Hei! Jeg var en ganske aktiv bonusjeger for 7-8 år siden, men med små barn er det lenger like aktuelt å reise på tredagersturer til Hong Kong for å sikre gullkortet. Prøver fortsatt å sikre litt poeng her og der, og bruker selvsagt både Trumf og Coop, men det er ganske lavterskel. Hva har skjedd siden sist, og har dere noen gode råd og forslag til nye tilbud og ordninger fra de siste årene som jeg bør koble meg på? Når det gjelder kredittkort har jeg fortsatt Shell Mastercard. Har også, som første «comeback-grep», skaffet meg Strawberry og koblet det mot månedlig Spotify-trekk.
Da tror jeg bare du må sette av noen timer og gå igjennom en del tråder på forumet her for å fange opp hva som nå gjelder. Dersom det er Eurobonus som gjelder må du bli ajour ift SAS Amex CT + Elite for statuspoeng og ekstrapoeng, alt. Premium for bare ekstrapoeng, SAS MC Premium om ekstrapoeng og ny opptjening ift statuspoeng, Viatrumf for trumf og selvsagt fast overføring fra Trumf til SAS EB. Velkommen tilbake og lykke til.
Takk for svar! Med tanke på livssituasjonen de neste par årene, så ser jeg det som ganske urealistisk at jeg skal få brukt en CT på en måte som gir mening. Hovedfokus vil derfor være: * Sikre status i relevante programmer. Strawberry virker ganske enkelt med noen grep. * Maksimere Trumf. * Få gode dealer i form av kickback, kredittkortrabatter etc.
Her er hva jeg har/gjør akkurat nå. SAS Amex Elite - 20000 status DNB Saga Mastercard + upgrade - 20000 status v/200k forbruk (gir første 10k ved 100k forbruk) SAS MC Premium for litt ekstra statuspoenger, samt fly-premium som er det aller viktigste her. Med litt forbruk på SAS MC, ELLER et par betal-turer i pluss, så er gullet sikret. Såfremt jeg ikke klarer å overtale noen med gave-diamant, så tenkte jeg selv kanskje å strekke meg etter diamant denne gangen med litt ekstra MRs. Er ikke så enkelt fra AES, men ser at jeg klarer 12k poeng med en intradag-tur til London med SAS Plus Pro Bio (ultra extreme ultimate monster premium) til rundt 6000 kr.. så 3 sånne kanskje, så er jeg i sonen.
Jeg tolker det som @InCognito ikke søker råd for å få gullkort, men heller hva som har endret seg på bonusfronten de siste årene. Korrekt? Hvis ønsket er å tjene nok poeng til bonusturer er det Trumf (i butikken eller med ViaTrumf) som gjelder. Sammen med enten Amex Premium eller SEB MC Premium. Eller selvsagt å fly
Ja, i og for seg. Det blir for krevende å fly seg til SAS Gold nå, men ønsker å optimalisere hverdagshandlingen og gjøre noen grep som gir meg bedre forutsetninger for å oppnå flere statusmilepæler når ting er litt friere om et par år. Derfor fremstår feks lifetime plat med Strawberry som noe jeg kan få til (eller i alle fall legge grunnlaget for) mellom bleieskiftene Og å bygge en solid Trumf-base er selvsagt en nøkkel til flere. Med tanke på horisonten (får kanskje ikke brukt noe særlig med EB-poeng før i 2025/26), er det fortsatt SAS MC Premium som gjelder, eller bør jeg bare bruke det etterhvert så utvannede Shell Mastercard? Har jeg noen alternativer til disse, utover TrumfVisa hos Norgesgruppen? Og bør jeg overføre Trumf til EB fast selv med min lange horisont?
Som flere skriver er det sas mc og trumf som er veien. selv startet jeg med dette i småbarnsfasen. Det var perfekt å oppnå noen hotellnetter på poeng og en og annen guttetur. Det er, for vår del, veldig greit med 1-2 dagers turer og med poeng så føles det ikke like galt ut å fly til New York for en dag. litt alenetid må vi alle ha
Ved å sette opp fast overføring av Trumf til EB får du 13,5 EB poeng pr. Trumf. Uten fast avtale får du kun 10 EB poeng. Poengene har 5 års utløpstid så det går fint med din horisont.
Hvis du vil legge grunnlaget for lifetime platinum, ville jeg ikke overført trumf til EB i din situasjon. Bare Strawberry-kortet gir ikke så veldig mange poeng, det trengs en del trumf og overnattinger på f.eks trippel-poeng kampanjer. Hvis du overfører trumf til Strawberry de neste par årene, så kommer du jo et stykke på vei. Så kan du heller overføre til EB igjen når det er mer aktuelt å fly igjen Hadde definitivt byttet ut Shell med TrumfVisa. TV er jo bra til å handle på kiwi og gir vel også bedre uttelling på andre handler enn Shell gjør (0,5 % vs 0,25 % hvis jeg husker rett). Og de har kampanjer innimellom med høy trumfbonus som kanskje er aktuelle for deg? edit: Hvis du uansett ikke skal fly så mye de neste årene, så kanskje du kan vente med å skaffe deg Sas mcp? Koster vel ca 1800 i året, verdt kostnaden for de som får brukt det, men kanskje det er mer fornuftig for deg å bruke Strawberry og TrumfVisa en stund.
Så 0,25% Trumf er det beste man kan få i dag på vanlige handler, dvs utenfor Norgesgruppen, Viatrumf etc?
Selv om du har lang horisont på reisene, så ville jeg ikke sett meg blind på Trumf. Dvs som @Kaffen nevner, så har poengene gyldighet på 5 år. De du tjener nå går ut i 2028. Så har du jo også et argument med at hvis du skal ha en bra reise i 2026, så bør denne bestilles i 2025, og da må både poeng og evt CT være på plass. Det er bare 2 år til. Så da blir vel spørsmålet, hvor høy spend har du pr år du kan kanalisere til kredittkort? Klarer du CT i 2024/25 slik at du er klar til året etter? Uansett strategi, utnytt Viatrumf! Der henter ihvertfall jeg de store summene.