Booke Turkish til Cebu med poeng. Dårlig ide?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av thestig84, 22. april 2024.

  1. thestig84

    thestig84 Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    166
    Bonuspoeng:
    43
    Har en kompis som skal til Cebu, og Turkish har et greit alternativ fra IST. Har hørt at Turkish ofte kansellerer poengbilletter nært avreise. Er dette tilfelle? Vil dere fraråde fra å booke?
     
  2. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,240
    Likes mottatt:
    4,873
    Bonuspoeng:
    113
    Nei og nei.

    Be kameraten din om å booke billettene og glede seg til tur.

    At det kan komme ruteendringer om reisen er langt frem i tid, absolutt, men det er ingenting å frykte. Som regel ryddes det opp av operating carrier. I verste fall er det bare å få SAS til å booke om til noe annet som fungerer.
     
    Kalsnes, Nordlands and eventyrer like this.
  3. globetraakkers

    globetraakkers Reiseavhengig

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Hvor mye kostet reisen per person i poeng og avgifter? :)
     
  4. thestig84

    thestig84 Medlem

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    166
    Bonuspoeng:
    43
    Har ikke fått booket enda, så skal se hva totalen på poeng blir. Noen som vet hvor mye ekstra det koster å booke via bonustelefonen?
     
  5. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,927
    Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge reisen ikke lar seg booke online koster det ikke noe ekstra.
    Hvis det er en enkel routing man kunne gjort selv på sas.no så koster det 375 pr pax over telefon
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,343
    Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
    prisen i poeng står i tabellene på sas.no bli kjent med dem. Og avhenger av klasse og CT osv

    skatter og avgifter varierer, noen land og flyplasser er dyrere en andre. Feks LHR.

    prisene i sky team virker høyere en i *A
     
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,025
    Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    SAS har uttalt at prislisten for EuroBonus skal være den samme i ST som i *A, så får tiden vise om det blir inflasjon og krympflasjon når prislisten foreligger.
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,343
    Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
    Det kommer nok noe. Men erfaringen fra SkyTeam er vel at gebyrene er høyere. Det skremmer meg mest. 6k i gebyr når jeg kan kjøpe en billett i biz til 15k på salg...........
     
  9. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,240
    Likes mottatt:
    4,873
    Bonuspoeng:
    113
    Alle må ta en pust i bakken når det gjelder AFKLM som referansepunkt på skatter og avgifter. De har med fuel surcharge på bonusbilletter som en del andre selskap på tvers av ulike allianser har, også feks LH. Dette er ikke en ST/*A-vurdering, men fullstendig opp til hvert enkelt bonusprogram. SAS har valgt å ikke ha med dette og anses som rimelige når det gjelder skatter og avgifter. Ellers følger skattene satser satt av ulike myndigheter verden om og man betaler like mye i flyskatter til feks Singapore om man flyr LH, SQ eller KL fra Changi en sommer dag i 2025. Disse skattene har flyselskapene ingen kontroll over og kan ikke diktere den opp eller ned. Noen flyplasser/land er dyrere enn andre. Feks er CPH dyrere enn OSL, og mange typiske feriesteder (feks Karibia) har høyere avgifter enn feks storbyer i Asia.
     
    RoadKing liker dette
  10. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,343
    Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293

    Det kommer en harmonisering av avgiftsnivå tro jeg. Så lenge EB er på vei inn i Flying Blue over tid. Så får vi håpe at du har rett og at den kommer med større intergrering og ikke ved overgangen.
     
  11. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,426
    Likes mottatt:
    10,468
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor tror du det? Det er jo ingen harmonisering på dette i Star Alliance...
    Det er heller ikke gitt at SAS skal inn i Flying Blue.
     
    holmen liker dette
  12. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,426
    Likes mottatt:
    10,468
    Bonuspoeng:
    183
    Devalueringer blir det alltid, dessverre... SAS har så langt vært ganske snille.

    Senest i dag gjorde for eksempel United en stor devaluering på First Class hvor prisene økte fra 27 - 100%
    https://onemileatatime.com/news/united-mileageplus-devalues-first-class-awards/
     
    Eddie47 and trygveat like this.
  13. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,240
    Likes mottatt:
    4,873
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er uenig i den påstanden, og EB er på ingen måte på vei inn i FB. AFKLM her en opsjon til å kjøpe seg opp til >50% eierskap, som da eventuelt vil sette en mer tydelig kurs for SAS og EB når det gjelder en eventuell intigrering i AFKLM og FB. Det er verdt å merke seg at AFKLM per dags dato ikke renner over av penger til en slik transaksjon. De har riktig nok en solid kontantpost, men AFKLM hadde per 31.12.23 kun €500m euro i egenkapital og en gjeldsgrad på 98,5%. Det må derfor jobbes litt i Paris/Amsterdam for at man skal være i en posisjon til å styrke eierskapet i SAS.

    Bonuspoeng er kun attraktivt om det er en bedre deal enn betalte billetter. Om SAS skulle legge til mange tusenlapper i skatter og avgifter for å booke bonusbilletter og dermed nærmer seg prisen for reiser betalt med penger er det for SAS å skyte seg selv i foten.

    Hvis man setter 10 øre per poeng og legger på 5-7,000 i avgifter vil en tur til USA koste 18-20,000 uten CT, mens en tur til Asia vil koste 21-23,000. Med den alternativkosten er det like greit å booke betalte billetter med den enkelheten og de fordelene det bringer. SAS driver forretning, og har insentiver for å opprettholde etterspørselen etter bonuspoeng. Om man leser på nett hva internprisingen ( https://onemileatatime.com/insights/airline-award-ticket-cost/ ) for bonusseter er så er EB fortsatt veldig god business for SAS på dagens avgiftsnivå. Det er stemmer der ute som argumenterer for at enkelte bonusprogram er mer verdt enn flyselskapet i seg selv og det ville vært meget bakvendt av SAS å legge på tusenvis av kroner i avgifter da dette vil føre til at deres mest verdifulle eiendel blir vesentlig mindre attraktivt.

    Det å maksimere profitt handler ikke nødvendigvis om å maksimere prisen, men å sørge for at kombinasjonen av pris og etterspørsel er så høy som mulig.

    Nå er de tallene som er nevnt i artikkelen over først og fremst gjeldende for *A, men det er rimelig å anta at det er representativt også for 1W og ST. At SAS må ut med $800 til LH/Austrian for et sete fra SVG-FRA-VIE-BKK-VIE-FRA-VIE, som koster 165,000 poeng (rundt $1,050 i inntekter for SAS på poengene som selges) er bra. Dette eksempelet er også blant de mer effektive måtene poengene kan bli brukt. Den effektive kosten her, gitt poeng som utløper vil være høyere. I tillegg har du alle de som bruker EB-poeng på det vi vil kalle dårlig utnyttelse, som for SAS er mye mer lønnsomt.

    At det kommer en justering av poengtabellen på et tidspunkt er nok, dessverre, en realitet. Bare det at vi har inflasjon er jo et godt nok argument for at prisene må justeres ved jevne mellomrom, all den tid man i mange tilfeller får poeng per krone brukt og dermed at prisen SAS får for poengene blir gradvis mindre verdt sammenlignet med kosten for å kjøpe billettene i alliansen.
     
    jgroneng, Eddie47 and Sonictravel like this.
  14. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,343
    Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis jeg har skjønt det riktig er gapet mellom avgifter i EB og SkyTeam større en innad i *A.

    Derfor er det mer naturlig med en harmonisering. Tenker jeg.


    Så får vi se om den kommer i form av en devaluering av poeng eller i en annen form som økte skatter og avgifter.

    Når og hvor mye er det vel ingen som kan si noe sikkert om.
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,343
    Likes mottatt:
    37,147
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo en god oppsummering av den lukrative delen av SAS.

    Så får vi se som du skriver om hvor devalueringen kommer. Nå har vel SAS sagt noe om at det ikke blir store sone / poengpris forandringer ved overgangen. Så gjenstår muligheten for en prisjustering på avgifter. Tror det er greit å ikke tolke alt som krisemaksimering men at det er en mulighet for deevaluering.
     

Del denne siden