Boston med TAP og et forsøk på løpende oppdatering.

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 12. okt 2017.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,383
    Bonuspoeng:
    293
    CB0AC1D9-6E9C-47BC-8A9F-8F44DEE1A95E.jpeg 49EBDB37-FC3B-42DE-925D-56433F053136.jpeg CAC499ED-7D7D-4903-83D7-63E090E96CBD.jpeg A5C6202C-BF96-45EA-A0B5-2E7F751CD486.jpeg 92D33E8A-1295-44C8-A94D-A5EABD2A5198.jpeg 67A4D687-1431-4661-8F8C-CACA9D92FEA5.jpeg ACDDFC97-F8C3-41D6-9BA8-4F6AD0AFF5DB.jpeg F3E715CA-3A1F-4962-B239-5189C0CE19CC.jpeg 2C694784-954A-4AB2-A3A9-080D1FF0D3FC.jpeg AFEED122-29ED-4D99-AFB8-A96E5B85DBB0.jpeg DB30F0F0-6424-4D62-8F5D-1499661961E5.jpeg ADF6CDC0-E9A2-4407-8CB7-BB2AAC5BC9F9.jpeg CB0AC1D9-6E9C-47BC-8A9F-8F44DEE1A95E.jpeg 49EBDB37-FC3B-42DE-925D-56433F053136.jpeg CAC499ED-7D7D-4903-83D7-63E090E96CBD.jpeg A5C6202C-BF96-45EA-A0B5-2E7F751CD486.jpeg 92D33E8A-1295-44C8-A94D-A5EABD2A5198.jpeg 67A4D687-1431-4661-8F8C-CACA9D92FEA5.jpeg ACDDFC97-F8C3-41D6-9BA8-4F6AD0AFF5DB.jpeg F3E715CA-3A1F-4962-B239-5189C0CE19CC.jpeg 2C694784-954A-4AB2-A3A9-080D1FF0D3FC.jpeg AFEED122-29ED-4D99-AFB8-A96E5B85DBB0.jpeg DB30F0F0-6424-4D62-8F5D-1499661961E5.jpeg ADF6CDC0-E9A2-4407-8CB7-BB2AAC5BC9F9.jpeg TAP218, BOS-LIS, A330-300 sete 3J/3K/4J Nattflyvning.

    Dagens nedtur var at retroflyet jeg så på LIS på vei ut også er retro i kabinen. Dette er setene SQ flyr intraAsia. 2-2-2 hele veien, og som @MarcoP testet ut litt før meg. Og med ganske full kabin er jeg usikker på om jeg får sneket meg en rad bak for å sove i de to ledige setene på rad 5. Skjerm er litt mindre tror jeg, eldre og lenger unna. Og det er selvfølgelig veldig mye mindre privatliv en i setet som står alene på rad 3 og 5 i den nye kabinen. Dette er altså ikke den blå Azul kabinen men et av Tap sine 330-300 med den gamle kabinen. Komfortmessig ligger de altså opp mot SQ på kortere ruter og for eksempel TK. Men det er kortere avstand og fotbrønn på Tap sine seter, noe som betyr at det ikke er flate seter denne gangen. Det er selvfølgelig mindre oppbevaringsplass, så alt er rett og slett litt eldre.

    Uansett. Innsjekk skal i følge nettsiden til Tap åpne 4 timer før avgang. Det gjorde den ikke, men noen småsure damer som synes det var galskap at jeg skulle til Lufthansa sin lounge fikk meg sjekket inn uten noe smil. Det er en priority sikkerheteskontroll ( men ikke noen *A Gold som i terminal E) Det gikk nå uansett greit med 5-10 minutter ventetid før jeg tuslet bort og møtte reisefølget hos Lufthansa.( Se egen post)

    På vei til gate ble jeg møtt av salig kaos. Alle som skulle om bord stod foran inngangen uten noen forsøk på organisering. Og selvfølgelig er det en ansatt av de 8 jeg telte i gaten som sjekker billetter og pass. I dutyfree insisterte de på at flasken skulle leveres i gaten. Med der var den ikke, så da blir det kø av folk som venter på sine innkjøp i glass gangen ut til flyet og en heller svett ansatt som kom løpende med de siste innkjøpene. Sikker fint å få ting fraktet til flyet, men ikke så praktisk når en handler rett før avgang. Det var mye innenlands Burbon og Whiskey å se i dutyfree, men ikke noe Japansk som jeg leter etter. Ellers så ikke utvalget ut til å være stort. Men det var en liten 100lapp å spare på en god gin og det er jo alltid noe med tanke på pengene som går på en helgetur.

    Om bord er det et voksent crew, det er drikke før avgang og vi forlater gaten knappe 10 minutter før oppsatt tid. Jeg bytter bort vindussetet mitt til et yngre ektepar som var satt på hver sin rad, og planlegger å kapre den ene to seteren som er ledig på rad fem. Så får vi se om det går.

    "We dont have no more beef!" Greit det, men prøv på et lite smil da, eller foreslå noe annet? Nå hostet de opp en biff uansett, så det gikk greit. Nå skjønner jeg plutselig litt mer av andre forumisters kritikk av Tapcrewet. Så får vi se hva middag og resten av turen bringer. Femte og siste rad er blokkert for crew viser det seg, så det bar bare å pelle seg på plass igjen. Service starter som sist på tralle på 1A så med sete 4H ser det ut til at dette kan ta litt tid denne gangen. Noe som ikke lover så godt. Det er en kort tur over og jeg er sulten. Spise eller sove? Med tanke på osten jeg fikk på vei ut, blir det mat ;).

    Så hva blir det til middag? Rød curry kylling, ”thaistyle”, sammen med noe å drikke. Forett er kamskjell med bacon og skinke og tomatsuppe. Til middag altså biff med potetmos fra Yukon og noe jeg tipper er stekte tomater. Det høres jo godt ut, men jeg er spent.

    Rød curry klasket i et endiveblad ser ikke så fresht ut. Men det smaker Thailand og har litt sting, og syren i endiven funker fint. Overraskende godt altså. Salte nøtter er, som Pollys. Ikke så spennende. Kjip gin som sist, grei tonic og den grønne hvitvinen smaker like frisk i dag som før helgen. ( den tålte altså 4 dagers ekstra lagring).

    Vente vente vente, mener å huske at dette gikk fortere sist gang, eller var det bare en dagflyving?

    Varm syrlig søt og kraftig tomatsuppe smaker godt. Rugbrødkrutongene blir myke på en-to-tre og er ikke så vellykkede synes jeg. Kamskjellene er ikke av gummi sånn som de kan være når de er for mye varmet, men de er av den smakløse kilospose på menyfrysedisken typen. Litt salat og en tomat. Helt greit altså.

    Noen ganger er menyen mer bokstavelig en andre. Tomat biff og potetstappe, det var det som kom også. Kjøttet er mørt men ganske smakløst. Det er souse-vide vil jeg tro. Altså kokt mørt på svak varme og har ikke antydning til smak av stekepanne eller grill. Et stykke kokt oksekjøtt altså. Tomatene er lagt rå på talerkenen og er bare varmet i ovnen. Potetstappen er ganske god, myk og fet og det er en jus, en feit buljong som smaker lett av smør med. Verken spennende, spesielt godt eller pent med andre ord, ikke noen vellykket hovedrett. Nå har jeg prøvd rødvin om bord allerede, så jeg holder meg til den grønne hvitvinen selv om den ikke passer til maten. For den smaker godt. Servicen flyter greit. Crewet rydder brettene minutter etter at jeg var ferdig med å spise, og dessert og osteservering er i gang.

    Jordbæris, ost og Portvin: Ulempen med å fly hjem: Litt mindre spennende med utvalg og hva som kommer trillende: Sekunder etter at jeg skrev den forrige setningen fikk jeg 3 skiver med amerikansk pappost på bordet: Dagens andre lille nedtur altså. Det er i og for seg helt grei ost. Det er bare ikke stinkende godt ;) Jorbærisen er også smakløs i forhold til sjokoladeisen på vei ut. Litt trist, at det meste er et godt hakk ned denne gangen. Crewet, som ikke hadde noen super start, jobber ganske effektivt. Et par minutter etter desertrallen kommer kaffe te og drikke. Og jeg har fått et smil eller to også. Men la det være helt klart. Dette er ikke SQ: Det er ikke en gang sålene på gummistøvlene som SQ bruker på en regnværsdag.( Edit: å lese mine egne analogier som er skrevet i brisen tilstand kan være litt forvirrende for meg også, ikke bare dere der hjemme i de tusen hjem). Det var middag det. Det kom vannflaske, men trallen snudde før vi på siste rad fikk tilbud om verken kaffe eller de ganske gode sjokoladene som lå der og fristet. Skuffet!.

    Får lukket øynene og dormet noen timer. Frokost er forglemmelig og blir servert tett på landing. Faktisk er det bare 20 min og rett opp stolryggene tid når brettene blir ryddet og kabinen sånn halvveis klargjort.
     
    DanH, pgaa, Edin and 11 others like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,383
    Bonuspoeng:
    293
    4A20FB9F-B463-42A6-9244-20C8F487758D.jpeg 06331516-D015-40FA-B31D-6B3409CB3964.jpeg Det har vært spørsmål om ANA eller TAP lounge på LIS tidligere. Jeg gikk innom ANA på vei inn og fikk beskjed om at det er en kontraktslounge. Der du enten må kjøpe deg inn kontant eller fly med et av flyselskapene som kjøper seg plass.
    Edit ; Men om du har div kredittkort har du kanskje adgang med Prioritypass.
    Men for meg som flyr TAP av det ikke adgang.

    Er tilbake hos TAP. Innerst i loungen forbi baren har de først et stillerom og enda lengre inn har de Noen ganske vonde liggesenger. Men det er et stillerom hvor en kan ta noen timer på øyet.

    Og etter noen timer med studier av øyelokk og litt kink i ryggen fant jeg en dusj. Det er ikke noe køsystem med first go frist served. Fine bad i og for seg, men dårlig designet. Hvor skal jeg sette såpeproduktene som ligger klare både til ham og henne i dusjen? På gulvet er det " treplanker" som flaskene faller mellom. Lurt.....

    Ellers bærer loungen preg av at det har vært en designer uten kontakt med ergonomi og brukerfunksjonalitet i gang. Og byggeleder har helt klart vært bestukket av de veldig langt østover i østeuropa snekkerne som har vært i sving. Fy søren så dårlig jobb det er gjort over alt, og trist at alt er slitt og begynner å gå i stykker allerede.
    Men varm dusj er varm dusj. Og I veggen ved håndvaskene finner du en maskin av typen rynke og svettefjerner. Heng i klærne og velg program og skjorte og bukse som kjørte i 20 minutter kom ut varme, velduftende, tørre og rynkefri. Ble imponert jeg.

    Loungen ble også denne gangen holdt greit ren, og fra kl 11 ca kom det 2 varmretter i stedet for egg og bacon frokosten.
     

    Attached Files:

    Last edited: 18. okt 2017
    DanH, pgaa, Edin and 9 others like this.
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,383
    Bonuspoeng:
    293
    54116543-A90D-4DEE-9EEC-EC475E1E8BA1.jpeg E77BC58F-5914-49F9-8476-E4661D272F0F.jpeg TAP764, LIS-OSL, A320 sete 1C Formiddagsflyvning.

    Flyttet på. Det kom nok en ”Victoriaprogrampandeonkunde” og dyttet meg om ikke fysisk så i alle fall med nytt boardingkort ut av 1F. Uansett, seatblock virker. Vi gikk om bord på tid etter prioritet og hadde en voksen mor og 3 unge gutter crew om bord. Smil og småprat. Maten tok litt tid og er som på hele turen litt opp og ned. Et brett og noen skiver med den veldig gode røkete hellefisken. Etter å ha smakt på spinatpastaen i loungen, hoppet jeg over den og tok mer kalv. Og fikk akkurat det samme. Godt kokt og mørt kalvekjøtt med denne klæsj på tallerken oppleggingen. Desserten var god. En fet eggekrem med bringebærsaus med five spice, smakte godt. Varm kaffe var det også i kannen. Så da ble det ikke espresso. Hyggelige smil og mye turbulens gjør at jeg ikke fikk sovet fullt så mye som jeg gjerne skulle gjort de tre og en halv time turen nordover tok.

    Konklusjonen blir kort og skrevet på direkten på flybussen hjem. Tap leverer ikke et bra nok produkt til å rettferdigjøre den normale prisen de tar på hjemmesidene sine. Når det gjelder 6k billettene til østkysten av USA så synes jeg derimot at de gjør det. Når en husker på at en nesten kan fly 4 personer til Miami for prisen av 1 person med SQ til OZ, så sier noe om hvor billige Tap faktisk har vært på denne reisen. Ellers, som jeg har skrevet en god del ganger. Jeg er mindre negativ en endel andre på forum, og har opplevd glimt av god mat og service. Men har også sett hvorfor folk er negative. NY I Januar og da forhåpentligvis med reisefølge på flyet. Gleder jeg meg? Tja, hvis vi får nytt metall så kommer jeg til å ha en fin tur til.
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra :)
     
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,204
    Bonuspoeng:
    293
    For eit reisebrev! Detaljrikdomen er imponerande! Og det er artig å lesa :)
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,383
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk. Er det noen innspill på hva som kunne vært bedre der ute så er det også fint å få høre. Ellers får jeg bare skjerpe Windows og vente på neste anledning.
     
    Kristian liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Du er grundig, sans for detaljer, lurer inn humor... kan ikke tenke på noe som mangler.
     
    Henrik, MadsVaHa and Edvard like this.
  8. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. For min del så var jeg fornøyd, men det var pga prisen. Samtidig vil jeg si at jeg forventer litt mer når man booker biz med et vest europeisk flyselskap.

    Veldig bra reisebrev, på tide at jeg skriver et selv.
     
    Good2go liker dette

Del denne siden