Hei dere, har en booking til MIA i vinteferien hvor vi hadde tenkt oss på cruise. Det er en Business Smart billett betalt med poeng + penger. Vi har bestemt oss for at vi ikke ønsker å reise og heller utsette turen til vinterferien 2023. Siden SAS ikke har lagt ut reiser til MIA for Februar 2023 ennå tenkte jeg da å booke om til en avgang i November / Desember og så booke om på nytt senere. Business Smart skal man jo kunne booke om gratis mot betaling av evt. mellomlegg i pris. Har da to spørsmål: Litt over 100.000 av poengene jeg brukte som betaling har forfalt i mellomtiden. Kan jeg da booke om uten at jeg taper disse? Når jeg forsøker å velge "Endre bestilling" på bookingen min kommer det bare opp en feilmelding: "En fejl er opstået. Kontakt venligst SAS Customer Contact Center". Noen som opplevd det samme?
Business Smart kan bookes om mot et gebyr. Tror gebyret er €600 per person? Så hvis du skal gjøre det to ganger kan det bli dyrt til slutt?
I følge hjemmesiden til SAS er det følgende som gjelder nå: "Vi tilbyr gratis endring frem til 72 timer før avgang. Innen 72 timer før avgang vil den opprinnelige regelen gjelde: Hvis hele reisen bestilles i SAS Business Smart, er endring tillatt mot et gebyr på EUR 360. Hvis du endrer til en høyere pris, vil differansen mellom prisen du har betalt og den høyere prisen bli lagt til." Er vel Covid fleksibilitet som slår inn, men mitt spørsmål var jo om / hvordan forfalte poeng påvirkes.
For øyeblikket er det vel gratis å endre inntil 72 timer før avgang? En må betale mellomlegg selvsagt, men jeg tror det skal være mulig å endre flere ganger. Vi hadde nylig vanlige billetter kjøpt med poeng som vi endret; dette måtte gjøres via telefon - vi fikk aldri muligheten til å endre selv på sas.no. Vi gjorde endringene for sent så måtte betale mellomlegg og endringsgebyr (tror det var EUR360/pax)
Forfall på poeng brukt til "vanlige" billetter spiller vel ingen rolle - det er billettreglene nå som gjelder. Hva som evt. skjer ved kansellering vet jeg dog ikke, tviler du kan få penger tilbake...
Begynte på et lengre svar her, før jeg så alle andre svar som kom inn.. Uansett.. Er i nesten i samme situasjon selv. Dvs. jeg har en booking (Business Smart / J) til MIA i januar jeg ikke har mulighet til å benytte. Jeg ringte SAS i forrige uke, og fikk da oppgitt at alternativene (som allerede er nevnt) er enten ombooking (gratis mer enn 72 timer før, ellers €360), eller kansellering, som koster €400. Kan som også nevnt bli et mellomlegg ved ombooking. (Man får ikke penger refundert om de nye datoene skulle være billigere. Jeg spurte..) Når det gjelder de utgåtte poengene, kan jeg dessverre ikke gi deg noe svar, annet enn at jeg tror ganske sikkert det går bra, basert på at det ikke blir noen ny booking og poengtransaksjon. Du får eventuelt bare en link for å betale mellomlegget. (Gjorde det selv i høst.)
Som @KRS er inne på. Blir interessant å se hva som skjer ved eventuell kansellering. Da har du jo i utgangspunktet rett på pengene tilbake. I dette tilfellet, poengene. Samme gjelder om det skulle bli en schedule change. Da kan du kansellere uten gebyret på €400, innen 15 dager fra mottatt varsel. (Jeg venter forhåpningsfullt på en slik endring på min reise, så jeg kan kansellere istedenfor ombooking.) I begge disse situasjonene så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at SAS forlenger varigheten på poengene som blir refundert. Noe annet ville vært urimelig.
Venter også på en schedule change / kansellering. Trodde kanskje SAS kom til å kansellere avganger nå som omikron stopper reiselysten til folk men så langt har de ikke gjort det ser det ut som. Fikk kansellering høstferien 2020 når vi hadde første forsøk på denne turen, da fikk jeg penger og poeng refundert overraskende fort når jeg kontaktet "gullmailen". Men spurte SAS om hva som skjer om jeg avbestiller nå, da er det 400 EUR som gjelder plus at forfalte poeng ikke blir refundert.
Ser ikke ut som de kansellerer - det er jo feks nå en hel mengde ledige bonusplasser på USA flyene de nærmeste dagene. Mye mer enn det pleier å være.
Ganske sikkert at du kan det. Måten dette fungerer internt er at i det du kjøpte billettene, så ble en poengsum konvertert til en pengesum tilsvarende verdien til de vanlige billettene. Så alle endringene etterpå skjer basert på pengeverdien (og du kan ikke bruke ytterlige poeng for å betale mellomlegg f.eks.). Tidligere kunne man fremdeles gjøre disse endringene (og se kostnaden for en potensiell endring) gjennom SAS classic nettsidene, men usikker hvorvidt det fremdeles fungerer.
Har prøvd. Fikk gjort en endring via classic tidligere men nå får jeg feilmelding "Prisen for bestillingen i poeng ble ikke funnet. Kontakt kundeservice for å få mer informasjon. (119206 [99])" Fikk melding om en schedule change idag men ser ut som det bare er bytte av flytype til A350 og enn justering på 10 minutter. Er det grunnlag nok for å kreve billetten refundert hvis jeg gir beskjed innen 15 dager?
Eposten du fikk sier: If you wish to rebook or apply for a voucher, you must do so within 15 days after receiving this message Du har ikke så mye du skulle ha sagt på 10 minutter, men det ser kanskje ut som du kan få en voucher?
Voucher hadde vært helt greit for meg så jeg prøver meg på det. Ønsker jo å booke vinterferien 2023 i steden men de avgangene er ikke lagt ut ennå. Sendt en henvendelse til gullmailen
Svarer på mitt eget innlegg. Fikk aldri noe svar fra gullmailen så idag ringte jeg SAS. Etter x antall tastetrykk plus beskjed om at jeg ble kastet tilbake til "vanlig kø" som gullmedlem så lenge min reise ikke var innenfor 3 dager så svarte en svenske etter cirka 10 minutter. Var ikke noe problem å få gjort om bookingen til en voucher siden det var en schedule change, Poengene jeg hadde brukt skulle gjøres om til "pengeverdi" på opprinnelig booking. Bookingen er allerede kansellert i App og voucher skulle komme i løpet av 2 uker.
Og idag svarte gullmailen på samme sak. De skriver at billetten er refundert (ikke voucher) og poengene som er utløpt forlenget med et år. Poengene er på konto allerede