Håper på hjelp fra noen som reiser litt til USA og kjenner bonussystemene. Jeg skal jobbe ut fra USA i et par år, men vil reise til Norge 5-8 ganger per år med jobben (business class). Byen jeg skal jobbe i har kun to mulighet for å fly effektivt - United til London og videre med SAS, eller Delta/KLM via Amsterdam. Hva bør jeg gjøre for å maksimere antallet awardreiser til Norge for kone og 1 barn (3 år)? 1. Bli værende i EuroBonus 2. Fly SAS tilsvarende EBG/EBD og resten MilagePlus 3. Fly SAS tilsvarende EBG/EBD og resten Flying Blue - Jeg har EBD med 300k poeng - Det hjelper ikke med poeng om awardreiser ikke er tilgjengelige - Det er greit å beholde minst EBG, jeg skal jo tilbake igjen - Ingen kreditthistorie = trolig ingen kredittkort i USA med award miles - Jeg vil uansett opptjene ca. 100k EB-poeng/år via SAS AmEx Takker for alle innspill!
Du burde jo fortsette å skaffe deg minst EBG i eurobonus pga evig gull etter 10 år på rad.. Antar at du allerede er på god vei til det?
Jeg klarer ikke helt å finne hvilken by dette er....? Ville nok fortsatt med SAS om du uansett skal tilbake til Norge.
Ja, 3-4 år unna tror jeg. Har hatt gull i 10 men det var 2 år med sølv i midten. Det var meningen Jeg skal tilbake til Norge. Men Eurobonus gir ca. 18.000 poeng t/r i C og en reise koster 70.000 poeng i økonomi. MilagePlus gir 30.000 poeng t/r i C og det er nok til en økonomireise. Veier ulempene med å ha 2 Star Alliance medlemsskap opp fordelene?
Du gjør det jo langt vanskeligere å gi en bra råd når man kun vet halvparten av det man burde Uansett, jeg ser ikke helt hvordan du kun kan komme til London med united. Alle flyplasser de flyr til London fra USA har flere muligheter, og de fleste har også SAS ruter fra. Jeg ville dog nok holdt meg til SAS. Skaff deg premium MC og sørg for å få 200k poeng totalt, då kan du fly kone og unge på business for økonomi-pris, så får du eventuelt betale for connection til en SAS-by. En ting du skal ha med i tankene er at statuskort med UA ikke gir lounge på innenriks i USA. Eurobonus gull gir det.. Og har du par år igjen til evig-EBG ser jeg ingen grunn til å bytte nå, men mindre du enkelt drar 1million poeng med UA..
Jeg ville som førstepri flydd med star alliance for å sikre EBG. Deretter ville jeg flydd med delta/klm og sikret gullkort med flying blue hvis du når det. Forøvrig har @Are et godt råd angående mc premium.
Tipper dette er Houston... flyr selv der en gang i blant og har sett på de samme mulighetene med KLM og United. KLM vinner hver gang når vi flyr privat pga lav reisetid og best pris. Jeg har ikke jobbet i USA for et norsk firma men tipper at firmaet vil være behjelpelig med et amerikansk kort. Er også ganske sikker på at hvis du tropper opp i en bank med arbeidsbekreftelse, første lønnslipp, etc så er de kjapp med å hive kreditt etter deg uansett hvor lite ratingbyråene har på deg. Da skal det være enkelt å plukke et av de mange award programmene. Kan ikke uttale meg om award seter IAH-LHR men kommer du deg fra Houston til Chicago, DC, NY eller Boston så har du jo flere muligheter med award hos SAS for å komme hjem. Men det å fly innenlands USA koster jo også som kjent en pretty penny.
TK, BA, AF og LH er også et stopp fra Oslo. Muligens SQ/SK funker også. Så KL og UA er i tilfelle ikke eneste alternativ..
Jeg hadde også fortsatt med Eurobonus som primærprogram, men kanskje sett nærmere på Flying Blue for å diversifisere. Kan jeg aldri tenke meg, det er datamaskinen som bestemmer og den har ikke noe forhold til arbeidskontrakter eller lønnsslipper. Men jeg ville definitivt forsøkt å få tak på et subprime/secured kort så fort som mulig. Etter 6-12mnd skulle mulighetene være noe større, og det er fremdeles tid til å ta med seg noen bonuser før retur til Norge.
Han sier ingenting om at han skal til oslo, er det stavanger så er UA/SK og KLM eneste alternativ med et stopp. Ville byttet til Flying Blue eller Delta Medallion, produktet deres er mange hakk bedre enn UA
Takk for det tipset. EBG skal jeg uansett beholde, kanskje EBD også sånn at jeg får bedre tilgjengelighet på bonusreiser (har 300k poeng). Ville du valgt Flying Blue eller Delta Medallion?
Når jeg søker award travels på United.com så kommer det ikke mange reisene opp for juleferien. Men denne teksten står øverst: MileagePlus Premier® members and qualified MileagePlus Chase Cardmembers are eligible for exclusive award travel availability. Med en ok MileagePlus status så vil det komme opp mange flere reiser?
Jeg ville nok valgt flying blue da det er det jegc har erfaring med. Men kjenner for lite til delta til å uttale meg om det. Begge vil jo gi pri og lounge hos skyteam så det er kanskje litt hipp som happ...
Ja det er meget stor forskjell, også Ja det kommer langt mere opp, det siste året har jeg ikke hatt status, men har et nokså basis Chase Card og har ikke hatt noe problem med å finne mye ledig inkludert Saver. Erfaringen min er at i høytider er det greit med Business / First (har både Jul og Påske flere ganger)
Ser at Delta matcher mitt EBD i 90 dager og videre om jeg flyr 2 reiser på 3 mnd. Enkel snarvei til platinum, kanskje det er det beste.
Da ville jeg kjørt på med Delta. Har ingen personlig erfaring, men min oppfatning er at Delta's C produkt er flere hakk hvassere enn KLM's.