Bonusreise kansellert 7 dager før avreise

Tråd i 'Bonushjelp' startet av KingC, 02. nov 2022.

  1. KingC

    KingC Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg har en bonusreise med ET i Business med avreise om 7 dager.
    Idag fikk jeg melding om at utreise er kansellert, «due to unplanned circumstances».
    Jeg finner en annen routing med ledige billetter, men kun i Eco.
    Jeg kan booke denn i Eco eller vente å se om det åpnes nye i Bis.
    Har jeg noen andre rettigheter når flighten blir kansellert så sent?
    Takknemlig for gode råd.
     
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,762
    Bonuspoeng:
    293
    Når flyet er kansellert har du rett til ombooking på samme vilkår som om du reiste på betalte billetter!
    Du skal ikke finne alternative fly, det skal SAS gjøre dersom det er SAS som har «solgt» deg flygningen.
    Du må ringe!
    Har du gull eller diamant kan du ringe nå til en engelsktalende agent.
     
    KingC, vegasbaby and Brukernavnet like this.
  3. KingC

    KingC Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg ringte sas tidligere idag, men eneste tilbudet var å booke til flighten i Eco. Ingen ledige bonus billetter i Biz. Kan jeg forlange å få nye i Biz selv om det ikke er ledige bonusbilletter?
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, du kan det.
    Hva som er tilgjengelig av business bonus er i prinsippet ikke relevant, selv om det er slik SAS i stor grad opererer.

    Jula 2019 stod vi i London uten å rekke flyet til BOG pga 3-4 timers forsinkelse OSL-LHR.
    De forsøkte å booke oss på øko, og veldig lang historie kort, vi ble til slutt booket om til betalt businessbillett med United, AMS-IAH-PTY istedenfor LHR-BOG-PTY.

    Jeg nektet plent å fly med hele familien i øko når vi har betalt for business.

    Merk, om du blir booket om til business på en betalt billett, så registrer eurobonusnummeret ditt før avreise, så vil du bli tildelt poeng. Du kan ikke etterregistrere....
     
  5. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,529
    Bonuspoeng:
    183
    TS har iallefall krav på 600EUR pr pax, gitt at reisen begynner i EU.

    Men er det ikke i dette tilfellet operating carrier (ET) som har ansvaret for å booke om?

    Cancellation

    1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:

    (a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8; and

    (b) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 9(1)(a) and 9(2), as well as, in event of re-routing when the reasonably expected time of departure of the new flight is at least the day after the departure as it was planned for the cancelled flight, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and

    Blir man nektet ombooking kan man ifølge EU261 booke egne billetter og kreve de dekket av flyselskapet i ettertid, men vet ikke om jeg hadde tatt sjanse på det selv. Tror desverre man får en lang vei å gå i etterkant.. selv om dette fremkomer svart på hvitt i EU261
     
    Last edited: 02. nov 2022
    OyvindN and Are like this.
  6. KingC

    KingC Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    Takk for tips, jeg skal ringe sas påny.
     
  7. KingC

    KingC Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    Snakket med en engels språklig kar nå.
    Samme svar, ingenting ledig, prøv å ringe senere.
    Ikke snakk om å kunne booke C klasse billetter.
     
  8. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    377
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Dette ser jeg du skriver titt og ofte her inne, men som de fleste vet så nekter jo sas i de aller fleste tilfeller å følge dette i praksis. Så det rådet ditt kommer man ingen vei med i praksis dessverre. Det er realitetene.
     
  9. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,208
    Likes mottatt:
    5,042
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer nok som @Lars J skriver over her - du må kontakte ET for ombooking.
     
    KingC and stekus like this.
  10. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Det varierer litt tror jeg.

    Jeg fikk nå enkelt en ny rute når SAS kansellerte en bonusbillett til Los Angeles (eller flyttet meg til dagen før). Jeg ringte og sa at det ikke passet og fikk umiddelbart ruting via Chicago isteden med United på siste leg - utstedt i Z-klasse,
     
    Lars J liker dette
  11. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,529
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nok lettere når SAS er operating carrier OG har utstedt billettene.

    Når det er ett selskap som har utstedt billettene og ett annet som utfører flyvningen er erfaringen at de peker på hverandre, og at man blir sendt på en runddans.
     
    furlong and obay like this.
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,762
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ringt, 4 dager før reisen skulle finne sted. Dette var i september 2022!!
    Jeg ringte en kveld i 20-tiden, snakket med en engelsk-talende agent og hun booket oss om til en C-billett med TAP LIS-REC … jeg fikk tom 7400 poeng for turen.
    Jeg har ringt!
    Fikk ny billett fra CPH-BGO selv om det ikke var ledige bonusplasser, måtte flyttes et døgn pga rute-endring hos Brussels …

    Ja, jeg har ringt og fått endringer når det har vært innenfor 14 dager før reisen
     
    Last edited: 02. nov 2022
    Jeanette and KingC like this.
  13. KingC

    KingC Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    Nå har jeg sendt mail og ringt til ET. Damen jeg snakket med måtte sende en forespørsel til hovedkontoret. Håper dette løser seg, men dersom svaret skulle bli "sorry.." ville det være fint å vise til et regelverk som er entydig. Som Lars J henviser til over er det et EU regulativ som omtaler kanselleringer. Det flyselskapene svarer er gjerne at det er annerledes med bonusbilletter. Frister ikke å kjøpe nye Biz billetter å søke refundering i etterkant.
     
  14. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,529
    Bonuspoeng:
    183
    Artikkel 3.3 i EU261 bekrefter bonusbilletter skal behandles på samme måte som "vanlige" billetter.

    This Regulation shall not apply to passengers travelling free of charge or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public. However, it shall apply to passengers having tickets issued under a frequent flyer programme or other commercial programme by an air carrier or tour operator.
     
    cothom, OyvindN, Jeanette and 2 others like this.
  15. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    433
    Likes mottatt:
    2,976
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig interessant og noe jeg håper jeg slipper å diskutere noen gang. For at jeg ikke skal bomme helt dersom det likevel skjer, er operating air carrier i denne sammenhengen SAS eller det selskapet som flyr den leggen som det er problemer med? F.eks. TK med BKK-IST-FRA på SAS bonus, er det TK eller SAS som må løse floken?
     
  16. KingC

    KingC Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    Da kom svaret fra ET.
    Thank you for your email!
    I contacted my colleagues in HQ and availability is as it is.
    You have a bonus flight ticket and for any kind of change you have to contact Euro bonus.Kind regards,

    Så ET som er den som kansellerer peker på SAS. Sas henviser til manglende ledige bonus seter i Biz på strekningen. En smule frustrerende da reisen i Biz er en vesentlig del av ferieopplevelsen.
     
    Shyneno liker dette
  17. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    1,495
    Bonuspoeng:
    93
    ET tar feil her, men dessverre kommer du nok ingen vei uten å ta ut et søksmål mot dem.. og det vil fort koste mer enn det er verdt..
     
    Lars J liker dette
  18. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Et par alternativer:

    * Kontakt ET på nytt og understrek deres ansvar som operating carrier, pass på å nevne erstatningsplikt på €600 per pax etter EU261.

    * Ring SAS og be dem kontakte ET på dine vegne for å åpne opp nye seter. Dette er slik det egentlig skal fungere, men er desverre langt mellom kundebehandlere hos SAS som et villig til å ta jobben.
     
    furlong, Eddie47, Are and 1 other person like this.
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,762
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er også alltid blitt henvist til SAS EuroBonus siden SAS er agenten (altså er en form for reisebyrå)
    Både Turkish og TAP har pekt på SAS
     
  20. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,412
    Bonuspoeng:
    183
    Gjelder EU261 non-EU flyselskaper som ikke flyr for et EU-flyselskap?
     

Del denne siden