Etter hva jeg kan se, så er jeg den første her inne til å prøvde nye British Airways business class, så kjører på med et lite reisebrev. For å posisjonere meg til MAD, flyr jeg FRA-MAD med LATAM business class på deres 787-9. Har tilbragt den siste måneden i Frankfurt og lanseringen av BA sin A350, sammen med en billig flyvning i LATAM business passet perfekt med avreise herfra. I tillegg blir det en tur innom Air Canada sin lounge på FRA og Iberia sin lounge på MAD. Setekartet ble oppdatert til A350 på Expertflyer i dag, så nå er jeg ganske sikker på at det faktisk blir tur. Hvilket sete skal jeg dog prøve meg på å velge? Har fortsatt ikke bestilt billett videre fra London, så det kan bli spennende å se hvor jeg faktisk ender opp mot slutten av uken. Er det noen detaljer ved det nye setet til BA du ønsker at jeg skal se etter?
Alt ved det nye setet Ta masse bilder. Fint om du kan legge setet helt ned og se hvordan du opplever lengden på setet. BA sier at det skal være 79 inches tilgjengelig lengde til å sove, så fint å få testet dette. God tur, heldig du
Dette blir spennende, gleder meg til å lese mer. Vil gjerne se masse bilder både av setet og interiøret rundt sete. Også spent på hvordan skjermen føles i størrelse og brukervennlighet. God tur
Sjekket inn og klar for morgendagens flyvning til Madrid. Ingen ledige vidusseter, så da blir det 4D. LATAM åpner faktisk online innsjekk 48 timer før avgang. Utsjekk fra hostellet jeg bor på i natt er 11.00, så spørs om jeg ikke stikker bort på til flyplassen like etter det. LATAM flyr fra terminal 1 på FRA, som et av få selskap utenfor Star Alliance og bruker Air Canada sin lounge. Lenge siden jeg har vært innom der. I tillegg blir det sannsynligvis ei litta lounge run på LHR på fredag. Plutselig åpnet SAS for ungdomsbilletter på SK812 (LHR-OSL) på fredags kveld og videre på SK4104 (OSL-BOO) på lørdags morgen, så blir en tur hjem.
Etter å ha vært på en liten fyllekule med noen nye venner fra hostellet jeg bodde på i natt, våknet jeg grytidlig og fikk ikke sove mer (ganske vanlig når jeg har hangover). Sto tidlig opp, drakk en flaske iskald glass-cola til frokost og plutselig var formen mye bedre. Utsjekk fra hostellet var, som nevnt over, kl 11.00 og like etter det tuslet jeg bort til Frankfurt Hauptbahnhof og tok S-Bahn til flyplassen. Dette vell vitende om at flyet ikke gikk før om 7-8 timer. Innsjekk var selvfølgelig ikke åpen når jeg ankom, men med boardingkort på telefonen var det bare å spankulere rett til sikkerhetskontrollen. Sikkerhetskontrollen på FRA er slakke greier. I fjor hadde jeg med meg en flaske solkrem som var 200 ml og i dag hadde jeg med meg en flaske med fuktighetskrem som var 250 ml. Begge gangene lå de i ryggsekk/trillekoffert og gikk rett gjennom. Gikk rett til loungen og fikk i meg en ordentlig frokost. Bra matutvalg i loungen! Etter det begynte øynene å bli trøtte så jeg fant meg et ledig hvilerom og sov i 2-3 timer. Fant meg så litt mer mat (samme utvalg på ettermiddagen som til lunsj) og så at flyet mitt kom trillende forbi.
Boarding begynte på tiden og jeg var nummer 5 ombord. Setene er i 2-2-2 konfigurasjon og personlig så ELSKER jeg disse setene. De er så sinnsykt romslig og det er ikke et trangt hull (hvis det er lov å si) som man må stappe føttene i når man legger setet flatt. Air India har samme seter på sine 787. Fikk raskt et glass champagne, vann og nøtter. Like etter at skiltet for setebelte ble skrudd av startet matserveringen. En kald rett og man har ingen valg i hva man får servert. I dag var det kylling, med en salat til. I posen lå det brød. 3 rundstykker og en croassaint var nesten i meste laget. Avsluttet måltidet med en kopp te. Kabinen bakfra. Landet omtrent på oppsatt rutetid og kom meg raskt gjennom passkontrollen og inn til byen og sjekket inn på The Hat Madrid, hvor et 4-mannsrom ventet. Oppsummering: Absolutt en innafor flyvning og når det billigste alternativet var Ryanair, så skal jeg ikke klage. Personlig så liker jeg denne 2-2-2 konfigurasjonen ganske godt, fordi man har så uendelig mye plass. Sitter man i midten, så har man direkte tilgang til midtgangen uansett.
husker du i farta om det er mye mer i avgifter hvis du reiser fra lhr? mener å huske lhr slenger på masse greier
Det husker jeg ikke på stående fot, men det skal være lett å søke opp på BA sine nettsider. Vurderte aldri å fly den veien.
Det er 26£ for business i Europa samt 13£ for økonomi. Dette er hvis man starter reisen på LHR. Men hvis du booker f.eks OSL-LHR-MAD så slipper man APD mener jeg hvis du har en transit på 24t eller mindre på en sammenhengende billett.
Normal pris på RFS med BA på MAD-LHR i C med Avios er fastpris på 195,- NOK i avgifter og 15.000 Avios. Da har du vel betalt mere cash for å redusere antall Avios? Har man omsatt en Avios siste året får man opp RFS prisene på avgifter. Da betaler man en fast pris på 195 hver vei og BA dekker resten av avgiftene hvis disse finnes