Jeg er akkurat kommet frem til Singapore, på reise booket gjennom Berg-Hansen. Ved booking ble av en eller annen grunn både Eurobonus-nummer og Krisflyer-nummer lagt til (tipper jeg har lagt begge inn i Berg-Hansen en gang). Jeg har gjentatte ganger forsøkt å fjerne Krisflyer-nummer både på sas.no og SIAs nettsider, men enten med feilmelding eller tilbakejustering i senere tid. Jeg spurte SAS Kundeservice, som sa at det enkleste var å ordne det ved innsjekk. Ved innsjekk i går fikk jeg dermed kundebehandleren til å fjerne Krisflyer, og hun bekreftet at jeg ville få EB-opptjening på alle flightene. Vel fremme i Singapore får jeg derimot denne mailen fra Singapore Airlines: Altså har det tydeligvis ikke gått gjennom ved innsjekk heller, slik både SAS kundeservice og gårsdagens kundebehandler har bekreftet som riktig fremgangsmåte. Er det enkelt for SAS å fikse opp i dette, eller kan jeg potensielt gå glipp av over 20k grunnpoeng her? Da ryker i hvert fall EBD-ambisjonene...
Klarte ikke å finne prisen direkte hos selskapene, så tok det via Berg Hansen etter søk på ITA Matrix. Noen tusenlapper spart, men dyr lærepenge poengmessig. Forsøker meg på SAS og SIA kundeservice, og får ta det som en bonus hvis det skulle føre frem. SAS har jo virkelig ikke levert her.
Jeg er enig i at SAS og SA burde kunne rydde opp i dette, når du har vært så proaktiv og fått lovnader både her og der!
I følge denne gamle tråden på Flyertalk skal det være mulig å etterregistrere flyvningene i ønsket program dersom du først får SIA til å fjerne krediteringen fra Krisflyer-kontoen.
Takk for å bringe litt håp inn i hverdagen! Har kontaktet SIA på den danske mailen og får høre hva de sier. Er det andre servicekanaler folk har bedre erfaringer med? Krysser fingrene. Reisen er jo enda ikke overstått, så tillater meg å håpe på det beste
Etter hva jeg leser på Flyertalk, og med tanke på at du har blitt lovet to ganger av SAS at du skal få poeng så lenge du oppdaterer med riktig FF-nummer ved innsjekk (og fått det oppdatert av en SAS-ansatt), så er jeg rimelig sikker på at dette burde være mulig. Det sagt, kan det godt være at det kommer til å ta litt tid og diskusjon. Ser at du har kontaktet SIA på deres epost, der har jeg fått veldig god hjelp tidligere. Men jeg ville nok også sendt en epost til diamant-mailen og forklart hendelseforløpet og problemet med en gang. Nevn at du også har kontaktet SIA.
Jeg har sendt mail til både SIA og SAS. Er ikke EBD nå, så har sendt til gullmailen, men virker som om det er samme dame som svarer
Ser nå at jeg har fått 1250 EB for OSL-CPH, så det bør være ganske åpenbart at noe ikke har gått helt som planlagt her. Om ikke annet bør det vel da være mulig for SIA å fikse det slik at jeg i hvert fall får EB-opptjening på returen, så går jeg eventuelt bare glipp av poeng på CPH-SIN.
Ikke gi deg, du skal også få poeng på CPH-SIN. Det at du har fått på OSL-CPH, viser jo også at det er SAS som har gjort feil, ved å bare oppdatere det første legget og ikke det viktigste.
Tror kanskje dette skal gå veien. Fikk svar fra den danske SIA-mailen med bekreftelse på at de hadde fjernet Krisflyer på SIN-CPH, og en annen mail som jeg kunne bruke for å få overført til EB på CPH-SIN, alternativt fjernet Krisflyer og manuell etterregistrering. Har kontaktet Krisflyer og forklart situasjonen (med henvisning fra SIA Nordics), så får vi se om de får fikset opp. Problemet er i det minste halvert!
Hadde virkelig ikke trodd at dette skulle ordne seg, men selvfølgelig supert om det går! Du får holde oss oppdatert.
Vi får se. Det er jo KF kundeservice som sikkert får siste ordet her. Men formuleringen fra SIA Nordics tolker jeg dithen at dette er noe som bør kunne fikses: Med dette er i det minste potensielt tap redusert til 9300 basispoeng, mens jeg tydeligvis er sikret å få 11800 for de tre øvrige segmentene. Skal holde dere oppdatert.
Svaret fra gullmailen til SAS ga ikke like mye håp, men jeg avventer svar fra Krisflyer før jeg responderer. Fjerner de miles fra KF-kontoen min klarer jeg ikke å se hvorfor de ikke skal kunne legges til EB-kontoen i etterkant.
Negativt svar fra KF: Jeg tenker beste fremgangsmåte herfra er å be dem fjerne miles fra kontoen min, slik at jeg kan forsøke å drive kravet videre hos SAS på egenhånd.
Nå er jeg kanskje naiv og kunnskapsløs, men det burde vel gå å si til SQ at du ikke ønsker KrisFlyer-poeng for denne ruta og at det var ei feilregistrering? Og så fort SQ har gjort poengslettinga, kan du sende inn krav via EB-retro hos SAS? Mulig i overkant optimistisk og løsningsorientert (får kanskje ikke jobb i sørvisbransjen med slike holdninger)...?
Ja, det er det jeg i praksis forsøker meg på nå. Har bedt dem om å slette poengene (har ikke behov for KF miles uansett). Satser på at de fikser det, så tar jeg det videre med SAS derfra.
Var jo akkurat dette SA i DK ba deg gjøre: "… you will have to contact KrisFlyer to have them transfer the miles for the departure-flights on 16Mar to SAS Eurobonus. Otherwise ask them to cancel the Miles and you can then yourself on SAS´ website request the points according to your boarding slips for the outbound flights."