Boston - bostrategi

Tråd i 'Reisemål' startet av Arvid1410, 30. aug 2022.

  1. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har siktet meg inn på å løpe Boston Marathon i april 2023. Antar at de fleste her inne ikke kjenner Boston Marathon, men dette er altså den mest tradisjonsrike av alle "de store" marathonløpene, og er et spesielt mål for mange siden eneste måten å få løpe her på er å kvalifisere seg. Det er ingen påmelding med trekning av plasser etc. så her gjelder det å smi mens jernet er varmt å sørge for og melde seg på når man har en tid som (sannsynligvis) kvalifiserer til plass.

    Så til spørsmålet: Boston er ingen kjempeby som for eksempel New York så når det kommer 25.000 løpere for helga så fyller det hotellene greit opp. Det fører til at hotellprisene er de mest hysteriske jeg noen gang har sett. En langhelg i Boston begynner kostnadsmessig å ligne på et par uker på Maldivene for helt ordinære hoteller.

    upload_2022-8-30_10-18-0.png

    Så da lurer jeg på hvordan i all verden man skal håndtere dette. Jeg har aldri vært i Boston så jeg kjenner ikke området og vet derfor ikke hvilke muligheter som finnes i nærheten.
    Jeg har vurdert å reise inn til et annet sted på østkysten, eller i nærheten og så fly inn og ta bare en natt i Boston. Eksempler på byer med kort flyreise vil da f.eks. være NY, ev. en av byene rett over grensen til Canada som f.eks. Montreal. Alternativt kan man bosette seg ett eller annet sted i kjøreavstand til Boston, men har ingen anelse om hvordan det vil være å kjøre inn til Bosoton på selve dagen, eller om jeg da også i så fall bør ta en natt i byen.

    Noen som er kjent i området og vil komme med noen betraktninger så vill ejeg vært takknemmelig!
     
    Sunnfjordingen liker dette
  2. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,240
    Likes mottatt:
    22,465
    Bonuspoeng:
    183
    Det går vel kanskje båtruter langs kysten som gjer det høvelig å bu i ein annan kystby i nærleiken?
     
    Arvid1410 liker dette
  3. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Det går tog. Sjekk langs Amtraks spor sørover mot NY og finn noe der?
     
    Arvid1410 liker dette
  4. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Airbnb? Men det er kanskje like dyrt? Og er det bare kvalifisering til Boston nå? Da må jeg vente til jeg passerer 50 med å løpe det for å si det sånn :)
    Sub 3 er ikke innenfor rekkevidde gitt...
     
    Arvid1410 liker dette
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Hva med å løpe inn til byen? :D

    (sorry)
     
    Thomas123, paron, eventyrer and 11 others like this.
  6. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Som nevnt over, sjekk ut byer/steder langs toglinjen sørover, da kommer du deg kjapt til Boston. F.eks. Providence (virket som en fin by da jeg var innom for noen år siden) ligger bare en times togtur unna.
     
    Arvid1410 liker dette
  7. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, dette er en av fordelene med å bli eldre :D. I min aldersgruppe er tidskravet relativt komfortable 3:35. Håper dog å i alle fall nærme meg 3 timer i Chicago om 6 uker.
    Jeg tenkte på Airbnb, men før jeg en gang kom så langt så var jeg overbevist om at det er like hysterisk (og noe mer upraktisk), men det koster i alle fall ikke noe å sjekke det
     
    anders82 liker dette
  8. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tips. Kanskje ikke noen dum ide. Jeg gløttet faktisk på Providence
     
    RescueMe liker dette
  9. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe, da kan man like godt løpe ut av byen. De kjører deg ut av byen til start i sånne gule skolebusser, og så løper man tilbake 42 km inn mot byen. Så kanskje løpe til start i stedet :p
     
    Upsaker liker dette
  10. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,231
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ganske kort å kjøre dit fra New York også.. Evt et sted som ligger midt i mellom..
     
  11. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ut som det er mulig å finne noe rundt 200 dollar i Providence... og så kan du jo få milehigh til å booke og bo som en krøsus de dagene du er der....
     
    milehigh and eventyrer like this.
  12. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    Maratonløpet starter i Hopkinton? Det ligger på I495 som er en motorvei som går i en bue rundt Boston på vestsiden. Under femte akt av min jakt på den femtiende delstaten sove jeg i mai syd for Providence og kjørte I495 rundt Boston på vei nordover, og passerte vel da Hopkinton under en time etter at jeg hadde lagt ut på vei. Akkurat hvordan du skal få parkert i Hopkinton og så kommet deg tilbake dit etterpå har jeg mindre å bidra med om.
     
  13. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Noen fordeler er det. Så at kravet i min gruppe er 3:10. ikke uoverkommelig det, men krever en innsats
    Chicago har jeg hørt er bra maraton. Har bare turistet meg der, men lysten på maraton og
     
  14. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    288
    Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    Du trenger ikke holde deg til Amtrak linjen. Det går haugevis av MBTA commuter rail (lokaltog) i alle retninger ut fra Boston. De er forholdsvis pålitelige, rimelige og går ofte i forhold til Amtrak. Velg en småby langs kysten enten nordover eller sørover og finn en billig AirBnB. Hadde aldri bodd på hotell i Boston med de prisene der...
    Sjekk kartet på https://www.mbta.com/schedules/commuter-rail
     
    tstone and Maggie like this.
  15. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    @Arvid2063 Dette fristar jo, er mest fjell/skog & ultra løpar. Men skal nok komme meg sub 2:45
    Det hadde vore moro og løpt Boston & New York. Men kva løp tel som kvalifisering? Tel f.eks Oslo Maraton?
     
  16. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Mener å huske det eneste kravet er at det er et såkalt chip-løp. Og det er jo de aller fleste maraton i dag. Skal holde å sende inn resultatliste fra riktig løp ved påmelding. Har aldri vært på kval-tid selv, men kjenner flere som har vært det
     
    snus_mumrikken liker dette
  17. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Flott! Takk for svar da er det jo håp :) Da får ein bare legge om treninga litt mot asfalt ein periode. Men først Nordmarkstravern!
     
    anders82 liker dette
  18. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Da sees vi på Stryken i morgen :)
     
    snus_mumrikken liker dette
  19. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Moro :) Tar toget 09:02 eller kva det var
     
    anders82 liker dette

Del denne siden