En jobbreise gjorde det mulig å prøve Air Canada for første gang interkontinentalt. Budsjettet tillot business class til Beijing, men bare økonomi tilbake Turen startet en morgen i innlandsloungen til United i Terminal B i Boston. Air Canada har ingen lounge, men United var - etter amerikansk standard - meget bra. Nå var jeg hverken sulten eller tørst, så fokuset på hva som var tilgjengelig av mat og drikke var nok ikke helt på topp. Derimot var interiør og utsikten på topp. Flott utsikt over den mest brukte rullebanen.Det eneste negative er at man først må gå gjennom en sikkerhetskontroll for å nå loungen, og når man er ferdig, må man ut av området og gjennom en ny kontroll til Air Canada Dernest var det en god time i en Air Canda Express i en 1+2 konfigurasjon i business. Helt greit, med røykelaks og potetsalat, og fortsatt for tidlig til annet enn Cola zero Den første opplevelsen med et kvalitesselskap, kom i Toronto og loungen der. Luftig, elegant og flere varme retter, både amerikanske og asiatiske. Drikkevarene var utmerket, og nå ble det endelig en Gin & Tonic Og så var det flyreseisen da, 14 timer, rett nord og så rett sør i flatseng 1+2+1, stilt diagonalt med beina mot gangområdet. Ikke helt optimalt hvis man sille se mye ut, for vinduet ble liksom bak nakken, men ellers utmerket Og for en service, og for en mat. Det beste jeg har opplevd i business noen gang, og da snakker jeg både i forhold til SAS, Lufthansa, Thai, Swiss og Turkish. Champagne før adgang, selsvagtSærlig tunifisken til forrett var utsøkt, og fisken til hovedrett var også meget bra. En kandadisk hvitvin falt riktignok ikke helt smak til tunfisken, men jeg byttet til Souvignon Blanc fra New Zealand og lot en spansk Temranillo følge hovedretten. Fortreffelig Når man reiser så tidlig som kl 14.00, er det ikke lett å få sove, dessverre. Så det ble ikke mye søvn, men dessto bedre muligheter til å jobbe før turen ble avsluttet med en kinesisk frokost Etter tre dager gikk turen tilbake. Air China har både en business og first class lounge i Peking. Jeg blir aldri klok på Air China lounger, men utstyrt med Diamant kort og økonomibilett tenkte jeg at jeg fikk forsøke First class først. Jeg gikk rett inn, uten spørsmål. Det er vel mer en business enn en first class lounge etter europeisk standard, men bra med varm kinesisk ma ogt godt utvalg av sterke saker, men heller lite å velge mellom i vin. Men rolig og avslappende, særlig fordi nettet ikke fungerte og det var bare å slappe helt av uten å tenke jobb. Air Canda har ikke Economy Plus eller tilsvarende, men man har muligheter for å kunne kjøpe sete med ekstra benplass for ca 700 NOK ekstra, noe jeg gjorde. Få reisendepå denne turen gjorde at ingen satt i setet ved siden av, og at køen til toalettet ikke var plagsom, noe som kunne ha skjedd der jeg satt. Alt i alt var det et utmerket plass. Maten var grei nok, dvs. egentlig bedre enn forventet på økonomi. Kylling med ris. Men for en service! En kinesisk-kanadisk flyvertinne gjorde alt for at jeg skulle ha en behagelig tur. Hun hadde nok tittet i listen og sett statusen min. Ikke før jeg hadde satt meg, kom hun med aviser og tøfler fra business class til meg. En Gin & Tonic før maten ble til to uten jeg spurte; og da jeg etter maten spurte om hun serverte cognag, gikk hun frem til business og hentet et stort glass til meg. Da sloknet jeg og sov i 9 timer! Med amerikanske tollmyndigheter stasjonert på flyplassen i Toronto, var passkontrollen gjort unna før jeg gikk inn i flyet til Boston. Dette gjorde at jeg kom meg ut av terminalbygningen i Boston mindre enn ti minutter etter jeg forlot flyet. Terningkast 6 til Air Canada
Takk for et flott reisebrev! Maten ser konge ut, og selv for en som er allergisk mot fisk ser den forretten skikkelig god ut.
Det er bare hyggelig. Jeg har jo fått mye inspirasjon fra andre her, og noen reiser har tatt preg av det, så da må man dele litt. Apropos, amerikansk passkontroll i Toronto, så er det vel det man har fått til i Stockholm nå. At man kan gjøre unna slikt før man går inn i flyet, og kan gå rett ut av flyplassen i USA fremfor lange køer, vil være en utrolig konkurransefordel for Arlanda. ja, så sterk at jeg nok vil gå via Arlanda til USA når det trår i kraft fremfor direkte fra Gardermoen. I alle fall hvis det er snakk om Newark. Jeg vet at Gardermoen jobber med det samme og håper de lykkes
Knall bra rapport! Jeg har også reist mye med Air Canada men da til Vancouver. Har vært veldig fornøyd med servicen, maten og punktligheten.