Bluetooth på fly

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av thecoldfish, 20. juni 2017.

  1. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan er det å bruke hodetelefoner med bluetooth på fly og har forskjellige selskap ulik praksis? Klarer ikke finne noe entydig for SAS, som jeg flyr mest med.
     
  2. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Har aldri vært noe problem når jeg har flydd hvert fall. Da med både SAS og Norwegian (innenriks og europa).
     
    thecoldfish liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Har aldri spurt. Har enda ikke ramlet ned :rolleyes:
     
    Fly med oss and thecoldfish like this.
  4. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Eneste kravet meg bekjent er at flightmode på aktiveres på telefoner (og pc helt av osv). Og bluetooth kan man jo skru på når flightmode er aktivert..
     
    thecoldfish liker dette
  5. jayeff

    jayeff Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    SAS sier nei til bluetooth når man spør dem (både om bord og via kundeservice). Men, jeg har aldri sett at de har håndhevet det på noen måte.
     
    thecoldfish liker dette
  6. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    En gang har jeg fået besked på flyet om at Bluetooth/høretelefoner skulle være slukket under start og landing. Ud over den ene gang er der aldrig nogen der har sagt noget.
     
    thecoldfish liker dette
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Har sett at noen flyvertinner ber folk om å slå av Bluetooth. Men det er ikke ukentlig..
    Skal vel i prinsippet være av på vei opp og ned..
     
    thecoldfish liker dette
  8. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Blir vel uansett veldig vanskelig å håndheve dette. Da må man jo eventuelt nekte det i sikkerhetskontrollen eller nekte bruk av hodetelefoner/plugger generelt under landing og take-off.
     
  9. magicturtle

    magicturtle Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Tror nok det henger mer sammen med at man ikke skal ha hodetelefoner på under sikkerhetsrutinen osv, for oppmerksomhetens skyld. Og da blir alt tatt under samme kam for enkelthetens skyld og blitt "forbudt".
    Jeg skrur aldri av telefonen, ikke setter jeg den i flighmode heller. Mon tro det sitter 2 irriterte piloter hver gang jeg flyr.
     
  10. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Én ting er hodetelefoner uten ledning, da er det jo veldig lett å se at det er bluetooth. Men det er ikke like lett å oppdage smartklokker, treningsarbånd, diverse helseapparater og gud vet hva slags duppedingser folk har som bruker bluetooth. Jeg tipper at hvis de ikke tillater bluetooth på en flygning er det fordi du skal følge med på sikkerhetsdemonstrasjonen og ikke relatert til selve teknologien i seg selv.
     
  11. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Var ei flyvertinne som klikka i vinkel på meg engang for hun mente mobilen måtte være helt avslått og at flightmode ikke var nok.
     
  12. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Opplevd flere ganger at de ber om å slå av mobilen helt under landing, men da er det autoland. Bluetooth kjører på samme frekvens som WiFi, så det skal av når flymodus er påkrevd.
     
  13. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Synes at disse flyvertinnene som klager så voldsomt på at passasjerene bruker dingser som har sendere og mottakere burde ta dette opp med de to største synderne i flyet. Det sitter to stykker lengst fremme som er hard-core brukere av både wifi og bluetooth igjennom hele flygningen, brukes på både iPad og til headset. Som regel glemmer de også å sette mobilen i flight mode.

    Utstyret i flyene som brukes til ILS Cat III (autoland) landinger er ikke sertifisert for gate to gate bruk av personlige dingser fordi at ingen har ville tatt kostnaden. Men det er ikke farlig å bruke og har overhode ingen innvirkning på landingsutstyr .

    Så bottom line. Hvis du er litt smart og ikke oppsøker konflikter med CC så går det helt fint. Dersom du er høflig og viser respekt for Crewet så slipper du unna med det meste. De fleste jeg ser som får tilsnakk klarer faktisk å fremprovosere dette selv.
     
    Last edited: 21. juni 2017
    Darkcho liker dette
  14. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ble fortalt på en SAS flight for ikke lenge siden at Bluetooth skulle være av under hele flygningen. Jeg synes det var merkelig og sjekket det opp, og det visste seg å stemme. Hos både SAS og Norwegian skal Bluetooth være skrudd av under hele flygningen. Det skal sies at det sjelden håndheves, men jeg har begynt å ta med kabel...
     
  15. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Som @RedLine er inne på, så er det få av dagens elektroniske dingser med radio som utstråler noe på ILS-båndene. MLS-båndene på 5 GHz er en annen sak: her vil 3. Harmoniske fra noen 3G/4G bånd kunne gjøre bra skade. Men MLS er nesten ikke i bruk, så det er ikke noe større problem.
    Derimot finnes det endel (eldre) billig elektronikkvræl som burde være makulert med slegge, f.eks billige MP3-spillere med en-bits DAC rett ut på headsett ledningen. Har selv målt over 20 dBm eirp på 333MHz fra en slik.
    Ikke bra for ILS akkurat.
    Off topic: hvis noen er litt teknisk interessert i hvordan radio og fly henger sammen, så er det en rimelig kort og grei innføring her på side 3-13: http://www.rohde-schwarz-ad.com/docs/navigation/1MA193_0e.pdf
     
    miura liker dette
  16. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Ehhh, nei...
    Bruker mine gamle QC15 stort sett uten ledning for støyfjerning...
     
  17. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Godt poeng.
     
  18. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk beskjed i dag av SAS CA at jeg kun fikk bruke Bluetooth under "cruise". Det var første gang på ca 180+ SAS flyvninger i år. Så om det er en regel på dette er vanskelig å si. Har ikke funnet noe offisiell informasjon fra SAS på dette heller. Så nå er det SK844 til ARN uten QC35 på hodet under takeoff og landing. Skal fly SK867 og SK811 senere idag, så får vi se om det er noe de har innført fra og med idag :)
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Har aldri hørt Bluetooth nevnt spesifikt før. Trodde man var over dette hysteriet nå?
     
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Tidligere var det vel sagt at "utstyr med radio sender/mottaker skal være avslått under takeoff og landing, men kan brukes i flight mode (radiosender/mottaker avslått) når lyset for setebeltet er av".

    Dvs, alt av radiokommunikasjon skal være avslått hele tiden.

    ..og så kom de med inflight wifi..

    men ja, man kan skru på wifi etter at flight mode er valgt. Men bluetooth? Tja.. vil flyet styrt? sannsynligvis ikke. Men kabel er ikke så mye bryderi vel?

    Som noen andre her sa så er det jo så mange dingser nå som har radiosendere/mottakere. Selv en sporingsdings med bluetooth low energy er jo en radiomottaker/sender som er på hele tiden, og de begynner å bli mer vanlige.

    Skal fly i helgen og da skal jeg kjøre en BLE-scan inni flyet for å se hvor mange enheter jeg ser i lufta :-D
     

Del denne siden