Booke billetter du finner i Matrix :)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Snabelfaen, 29. juni 2017.

  1. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Snublet over en video som har hjulpet meg med ett par bookinger, den ene fikk jeg 4,27 grunnpoeng per krone på flygingen. For jeg har ofte slitt med å finne frem til de gode prisene jeg greier å sniffe frem med å bruke http://matrix.itasoftware.com/ før. Her blir det forklart hvordan du booker akkurat den flygingen du har funnet i programvaren dems :)



    Du bruker denne siden :)

    https://bookwithmatrix.com/
     
    Last edited: 29. juni 2017
    Ursa and milehigh like this.
  2. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
  3. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Snabelfaen liker dette
  4. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    528
    Likes mottatt:
    1,370
    Bonuspoeng:
    93
    Stort sett finner du billettene hos Berg Hansen også.
     
    Petter B-C and kiev like this.
  5. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Neida, bare noe Javascript som man konfigurer sammen med CSS og kjører MakeScript, legger i repo, og så kan man kjøre getapt. Eller noe sånt. Uansett er det så enkelt at man faktisk ikke trenger bruksanvisning siden Javakoden er selvforklarende.
    *sukk*
     
    milehigh, lMartin and DanH like this.
  6. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Det er nemlig akkurat det jeg gjør. Copy&paste til de virker rimelig godt, og så trenger man ikke kunne Java engang.
     
  7. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Hvis du bruker Firefox, installerer du GreaseMonkey-programtillegget, og så bare klikker du her.
    Skal fungere ganske likt for Chrome.

    Deretter kan du bestille rett fra ITA Matrix, du kan se hvor mange SAS-poeng du tjener med reisen, få vist avgangstiden i 24-timers-format osv. osv., mye bedre.

    Og BookWithMatrix går jo til amerikanske nettsider, så da må man som regel betale i USD.
     
    milehigh liker dette
  8. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Til og med en ITiot som meg klarte å finne utviklerknappen i firefox, klikke web console, lime inn skriptkoden og trykke enter. Selv om det sikkert er langt fra like smooth og like mye funksjonalitet som å gjøre det litt mer varig og ordentlig med diverse addons a'la greasemonkey etc. så må jeg si at førsteinntrykket bare med den simple metoden beskrevet over fungerte veldig bra! Masse snarveier til alt mulig rart av fare rules, miles-utregning, snarvei til great circle mapper, wheretocredit og så videre :)

    Så takk for tipset, @Gresshopper

    EDIT: Greasemonkey installert, skript kjører nå automatisk hver gang. Herlig.
     
    Last edited: 29. juni 2017
    milehigh and Gresshopper like this.
  9. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fulgte instruksene dine, men ser ingen endring på matrix.itasoftware.com. Får fremdeles opp 12-timers format, EB-opptjening vises ikke etc. Hva har jeg gjort galt?
     
  10. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg tror dog ikke den oppdaterer skriptet automatisk, så det kan være lurt å abonnere på denne tråden i tillegg. Når de publiserer en ny versjon, klikker man bare på JavaScript-filen en gang til, da blir det oppdatert i Greasemonkey.
    Både ITA og flyselskapene endrer jo formatet på sidene sine av og til, og da må selvfølgelig skriptet tilpasses deretter.
     
  11. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Øverst til høyre på siden skal det stå "Settings (v0.27) (Cabin: Auto)".
    Hvis du ikke ser det, kjører ikke skriptet.
     
  12. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Det står det oppe til høyre på siden, men ser ikke ut som skriptet kjører uansett?
     
  13. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Jo, "Settings" kan du klikke på, da kan du bla. velge 24-timers-format.
    Og "v0.27" er versjonsnummeret til skriptet.

    Søk frem en flyvning, klikk på den (til du kommer til siden hvor drivstofftillegget osv. blir vist), og så kan du velge "Calculate miles with wheretocredit.com" nederst til høyre.
     
    ArthurDent liker dette
  14. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Aha, nå er jeg mer med. Du får beklage min InkompeTanse :) Interessant at man får mye mer poeng hvis man krediterer til A3 enn SK på en rundtur EVE-LHR. Men hvordan går jeg frem for å faktisk booke den flighten nå da?
     
  15. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Du klikker bare på "Use Momondo" eller en av de andre lenkene i menyen til høyre (overfor linken for å beregne bonuspoeng).

    Hvis du holder musa over "+"-en, kan du også velge Momondo.no for å betale med NOK.
     
  16. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Men da vil f.eks Momondo gjøre et generelt søk på datoene, og ikke den spesifikke flighten jeg har valgt meg ut, korrekt? Det ser slik ut her i alle fall. Merkelig nok var nøyaktig samme flight billigere hos SAS (samme bookingklasser) enn den vistes hos ITA Matrix. Er ikke det litt merkelig?
     
  17. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Ja. Noen av de andre sidene støtter mer spesifikke søk (Hipmunk f. eks.).
    ITA Matrix viser ikke prisene i sanntid, og prisene vises fra GDS.
    Det er litt rart om SAS viser andre priser på nettsidene sine enn i GDS, men generelt er det jo vanlig at man får litt lavere pris om man booker via et OTA enn hos flyselskapet. Jeg pleier uansett å booke direkte hos flyselskapet, med mindre det er veldig stor prisforskjell eller det ikke er mulig å booke på nett.
    Ofte booker jeg også via Amex (har et tysk Platinum-kort).
     
  18. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er det da som gjør ITA Matrix så mye bedre enn f.eks Momondo, Kayak, Expedia etc? Fler valgmuligheter? Kan man søke award? Ja, dette programmet er nytt for meg :)
     
  19. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    43
    Nei, du kan ikke søke på awards, men søket er ekstremt avansert, så du kan bygge mye mer komplekse spørringer enn hva Momondo etc. tillater.
    Du kan søke til og med på spesifikke bookingklasser og flytyper, mellomlanding på spesifikke flyplasser etc.
     
  20. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Flytype også? Hvordan gjør man det?
     

Del denne siden