Jeg er uenig i den påstanden, og EB er på ingen måte på vei inn i FB. AFKLM her en opsjon til å kjøpe seg opp til >50% eierskap, som da eventuelt vil sette en mer tydelig kurs for SAS og EB når det gjelder en eventuell intigrering i AFKLM og FB. Det er verdt å merke seg at AFKLM per dags dato ikke renner over av penger til en slik transaksjon. De har riktig nok en solid kontantpost, men AFKLM hadde per 31.12.23 kun €500m euro i egenkapital og en gjeldsgrad på 98,5%. Det må derfor jobbes litt i Paris/Amsterdam for at man skal være i en posisjon til å styrke eierskapet i SAS.
Bonuspoeng er kun attraktivt om det er en bedre deal enn betalte billetter. Om SAS skulle legge til mange tusenlapper i skatter og avgifter for å booke bonusbilletter og dermed nærmer seg prisen for reiser betalt med penger er det for SAS å skyte seg selv i foten.
Hvis man setter 10 øre per poeng og legger på 5-7,000 i avgifter vil en tur til USA koste 18-20,000 uten CT, mens en tur til Asia vil koste 21-23,000. Med den alternativkosten er det like greit å booke betalte billetter med den enkelheten og de fordelene det bringer. SAS driver forretning, og har insentiver for å opprettholde etterspørselen etter bonuspoeng. Om man leser på nett hva internprisingen (
https://onemileatatime.com/insights/airline-award-ticket-cost/ ) for bonusseter er så er EB fortsatt veldig god business for SAS på dagens avgiftsnivå. Det er stemmer der ute som argumenterer for at enkelte bonusprogram er mer verdt enn flyselskapet i seg selv og det ville vært meget bakvendt av SAS å legge på tusenvis av kroner i avgifter da dette vil føre til at deres mest verdifulle eiendel blir vesentlig mindre attraktivt.
Det å maksimere profitt handler ikke nødvendigvis om å maksimere prisen, men å sørge for at kombinasjonen av pris og etterspørsel er så høy som mulig.
Nå er de tallene som er nevnt i artikkelen over først og fremst gjeldende for *A, men det er rimelig å anta at det er representativt også for 1W og ST. At SAS må ut med $800 til LH/Austrian for et sete fra SVG-FRA-VIE-BKK-VIE-FRA-VIE, som koster 165,000 poeng (rundt $1,050 i inntekter for SAS på poengene som selges) er bra. Dette eksempelet er også blant de mer effektive måtene poengene kan bli brukt. Den effektive kosten her, gitt poeng som utløper vil være høyere. I tillegg har du alle de som bruker EB-poeng på det vi vil kalle dårlig utnyttelse, som for SAS er mye mer lønnsomt.
At det kommer en justering av poengtabellen på et tidspunkt er nok, dessverre, en realitet. Bare det at vi har inflasjon er jo et godt nok argument for at prisene må justeres ved jevne mellomrom, all den tid man i mange tilfeller får poeng per krone brukt og dermed at prisen SAS får for poengene blir gradvis mindre verdt sammenlignet med kosten for å kjøpe billettene i alliansen.
Vis alt...