Bonusfeber og miljø

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av thecoldfish, 13. sept 2015.

Tags:
  1. thecoldfish

    thecoldfish Aktivt Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Mange her i forumet reiser mye, både i jobb, for reisens og bonuspoengenes skyld. Har dere noen gang kvaler over miljøaspektet med reisene dere gjør? Har dere noen gjort klimaregnskap for reisene deres?

    Grunnen til at jeg spør er at jeg var i et middagsselskap i går hvor en av gjestene sa at han kun tok seg en flyferie i året da han ikke hadde samvittighet til mer på grunn av klimabekymringen hans. Ellers flyr han kun når han "tvinges" gjennom jobb og kurs.
     
  2. Misterix

    Misterix Senior Medlem

    Innlegg:
    786
    Likes mottatt:
    259
    Bonuspoeng:
    63
    Når jeg fløy OSL - BOO på fredag var det veldig lite folk på flyet. Så jeg tenker jo som så at flyet går jo uansett om jeg er med eller ikke... Og tror ikke at mine ca 70 kilo ekstra gjør det helt store når det gjelder utslipp :cool:
     
    thecoldfish liker dette
  3. thecoldfish

    thecoldfish Aktivt Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg regner med dette svaret ville komme, og mange tenker nok slik. Men man bidrar likevel til å oppretteholde tilbudet så lenge man velger å ta den flyturen.
     
    havlam liker dette
  4. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Som PhD-student innen CO2-håndtering, må jeg bare nok en gang si at flyvning er noe jeg ikke anser som relevant å diskutere når vi snakker om miljø. Fly og miljø har lite til ingen ting med hverandre å gjøre, og skal man tenke miljø bør man heller tenke over sitt forbruk av plastikkdritt kjøpt fra fabrikker i Kina som enten spyr ut CO2 på størrelse med norges samlede utslipp alene på ett år, eller fabrikker i Kina som kjøper strøm fra energikraftverk som også gjør som fabrikken i seg selv. Å stoppe å fly for å redde miljøet er som å tro at man kan tørrlegge amazonaselva med å stoppe en sidebekk som ikke har navn en gang. Men det er bare min mening, det. Har dårligere samvittighet for å kjøre bil, pga den forurensningen den skaper lokalt med dårlig luft i lokalmiljøet og "smog"-dannelsen.
     
    Petter B-C, Trety, m.normann and 7 others like this.
  5. thecoldfish

    thecoldfish Aktivt Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Sammenligner man seg med de verste hele tiden så er det lett å gå rundt med god samvittighet. Faktum er likevel at tog, buss og en full bil har mye lavere utslipp av C02 per passasjerkilometer enn fly.
     
    frbae and Henrik like this.
  6. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Tall kan man vri på for å få de til å se "hur bra som helst ut". Personlig gir jeg blaffen i om det "statistisk sett" er mer CO2 (eller hva man nå henger seg opp i som klimagass) fra luftfarten - for det har ingen ting å si. Som sagt; hvis man skal stoppe amazonaselva begynner du ikke med å demme opp en unavngitt liten bekk som oppstår under regntiden. Det har *nada effect*. Jeg trodde litt av poenget med miljøengasjement var å få ting gjort, ikke bare sitte som en teoretisk helt som i teorien har spart samfunnet for 1 tonn CO2. Det er så rivende poengløst i det netto CO2-regnskapet som finnes på vår globe at jeg ikke helt vet om man kan forestille seg det. Årlig slippes det ut millarder tonn CO2 samlet fra naturlige kilder; både fra havbunnen i barentshavet og globalt, samt siver det metangass og karbondioksid fra myrområder og tundra globalt. Når vi da snakker om noe så bittelite som "1 tonn her og 1 tonn her" så... Ja. Vi redder ikke miljøet i teorien, vi redder miljøet i virkeligheten. Hvis det så viser seg at menneskeskapte CO2-utslipp har en negativ effekt på vårt klima så må man stoppe de store punkt-utslippene. Det er det eneste som vil ha en reell effekt. Alt annet er teoretisk snakk.
     
  7. titocosta

    titocosta Medlem

    Innlegg:
    67
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Den tankegongen er diverre særs vanleg, og ein avgjerande orsak til at vi ikkje får gjort noko med store samfunnsspørsmål.

    Tenker særleg på denne:

    [​IMG]
     
  8. blystan

    blystan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    568
    Likes mottatt:
    248
    Bonuspoeng:
    43
    Enig med Ida. Vis du slanke deg (redusere utslippene) Så hjelper det ikke å kutte ned dem 3 festene (flyturene) du har i året til 1.
    Du må kutte ut det som har noe å si. Du må kutte ut dem 3 Literne brus, saft og juce (les engangs bestikk, plastikk, kasting av elektronikk som fremdeles fungerer osv osv)
     
    Petter B-C and Misterix like this.
  9. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,658
    Likes mottatt:
    2,865
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant tema, uten at jeg kan vise til noe mener jeg å ha lest at å droppe en flytur gir bedre uttelling enn å resirkulere i et år.
    Sikkert mange måter å vri dette på men det er vel utvilsomt at flytrafikken står for sin del av utslipp og at vi alle bidrar til å holde etterspørselen og følgelig tilbudet ved like.
    Åpenbart gir mitt eventuelle co2 nøytrale valg ikke større effekt enn å pisse på et brennende hus. Poenget er vel bare at vi må være nok folk som pisser...
    Skal miljøpåvirkningen stoppes må man nok ta mange grep og et av disse må være mer effektiv transport.
     
    Henrik liker dette
  10. Darkcho

    Darkcho Senior Medlem

    Innlegg:
    1,184
    Likes mottatt:
    823
    Bonuspoeng:
    113
    Aldri kjøpt en eneste kvote, ei heller tenkt på miljøet når jeg booket flighter. Flight nr 100 for året passeres i Oktober :)
     
  11. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg tenker litt på dette, og inntrykket jeg flyr mindre enn de fleste her på forumet. Det er vel liten tvil om at flytrafikk er svært forurensende ift. distanse og tid, altså slipper man som individ ut mye om man flyr ofte. Retorikken om at flytrafikk betyr lite kan jeg være tildels enig i, men samtidig blir dette også for enkelt, siden utrolig mye rart og kan rasjonaliseres sånn. Spørsmålet er om man er villig til å endre seg på prinsipielt grunnlag. Dersom alle i verden spiste 80% vegetarisk ville de ha enorme fordeler globalt både når det gjelder sult, klima, fordeling osv. Er man villig til å endre på seg, selv om det ikke betyr noe? Dette blir fort et etisk/moralsk/politisk spørsmål. For veldig mange blir svaret nei, ved å argumentere litt som Ida gjør over.

    Dermed må løsningen ligge ett annet sted, hvor man tar tak på et høyere nivå. Når vet jeg at flytrafikk står for en forholdsvis begrenset del av globale utslipp, men enkelte poliske retninger ser jo på løsninger med ekstra flyskatt osv - svært kontroversielt på det forum som dette vil jeg tro. Det er dette som er kjernen på hvorfor klimaproblemer er så vanskelige å løse. Det kreves tiltak som vil koste, og som vil gå utover noens vekst, tjenestetilbud og velstand.

    Hva med meg? Jeg tenker at vi er ekstremt privilegerte i land som våre, som kan fly såpass mye om vi vil, til en relativt billig penge. Jeg ville også tenke meg om før jeg gjorde "mileage runs" eller fløy bare for turens skyld. Sier ikke at jeg aldri ville gjort det, men det er et tankekors hvor "bortkastet" slik aktivitet egentlig er, og enda verre er det vel om det bidrar til at det totale rutetilbudet og trafikken øker - noe jeg faktisk tror den gjør. Tilsvarende argument kan forøvrig føres om Business/first, når en ser hvor mye av flyet som fylles opp av slike seter.

    Kan vi løse problemet ved å la være å fly? neppe. Betyr det at det dermed er etisk/moralsk uproblematisk? Dette er det som skiller ulike måter å tenke på, og hvor opptatt en er av sitt eget individ og fornøyelse. Når det er sagt så ville jeg jo flydd T/R til KUL mest mest for å oppleve first/få status i OW. Ikke så bra, når jeg tenker meg om men vi har våre svakheter.

    EDIT: Når vi snakker om Kina er vårt fremste problem at de ønsker å kopiere den velstanden de ser i vesten ved hjelp av samme virkemiddel (industrialisering). Ja det som skjer på en kinesisk fabrikk betyr mer, men vi kan ikke på ene side oppretteholde og øke forbruker vårt bla av reiser og samtidig peke på at Kina ikke må slippe ut (mer). For 200 mill. kinesere som skal fly 30 t/r i året og skaffe seg gullkort med Air China i 2030, det høres ikke så bra ut, eller hva? (tenkt tall, ment som illustrasjon)
     
    Last edited: 13. sept 2015
    geddi, Henrik and thecoldfish like this.
  12. shyneno

    shyneno Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    673
    Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    Det er bra noen med utdannelse tørr å si det :)
     
  13. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    670
    Likes mottatt:
    1,481
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg sier meg veldig enig med talerne over som påpeker at mer effektiv transport ikke er den løsningen, men en del av en større løsning. Det er helt klart at flytransport har større utslipp per passasjer/kilo cargo per distanse enn veldig mye annet, og å avskrive dette totalt i en debatt virker på meg useriøst. Ved å finne mer miljøvennlige alternativer, spesielt innenfor områder og sfærer man selv kontrollerer, har man muligheten til å bidra litt. Og hvis nok personer gjør det, enten tar toget til svigers i stedet for fly eller sender pakkene sine med skip i stedet for fly fra Taiwan, så gjør det ihvertfall ikke situasjonen verre.

    Samtidig er det helt klart at det er mange andre industrier som har skitnere hender, men at det alltid er noen verre betyr ikke at alt annet bør ignoreres. Det blir litt som å slutte med heroin men fortsette med kokain, og tenke at dette blir bankers.

    Jeg flyr lite i forhold til mange andre, og jeg har ikke tenkt å nevneverdig endre på flyvanene mine. Jeg vil ikke endre livskvaliteten min masse for å redde miljøet, men hvis jeg kan bidra positivt ved å heller ta bussen fra Arendal til Oslo enn å fly KRS-OSL, eller kjøpe lokaldyrket mat, gjør jeg gjerne det så lenge det ikke er et stort offer. Og derfor synes jeg det er bra at fly faktisk blir nevnt i disse diskusjoner -- det man man lett gjøre noe med selv.
     
    mhsalv, thecoldfish and polscifly like this.
  14. thecoldfish

    thecoldfish Aktivt Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Virker på meg som du er inne på hvordan mange tenker og handler. Vi gjør små justeringer for miljø og egen samvittighet, men ofrer ikke så mye at livskvalitet og handlingsrom påvirkes negativt. Samme ser vi vel på rike samfunns vilje til å gi fra seg goder for å løfte mindre privilegerte grupper og land.
     
  15. thecoldfish

    thecoldfish Aktivt Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Ser bare et spørsmålstegn på vedlegget ditt. Lyst å publisere på nytt?
     
  16. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Viktig å påpeke at små justeringer er bedre enn ingen justeringer, etisk sett.
     
    thecoldfish liker dette
  17. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Nei..

    (Med fare for at jeg ikke tilføyde mye "nyttig" til diskusjonen)..
     
    TommyL, Jonbertel, Joachim and 2 others like this.
  18. thecoldfish

    thecoldfish Aktivt Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Er på ingen måte ute etter å moralisere, bare lodde stemningen her på forumet – så takk for bidraget :)
     
  19. Tore

    Tore Flydiot InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    268
    Likes mottatt:
    252
    Bonuspoeng:
    63
    Har ikke ofret det en tanke, og kommer heller ikke til å gjøre det. Jeg flyr alt jeg kan og elsker det. Nyter hvert sekund jeg kan være i luften og håper det blir mer og mer av det.
     
  20. titocosta

    titocosta Medlem

    Innlegg:
    67
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Her er bildet isåfall
    stemmerett.jpg
     
    Baldrick, polscifly, nemi and 3 others like this.

Del denne siden