldig mye lys, og selv om kabinen er mindre enn B737 fikk jeg ikke inntrykk av det. Tvert i mot, det föltes helt likt. Vinduene er gigantiske i forhold til B737, og er tilpasset oss på over 1,70meter. Setene var fine og freshe, bar ikke preg av å väre gamle. 01A hadde jeg, og hipp hurra, 01B var ledig! For de som ikke kjenner til det har B717flyet 2+3 - seating. Anbefaler å velge 01A/B, da 01C/D/E har mindre beinplass. 01A/B har derimot PLENTY of legroom, så mye at mine lange stankelbein kunne strekkes helt ut og allikevel ikke nå veggen!

Ledig sete ved siden av meg, lys og fin kabin.

Ja, jeg reiser stadig vekk i joggeskoene mine. Og right I do, for denne kvelden parkerte flyet jeg kom med på Gardermoen på gate 19F. Nevnte Blue 1 flight dro fra gate 43. Det ble dagens trim siden jeg hadde short connection.

Tilbake i B717'en satt jeg og snoka rundt meg, pilla på setet, så i taket, skrudde på luftdysene og utforsket flyet som man gjör når man er glad i fly og nysgjerrig til tusan :D Det finske crewet var en mix av gammel og ung, og jeg koset meg med deres energiske utstrålning på tross av at klokka var 21.30 og vi allerede var 5 minutter forsinket. Under tellinga var vi 82 stk, men load-sheet sa 81 stk. Finnene snakker jo så innmari fort og hastigheten gikk nå enda et hakk opp... :D 15 minutter senere ble det klart at den mörkhudede damen var "synderen" som hadde gitt feil boardingkort, og damen på gate hadde jukset litt for mye på pcn. Problem solved, og vi takset ut. Det er så artig å sitte i en ny flytype, det surrer sånn godt i magen, man gleder seg til å "kjenne på" flyet. Man er nå rare skruer, men that's what life's all about!

01A gir ingen utpreget motorstöy under takeoff, siden B717 har motorene på samme plass som MD80'en, men jeg tror Boeing-ingeniörene som testet B717 fant ut det ble for stille der framme. For herrejessufader, for en stöy fra air condition-anlegget ombord! La meg si det sånn; jeg hadde tenkt å la QC15-headsettet mitt ligge i veska mi som jeg hadde puttet i overhead pga min plassering på förste rad. Men det hentet jeg faktisk ned, og putta på, for en 45-minutters flytur.... Mulig det er bedre ca "midt i flyet", eller at det var akkurat dette flyindividet (OH-BLH). Ble veldig förvånad for å si det på svenska. Takeoff var litt skuffelse, det gikk hverken fort bortover eller oppover. Ikke veldig sporty disse B717-motorene ;)

Man KAN faktisk se vingen fra 01A... hehe...

Flyväret var helt eksepsjonelt bra, jeg kom fra en tur TOS-OSL som var som kniv gjennom smör, ikke så mye som en vibrasjon. Derfor var det ikke annet å forvente fra denne turen heller. Crewet gikk raskt i gang med servering, kjempehyggelig dame som fikk meg til å velge mer enn jeg hadde tenkt fra menyen (jeg som jo bare skulle velge smoothies heretter, hilsen helserådet...). Det må bare sies, dette finske crewet hadde den lille ekstra "energien" som gjorde at jeg ble glad inni meg av å se dem. Selv om det var sent på kvelden og sånn kunne man se at de var glade i jobben sin, for smilene satt löst og de flirte og pratet med alle selv om de har veldig dårlig tid til servering på ruta OSL-ARN (effektiv flytid i cruisehöyde er knapt 25-30 minutter). Sikkerhetsdemoen var også utrolig bra hos Blue 1, de gikk igjennom den med "overskrifter" ala dette:
    "SEAT BELT:
    The seatbelt can be fastened, tightened and open like this
    OXYGEN MASKS:
    There are oxygen masks... etc etc"
    Jeg husker sjeldent sikkerhetsdemoene, men denne systematiske kategoriseringen var faktisk ganske lur. Jeg husker til og med at det er 7 nödutganger på B717, en i halen også ;) Overall brukte de også mye korrekte ord, de sa stadig vekk at de var ansvarlige for vår sikkerhet ombord etc. Jeg ble veldig trygg på de, på kort tid, hvilket jeg setter umåtelig pris på. Profesjonalitet på höyt nivå!

So much for den joggeturen mellom gate 19F og gate 43....

Landet til slutt knappe 10 minutter forsinket og var happy for det. Det stakkars crewet skulle endog få plages enda litt mer, da gaten vi hadde parkert ved på Arlanda ikke ville fungere.... Det dröyde enda 5 minutter för damen i gaten fikk kjört den inntil flyet, og selv da måtte gaten endres fordi den stod for höyt til at crewet fikk åpnet döra. Den ene hollywoodcougaren som hadde sittet på rad 04-og-noe böllet seg veg helt fram til döra selv om vi fikk beskjed om å sitte å vente til gaten var kjört ut, og hun himla noe enormt med öynene, sukket og okket seg höyt. Jeg blir så fascinert over at "voksne" folk kan oppföre seg sånn. Livet er jo faktisk sånn at ting ikke alltid fungerer, hvis man ikke aksepterer det bör man sitte hjemme...

Og slik forlöp en kveldstur med Blue 1 seg! Undertegnede satte pris på crewets profesjonalitet og servicenivå, mens damen i höyhelte sko antakeligvis kommer til å klage sin nöd til sin mann. Jeg tar gjerne flere turer med de (Blue 1, ikke cougar-damen), men jeg tar med QC15 headsettet mitt bare for sikkerhets skyld.

Man får bonuspoeng som normalt på en flyvning som dette, flightnummer er SK og alt er SAS utover at det er Blue 1 operated.

(Og at jeg aldri evner å skrive kortere, det .... jaja, jeg er IKKE förvånad av det :D )

Last edited: 28. april 2014
    jefi99, tommy777, Islending and 4 others like this.
  2. SASDC8

SASDC8 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    Kult å se at Blue 1 enda leverer et godt produkt, da de har en spesill plass i nerdehjertet mitt etter besøket der under Nordic DO 1, og fordi de flyr 717 :D

Islending liker dette
  3. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Blue1 er fantastiske, fine fly og hyggelig personale! Godt å lese at du hadde en fin tur :)

4. Dash

Dash Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for titten. Jeg har fortsatt til gode å fly Blue1.

Bare for å korrigere deg litt.SAS har ingen inneriksruter igjen i Finnland, og således er vel eneste ruter ut fra HEL til ARN, CPH og OSL pluss en kort sesongrute til SPU. Blue1 brukes vel mer eller mindre fast hele året på SAS sitt rutenett ut fra CPH og ARN. Men til sommeren dukker Blue1 også opp på enkelte avganger i Norge også(sett bort fra avganger til HEL). (Dette var ment som korrigering av fakta, og ikke for å starte en debatt finske ansatte på svensk innenriks :p )

5. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Ser jeg har ordlagt meg keitete og feil på siste setninga der ja, det var vel helst trafikken inn/ut av Helsinki jeg tenkte på (HEL-europa). På rutekartet ser jeg som du sier at rutene jeg mener de tidligere hadde til deler av sentral-europa er borte, og der er nok også derfor at den frigjorte kapasiteten settes inn på rutene i skandiniavia. Det er også verdt å nevne "sånn sett" at Blue 1 flyr en god del charter-oppdrag bl.a i cruisesesongen til og fra Finland. Bildet först i posten min er fra Tromsö når 3 stk Blue 1 fly landet og tok av fra Tromsö Lufthavn på 1 time bare, full utbytting av passasjerer på en cruisebåt.

6. SASDC8

SASDC8 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    Blue 1 skal forresten fly ARN-BOO-ARN i sommer også for SAS selsagt ;)

7. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Ja de flyr mye forskjellig for SAS, inget nytt :) TOS-ARN har gått siden Februar med the blue one i ny og ne, i dag fløy de Stockholm-Zurich også :)

8. Martin Foss

Martin Foss Senior Medlem

Likes mottatt:
    348
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tenkte det samme da jeg fløy 717 på ARN-TXL for noen uker siden: "Skal ikke disse flyene med motorer bak være stille?". Det kan ha vært individet, for jeg fløy også OH-BLH.

9. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Reiste med OH-BLQ nå nylig, den var mer snill med ørene!!

Forøvrig lo jeg litt for meg selv når jeg tenkte på et bilde @tommy777 la ut på facebook når han sist dro med Blue1.... Fullt i PLUS på hans bilde osv. Når jeg reiste var det fullstendig stappa i eco (meg inkludert), mens det i PLUS var ledig midtsete på alle radene unntatt den framste 2'er rada, der satt et par sammen.

Del denne siden