Hodetelefoner - samletråd

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Larata, 09. mai 2015.

  1. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan orker dere å høre på musikk med konstant susing i bakgrunnen?

    Anbefaler alle som bruker høretelefoner til musikk, å prøve noe med mekanisk støyreduksjon, oppgradere Wimp/Tidal til lossless(Spotify har ikke dette enda) og nyte musikken som den egentlig høres ut!

    Her er mine to favoritter, koster skjorta, stenger all lyd ute og bringer lyttegleden tilbake, men tar ca. 100 timer å spille inn!

    tmp_11741-IMG_20150509_1603221500202931.jpg

    Steg to for å få mye bedre lyd: Bytt ut IPhone med Sony Z3 eller noe annet som spiller minimum CD-kvalitet!
     
    Last edited: 09. mai 2015
    Edvard liker dette
  2. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Bose brukes hos meg bare ombord i fly, der er de uslåelig. QC25 kommer på fort og er ikke av igjen før flyet har landet. QC25 som brukes i et stille rom er helt ubrukelig, headsettet prøver jo da å motvirke støy som ikke finnes og dermed blir det susing.

    For å nyte musikk derimot er pakken: Wimp HiFi (lossless) koblet til en Hegel Super mini dac, som igjen er koblet til et par Bowers & Wilkins P7. Jeg har aldri likt ting som går inn i ørene, men det er min personlig mening. For å få de to sistnevnte produktene må du ut med fire lapper. Noe som er etter min mening vanvittig mye god lyd for pengene, og er mer enn nok for å ha på reise. Har prøvd ting til både 8, 10 og 12k men synes ikke at lyden veier opp for prisen for noe som brukes på farten.

    Bruker heller pengen hjemme til et anlegg som kan plage livet av naboen, men mer om det hører hjemme i et HiFi forum ;)
     
    Larata liker dette
  3. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Kjøpte nettopp B&O H8 og er fornøyd med dem. ANC kan skrus av når man ikke har behov for det.
     
    KristianSk liker dette
  4. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,128
    Likes mottatt:
    7,727
    Bonuspoeng:
    183
    Lever i troen på at Bose fungerer helt strålende og er verdens beste på både støydemping og lydkvalitet, og at iPhone og Soundcloud er en kjempekombo kvalitetsmessig. Innerst inne vet jeg at det er løgn, men det er mye billigere å late som om det er sant.
     
    Edvard, Blaa, Yngvar and 26 others like this.
  5. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Har et sett Bowers & Wilkins P5(s2) som jeg er veldig fornøyd med. Stille og fine og funker fint støydempende på fly. På gressklipperen er imidlertid BOSE langt bedre støydempingmessig sett.
     
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Får poste min sedvanlige anbefaling av KEF M500 jeg da. Ikke aktiv støydemping, men nokså god mekanisk. Også er det bedre lyd enn på det meste av høreteleklaffer på markedet. Uansett pris.
     
  7. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har jeg fått utlevert Bose QC25 til bruk på jobb (ettersom jeg har kontorplass i landskap). Jeg får teste den på neste langtur også.
     
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke bra nok for hva da? Jeg ser for meg at mange kjøper QC25 pga. støydemping og der er de langt bedre for mine formål enn hva både trådstarter og andre her i tråden anbefaler. Senest i går leverte QC25 på aller høyeste nivå da jeg satt i sete 9D på WF404 TRF-BGO. På jobb er jeg ikke sånn superopptatt av lydkvalitet heller, trenger egentlig bare noe klassisk surrende i bakgrunnen. Så det blir litt unyansert å si at Bose ikke er bra nok...

    Men men, smaken er som baken ;)
     
    TommyL, Herlov and BangkokBob like this.
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har forsøkt å koble sine bose til en bærbar DAC?

    Jeg er generelt svært skuffet over kvaliteten på mine QC20 og tenker kanskje det kan hjelpe.
    Riktignok spiller som regel fra en tab eller en ipod på tur så det er kanskje ikke det optimale :)
     
  10. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Litt på siden, kanskje, men mange har jo problemet; øresus (tinnitus) og øretelefoner med eller uten støydempning? Jeg skjønner helt på egenhånd at øresusen kommer innenfra, mens støyen som dempes, kommer utenfra - men har allikevel erfart at det er forskjeller på øretelefoner, uten at jeg kan forklare hvorfor. Noen tanker om dette, blant dere som er opptatt av lyd?
     
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nok ikke kvaliteten på DAC'en som er det store issuet med Bose. Men det er klart det vil ha noe å si og kommer litt an på hva slags telefon du har.

    Apple har generelt relativt gode headphone drivere i sine telefoner, og nogenlunde ok DAC'er. Samsung er rimelig krise, og der vil nok en ekstern DAC kunne hjelpe litt i bassen spesielt.

    Men så er jeg bittelitt usikker på om hvordan Bose gjøre det. Om de bare bruker innebygget forsterker til både musikksignal og støydemping. Om de gjør det vil en ekstern DAC uansett hjelpe minimalt.

    I utgangspunktet tror jeg at selve DAC-biten vil ha relativt lite å si i det lyttemiljøet du har i et fly. Mens selve headphonedriveren i DAC'en vil være med på å tune lyden (i alle tilfeller) og til å drive høretelefonene bedre (i noen tilfeller) ved å gi dypere bass og mer musikalsk diskant/mellomtone.
     
    Are and SASDC8 like this.
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg spiller normalt fra en ipad classic og en galaxy tab når jeg se film.

    Jeg var ikke klar over hvor kjedelig lyden var i mine QC20 før jeg var hjemme og satt på mine gode gamle Sennheiser RS170.
    Da fikk jeg en like stor aha-oppelvelse som første gang jeg gikk fra 29,90 til 899,- øreplugger :)

    Når det er sagt synes jeg vel også Sennheiser CX300 gir bedre lyd enn QC20, så uten støydemping hadde de aldri blitt brukt..

    Kanskje jeg får kjøpe meg en DAC hvor jeg kan benytte meg av angrefristen om jeg ikke blir fornøyd... :)
     
    Fnate liker dette
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Å bytte fra en Bose til en Sennheiser er som å gå fra en Skoda til en Ferrari i mine øyne. Kult at du prøvde.

    Om du har råd, så kjøp deg et par DAC'er med angrefrist. Forskjellene er store der også, om enn ikke like store som på høreteleklaffene.
     
  14. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det er klart at det finnes bedre ting der ute enn Bose, det er det vel ingen som mener noe annet, men å påstå at det er komplett søppel er vel å ta litt hardt i (eg. Skoda)

    Min bruk er utelukkende til reise, aldri ellers, noe som selvsagt har litt å si for hvor Bose har vært veldig flinke lenge: blokkere støy ombord i fly.

    Jeg er ikke tilhenger av å proppe igjen og komplett blokkere øregangen med en plugg (som Sennheiser 800 eller lignende). Liker heller ikke å ha gigantiske klokker som QC25 eller Sennheiser sine gigaklokker. Jeg har hatt QC3 siden de kom ut og det er de klokkene som passer meg best. Jeg kan enkelt sove på siden i ett business sete uten at det blir ubehagelig.

    Jeg hadde Sennheiser før jeg kjøpte mine QC3, husker ikke hva de het, men de hadde en ekstern AAA batterigreie. De var helt kurrante, men QC3 var en revolusjon.
     
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 05. juni 2015
  18. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Prøvde den tested og feilet episk. Jeg gjettet konsekvent 128 som best. De 4 siste på pur f**n, riktignok. MEN, jeg har gjort dette før under rimelig kontrollerte blindtester. Vi gjettet alle sammen signifikant rett opp til og med ukomprimert CD-oppløsning (WAV). Så jeg kjøper ikke helt den testen der. Oppløsning over dette var vi helt på jordet på, alle sammen. Det sagt så tror vi at vi man burde kunne hørt forskjell, men at begrensningen ikke lenger ligger i datamengden men snarere dekodingen og avspillingen.

    Sporene i testen er helt krise og jeg har mange av dem selv. Det låter ekstremt mye bedre med originalfilen spinnende på iTunes enn den såkalt ukomprimerte på denne siden. Jeg aner ikke hva slags avspilling de har på siden.

    Anyway - det er kult med sånne tester.

    [digresjonsassistent PÅ]
    Vi har betydelig med blintester i lab'en på kontoret. Den siste uken har jeg gjort 10 stykker, der man får presentert to "like" pryler for A-B-testing. Uten å ane hva som er forskjellen. Så har det blitt målt på forhånd, og så ser man om det noen har målt kan høres. I 9 av 10 tilfeller var måling og lytting sammenfallende. Den siste 10-ende skjønner vi enda ikke, for den skulle vært bedre mens vi dømte den ned på lytting.

    I blant har vi også hørt forskjeller som vi ikke har klart å kopiere på måleinstrumentene våre før lenge etter. Noe av det morsomste var hvorfor vi hørte forskjell på to ulike digitalkabler. Ikke nødvendigvis at en dyrere var bedre, men vi hørte forskjell på USB og coaxiale digitalkabler. Særlig den siste føltes absurd, helt til vi brukte nye kvart million på enda et måleinstrument.

    Det som er det mest absurde akkurat nå er at jeg har testet en Macbook med SSD disk som mediaplayer. Koblet den med USB kabel (digitalt m.a.o) til en ekstern forsterker og demonstrert forskjell med og uten vibrasjonskontroll under SSD-disken. Sweet, sant? En SSD disk har ingen bevegelige deler. Aner ikke hvorfor, men (nesten) alle (og det er hundrevis av folk) kommer uhjulpet med samme konklusjon på hvilken lydforskjell de hører. Kan hende det er psykoakustikk. Det er uansett noe jeg utelukkende gjør for å irritere folk litt. Litt det samme som 10% av postene mine her.

    Nå skal det sies at jeg har et relativt trent øre. Det skal også si at man med lyd og bilde kan manipulere hvem som helst til å oppleve nesten hva som helst.

    Litt alla statistikk, med andre ord. Den som lager statistikken bestemmer resultatet. Litt alla han som setter opp blindtesten av lydformater på nett.
    [digresjonsassistent AV]

    Men nå skal jeg holde lydpraten min til andre fora enn dette, altså.

    Ta-daaaaaa...
     
    Last edited: 05. juni 2015
  19. pudderjeger

    pudderjeger Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    Om det er bra nok eller ikke, kommer jo helt ann på bruksområdet? Bose har ikke (etter min erfaring) spesielt god lydkvalitet. De har derimot bedre demping enn de fleste (også etter min erfaring). Eksempelvis har PSB M4U2 lydkvalitet som er i en helt annen klasse enn hva Bose kan skilte med. Men selve dempingen til Bose er littegrann bedre. Så da spørs det jo hva som er viktig for deg. PSB er også større enn Bose, som kan være negativt for noen. Til eksempelvis kontorbruk vil jeg påstå at PSB er overlegne, men skal du primært bruke de til å dempe flystøy, ville jeg kjøpt Bose.

    Men alt koker ned til preferanser, det er ikke noe fasitsvar her. Feks kan jeg selv knapt fordra ørepropper og bruker det kun til trening. Man hører seg selv puste for godt, kommer du borti ledningen støyer det inn osv.

    Prøv disse:
    http://www.stereofil.no/hodetelefoner/aktiv-stoydemping/psb-m4u2
     
    Fnate liker dette
  20. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Ok, jeg innrømmer det; jeg lar meg påvirke. Vil gjerne være en av gjengen. Så nå er BOSE innkjøpt, før anslagsvis 200+ timer på fly de neste 10-12 månedene. Fikk de levert i går, testet på gressklipperen i dag; den bråker som en Hercules, og det var nesten surrealistisk når jeg satte meg på maskinen, startet opp og deretter skrudde på støydempingen. Brått stille, det første som slo meg, var at maskinen hadde stoppet. men det hadde den jo ikke.

    Fantastiske greier. Skikkelig Aha-ahaaaa.
     

Del denne siden