Har en reise med TK om noen uker, realtivt dyr ECO billett. Har bestilt den direkte gjennom Turkish, men håper reisen kan bidra til å opprettholde statusnivå. Bookingklassen oppgitt på billetten utstedt av TK er Y hele veien, men får ikke reisen opp på mine sider hos SAS (sikkert fordi TK ikke bruke Amadeus). Etter at billetten er utskrevet, tilsvarer Y hos TK den samme booking-klasse Y som det henvises til i opptjeningsoversikten til SAS? Eller kan jeg risikere å få registrert klasse L,V,Q,T hos SAS, som tilsvarer 25% opptjening? Tilleggsspørsmål - noen som vet hva som gjelder ved oppgradering med poeng fra ECO til BIZ hos andre *A selskaper?
Hvis du legger inn SAS EB nr (format EBx*********) på manage booking hos Turkish, så dukker den vanligvis opp i SAS app med en gang, i hvert fall om den inneholder noen SAS flights. Jeg får da f.eks. valgt sete på SAS-flights som er del av TK booking. (OBS: Den forsvinner samtidig fra ev. miles&smiles konto hos TK, men kan legges til igjen manuelt i Turkish app.) På TK flights med registrert EB nr så får du alltid poeng i henhold til bookingklasse (det som står i epostbekreftelse fra TK), med mindre du blir oppgradert, jf. tabellen oppgitt hos SAS. F.eks. OSL-IST med klasse Y gir 1600 poeng. På SAS flights som er del av TK booking skal det imidlertid skje en "oversettelse" av klasse, og det går ikke alltid riktig, men jeg har aldri fått mindre enn jeg skal. Sist hadde jeg billigste klasse P billett fra Turkish, som ikke gir noe EB poeng på TK flight, men fikk poeng for SAS klasse P (plus pro) på AES-OSL selv om jeg satt bak med boardingkort i klasse T
1. Forutsetter som oftest at du har en eco billett i en dyr klasse i utgangspunktet (vil tippe at Y kvalifiserer) 2. Ofte dårlig tilgjengelighet 3. Koster masse poeng
Og budet må legges inn senest 24 timer før avgang. Får man forresten poengopptjening tilsvarende klassen man har oppgradert til om det er betalt med poeng? Ikke helt relevant, men jeg kan jo dele historien om hvordan det gikk sist jeg prøvde meg på oppgradering med poeng. Hadde i utgangspunktet feil klasse, prøvde derfor å oppgradere på flyplassen i Angola og da dette ikke var mulig i skranken så måtte jeg bli med inn på bakrommet? Ganske shady opplegg egentlig, plutselig satt jeg der i rommet med 3 lokale og de aksepterte selvfølgelig ikke vanlig bankkort, amex eller kredittkort jeg har via banken, fikk deretter beskjed om å ta ut kontanter i minibanken. Nå har jeg jobbet litt i Angola og hadde i tillegg lokale kollegaer som kunne fortelle meg om korrupsjon. Ingen hemmelighet at Angola er korrupt med andre ord, det ringte mange bjeller etterhvert. Ordnet heller betalt oppgradering på mellomlanding i Kinshasa etter kjapp samtale med CC og hadde det behagelig hele veien til Brussel.