Booking med SAS: Færre alternative flyvninger?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Fly med oss, 19. juli 2014.

  1. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg planlegger en tur til Japan i januar/februar, og regner med jeg snart kommer til å booke. Må fly med SAS da jeg har noen vouchers jeg må få brukt opp. Når jeg prøver meg på utreise på noen tilfeldige datoer i januar, får jeg bare opp ett alternativ dersom jeg ønsker å fly OSL-CPH-NRT (hvilket jeg selvfølgelig gjør):

    13:40 - 14:50 SK1469 Oslo - København (Terminal 3)
    15:45 - 10:40 SK983 København (Terminal 3) - Tokyo, Narita International (Terminal 1)

    Dette blir litt for snever connection for meg. Jeg ser jeg også får samme resultatet ved å søke på flyvninger i august i år. Tidligere har jeg alltid fått flere alternativer for strekningen OSL-CPH.

    Noen som vet hvorfor SAS har gjort denne endringen?
     
    Last edited: 19. juli 2014
  2. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har søkt på tilfeldige datoER, skulle det stått. Fikset nå.
     
  3. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Det hjelper ikke så mye når jeg ikke kan booke hos Widerøe. Jeg kan fint ringe til SAS og spørre om de kan gjøre en booking med tidligere tilslutningsfly, men bare lurte på om noen her inne vet hvorfor SAS har gjort endringer i antall treff når man søker etter en reise.
     
  4. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Du kan uansett søke på f.eks. Wideroe.no for å se om det finnes alternative tilslutningsfly. Min erfaring er at sas.no ikke er spesielt godt egnet til å søke etter alternativer (og jeg har søkt mer enn en gang). Det kan vel også tenkes at de kan akseptere vouchere fra SAS? Sjekk med chat'en deres. De er som oftest kjappere enn å kontakte SAS.
     
  5. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har booket samme connection når jeg skal på helgetur til Tokyo i mars. Er det noen som helst sjanse for at innsjekket bagasje kommer med Tokyo-flyet?
     
  6. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Gjorde kjapt et søk på OSL-NRT på 6. februar. Får kun opp 13:40-avgangen fra OSL som valgbar connection, eller en routing via Shanghai.
    Et søk på OSL-CPH på samme dato, avslører at det går flere fly før 13:40, som fint lar seg booke om en bare skal til København.
     
  7. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det går nok veldig bra, er bare meg som liker å ha litt ekstra tid i tilfelle jeg finner ut at jeg vil handle litt på Kastrup.
     
  8. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Tja, liker ikke Widerøes nettsider :( Jeg ringer til SAS til uka tenker jeg.
     
  9. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Har du prøvd å søke på en reise fra OSL? Først skriver man OSL og velger Oslo lufthavn OSL fra en nedtrekksliste hvor også RYG og TRF figurerer. Etter å ha satt i gang søket blir man så møtt med en ny side om at det finnes flere alternative avreiseflyplasser, og nok en gang lister de opp OSL, RYG og TRF og at man må velge før man går videre. Dette er bare så sykt irriterende at jeg unngår wf.no hvis jeg kan.

    Men dette ble veldig OT.
     
  10. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Er heller ikke mulig å booke f.eks. SAS Plus, må booke Go for så å kontakte de og be om pris på hva det vil koste å endre billetten. Hvis de ikke gir en OK pris så må man avbestille den opprinnelige billetten innen 24 timer. Klønete.

    Men helt greit at noen liker sidene. Jeg synes bare wf.no er irriterende og holder meg unna hvis jeg kan.
     
  11. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Wideroe.no irriterer meg også til en viss grad, spesielt i forhold til at de altfor ofte kommer opp med rutealternativer som innebærer overnatting (selv om det finnes andre, nesten likt prisede alternativer tilgjengelige). I tillegg har du den problematikken som Fly med oss nevner med både booking av Plus + nedtrekksmenyen. Jeg kjenner til avansert søk-funksjonen, men det er av og til litt pes med å finne de rimeligste alternativene (frem og tilbake). Men nå er jeg ingen søkeekspert. Har man en helt enkel reise, f.eks. TOS-OSL, så er det naturligvis uproblematisk.

    Det er ikke lenger i mine øyne verdens beste reisebyrå på nett (blant annet fordi de ikke selger alle selskaper, i tillegg til de andre tingene jeg nevner), men de var det tidligere. Jeg brukte stort sett utelukkende dem tidligere, men nå kun en sjelden gang. Nå er det vel bare å springe i dekning...
     
  12. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Wow... Sakligheten er fortsatt på plass, ser jeg. Det er en gang slik at mitt inntrykk er at man av og til må søke dekning når man er uenige med enkelte debattanter.

    Jeg får vel legge til at wideroe.no er betydelig bedre enn sas.no (men jeg synes det fungerte bedre før).

    Beklager forøvrig at jeg har belemret folk med mine inntrykk... Det kommer sikkert til å gjenta seg.
     
    Last edited: 20. juli 2014
  13. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Sånn. Da er setningen på plass igjen.
     
  14. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Siden enkelte her mener at wideroe.no er dårlig, hva mener dere er bedre? (Spør ut av interesse, da jeg bruker wideroe.no selv - men om noe bedre der ute finnes så er jo det supert)
     
  15. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg mener ikke at wideroe.no er dårlig, men at de er dårligere enn før. Selv bruker jeg enten flyselskapenes egne sider, eller så bruker jeg jobbens reisebyrå (Via). Førstnevnte har den ulempen at det er begrensede alternativer. Sistnevnte har fordelen med at de 1. Selger "alt" av flyselskaper, 2. At eventuelle avtalepriser ligger inne, 3. De underlige (+1 dag) rutingene som wideroe.no ofte kommer opp med for meg lukes ut, og 4. Man kan velge mellom ulike bookingklasser for gitte flighter (man får dermed en veldig god oversikt over prisene som er tilgjengelig). Ulempen er at søkefunksjonen for open jaw er helt håpløs.
     
  16. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Wf.no er ikke dårligere enn før, men de har ligget litt etter i utviklingen. Expedia.no gir som oftest raskere og gode alternativer og det går raskt å filtrere. Der kan man også velge SAS Pluss (som premium economy).
     
  17. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det er mulig du har rett, og at det er mer korrekt å si "dårligere nå relativt til alternativene enn hva som var tilfellet før". ;) Likevel så synes jeg det er underlig at det (for min del) kommer opp så mange alternativer der jeg f.eks. ankommer TOS dagen etter avreise, selv når avreise er tidlig på dagen et sted nokså sentralt i Europa. Noe kan lukes bort ved hjelp av avansert søk, men da blir det fort litt mer arbeid for å finne rimeligste alternativ. Hva angår Pluss/Business (o.l) så har man alltid måttet ta det med chat'en i etterkant av bookingen (men jeg synes ikke det er en spesielt god løsning).
     
  18. sitrus

    sitrus EBG

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg lurer også på hvorfor jeg "bare" fikk et alternativ når vi skulle reise BGO-OSL-DUB for noen uker siden. Det er jo ikke akkurat få flygninger mellom Bergen og Oslo. 50min på OSL gikk finfint på utreisen (men ikke tid til lounge), men på hjemreisen måtte det løpes og da gikk det akkurat. Til tross for prio tag (som ikke fungerte) og tom fast track.
     
  19. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er veldig irriterende, da points and cash billetter kun kan bestilles på nett. Får man ikke opp alternativer er det vanskelig å få endret. "Umulig" tilogmed iflg. de fire første på SAS kundeservice, mens nummer 5 fiksa på 1/2 minutt..
     
  20. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Ser det samme på en Eurobonus-booking jeg har. Har en billett fra OSL via ARN, med 1:40 connection på ARN, og min flight OSL-ARN er den eneste som lar seg booke sammen med flighten videre. Booker man for vanlige penger, kan man fint velge en flight en time tidligere fra OSL og få litt bedre tid på ARN, og OSL-ARN-flighten en time tidligere lar seg også booke for poeng om man bare vil til ARN. Ikke at jeg trenger lenger connection, bare litt irriterende at det ikke lar seg booke på nett.
     

Del denne siden