Flyskam: Bonusfeber og miljø

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av thecoldfish, 13. sept 2015.

  1. madsop

    madsop Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Å fornekte klimaendringane blir berre for dumt. Ingen grunn til å bli konspirasjonsteoretikar sjølv om vi liker å fly.

    Så er det heller ingen grunn til å, som fleire her i tråden er inne på, late som om fly ikkje er ei stor kjelde til forureining. Dessverre. Tida for lyntog er overmoden, særleg med tanke på kor mykje vi flyg ruter som OSL-TRD, OSL-BGO mfl.

    Så er det heller inga motsetjing mellom å forbetre flybransjen og å forbetre skipsbransjen. Kutt trengs i mange sektorar om vi som planet skal klare oss.
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,522
    Bonuspoeng:
    293
    Er det noen her inne som bruker penger på klimakvoter, for å bedre litt på samvittigheten for all flyvning man driver med?

    Kom over nettsiden https://chooose.today, og likte ideen deres.

    Forurensende selskaper kan kjøpe klimakvoter for å fortsette med forurensningen. Men, dersom det ikke finnes klimakvoter å få kjøpt, må de forurense mindre.

    Chooose kjøper opp klimakvoter og kaster dem i søpla, så ingen får brukt dem. Folk kan abonnere på sin andel av CO2-utslipp, med priser fra 49kr i måneden.

    Jeg har ikke satt meg nøye inn i dette, men hvis dette fungerer, er det jo en fin måte å kompensere for at vi flyr så mye?

    Noen som har erfaring med disse, eller andre selskaper som selger klimakvoter?
     
  3. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Beklager om jeg er litt off topic, men jeg har liten sans for klimakvoter. Det har vært for mye svindel, - dels privatpersoner og selskaper, men også på "statsnivå". Gjennom en pensjonert kollega kjenner jeg til et barnehjem med skole i Kambodsja. Når jeg drar på en egotripp, pleier jeg å sende noen lapper dit.
     
    Last edited: 03. febr 2018
    Baldrick, Are and watchaddicted like this.
  4. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis jeg er gira på å vaske penger, så tar jeg turen innom Vinmonopolet og kjøper en Cristal og tømmer den på vilkårlig sted.

    Jeg er skeptisk til klimakvotesystemet og sidestiller det med avlatsbrevene fra middelalderen. Jeg anerkjenner at vi har klimautfordringer, men de løser vi teknologi og innovasjon, ikke med å billig kjøpe oss bedre samvittighet.

    Hvis jeg først skal "kjøpe meg fri" må jeg vite at det har en effekt som drar oss fremover.
     
  5. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Har satt inn varmepumpe, fyrer med ved, og kjøpt elbil! Også prøver eg desperat å kun fly med nye fly, som visstnok er skikkeleg miljøvennlige!
     
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Han er en ganske oppegående frequent flyer.

    "Erik Solheim er en av toppene i FN-systemet, og sjef for FNs program for en bærekraftig utvikling. Men han er også intenst opptatt av fly, og fyrer av denne salven mot miljøvernerne: – Nordmenn skal ikke ha dårlig samvittighet for å fly."

    https://flysmart24.no/2018/sjefen-for-fns-miljoarbeid-er-helt-hekta-pa-fly

    [​IMG]
     
    DanH, Markal, snus_mumrikken and 2 others like this.
  7. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Tenker ikke så mye på miljø og Co2 kvoter, for enten sitter det en galning med atomknappen som klikker mongo, eller så vil kunstig intelligens ta knekken på oss. Så jeg nyter livet inntil det skjer, siden jeg ikke kan gjøre noe fra eller til med det :rolleyes:
     
  8. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,031
    Likes mottatt:
    1,470
    Bonuspoeng:
    113
    cowspiracy
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Har aldri likt den kroppen der, så det er med en viss antipati at jeg leser artikkelen, kan ikke annet enn å synes han sier mye rart, også her.

    Gjør et poeng av at det neppe er mange nordmenn som har reist med så mange selskaper som ham" for å neste nå å nevne at han ikke har fløyet Ryanair. Min gode Erik Solheim, det er nok mye du ikke har fløyet, ikke bare Ryanair, som mange andre har fløyet.

    Syns også det er interessant at det faktum at han nesten ikke har merket turbulens i A380 skyldes størrelsen. Jeg har ingen kompetanse på den slags, men hvis det først er skikkelig turbulens så spiller vel ikke flystørrelsen så stor rolle?
     
    Swaggertarian liker dette
  10. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Syns det er en helt fin artikkel om en fly interessert herremann. Om noe ville jeg vel selv ikke skrytt høyt av antall gullkort når det er skattebetaleres penger som finansierer herligheten.

    At han har fløyet mange flere selskaper enn den jevne nordmann er nok helt korrekt :)

    Turbulens merkes bedre i mindre fly enn større fly, det er jo helt logisk.
     
    RoadKing liker dette
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig morsomt..

    "når jeg får reisebyråets forslag blander jeg meg ofte opp i det og vet jeg til tider bedre enn dem hva som er den beste reiseruten"

    Er dessverre samme jeg har opplevd med egencia.
    Den magiske konstruksjonen AM/PM gjør livet vanskelig for dem. Flightnummer kan de ikke bruke for å finne flights. Kl 0020 og kl 2350 samme dato er vel en praktisk talt samme flights så deler man opp et reisefølge på disse to blir nok alle fornøyde.

    Nevnte jeg at jeg har lite til overs for egencia...?
     
    Eddie47 liker dette
  12. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
  13. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Om alle hadde kutta 35 IC-flights i året, eller brukte kondom (kan kjøpast på flyplassar, apotek og daglegvarebutikkar mange stader), så hadde kanskje framtida sett lysare ut? :)

    FIXEDcarbon-footprint-reduction-chart.jpg
    (http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/aa7541/meta)

    Så, sidan eg og ein ex opprinnelig snakka varmt om å ha 10 born og bu på ei øy i havgapet er eg etter å ha ombestemt meg og litt rask hauderekning ein av dei største klimaheltane ever, så lenge eg ikkje har meir enn 5-10 IC-flights i året. (58,6/1,6= 36,eit-eller-anna x 10 born = 360 IC flights per år. Ein reduksjon i CO2 utslepp på meir enn 350 IC-flights=560 tonn CO2-ekvivalentar må vel vere bra?) Nobelpris anyone? :D

    (Eg vurderar El-bil og Tesla-takstein når eg bikkar 25 IC-flights per år.)

    PS! Erik Solheim, ring meg? Mulig eg har misforstått deg tidlegare, vi er kanskje betre vener enn eg har trudd.

    PS2! I fucking love science!

    PS3! Og til dei eg kjenner/er i familie med som har fire born i naturbarnehage og/eller Montesorryskule og konstant er på nakken min fordi eg utryddar biene: host host! :)

    [/rant]
    [Waiter, more wine please]
    Edit: Waiter says no more wine.
     
    DanH, sutenai, Jonkebassen and 9 others like this.
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Satt på spissen, hva trenger vi planeten til om vi ikke lenger får unger?
     
  15. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje isbjørnen og den sibirske tigeren kan ha bruk for den?

    Ellers trur eg nok ikkje frivillig avbefolking av planeten er ein situasjon vi vil stå ovanfor med det fyrste.
     
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Nature does not need people. We need nature.



    Initiativ fra Kongeriket Norge:

    https://www.theexplorer.no/

    "The Explorer launches today. Here, Norwegian, green solutions will be matched with international needs and buyers. – You may call it a “Tinder” for businesses, says the Norwegian Prime Minister, Erna Solberg."
     
  17. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    "Erik Solheim har vært FNs klimasjef i 22 måneder, og har i denne perioden brukt 4,1 millioner kroner fordelt på 529 reisedøgn.

    FNs internrevisjon fastslår i sitt utkast til rapport om FNs miljøprogram UNEP at Solheim tar for lite hensyn til miljøet, regelverket og budsjettet."

    https://www.tv2.no/nyheter/10076517/
     
  18. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Tjo liker dette
  19. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    B35E074D-44D1-4C3F-8DEA-9C53433D29C9.jpeg
     
    Last edited: 12. april 2019
    Stuttfeiten, Tom, HEHO and 48 others like this.
  20. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Hahahahahaha:D:) Bare svenskene som kan finne på noe slikt:p Er det mulig...
     

Del denne siden