Kom over et par bilder av flyet på Facebook, utrolig at noen faktisk tar med seg all håndbagasje (ser flere trillekofferter i det ene bildet hvor folk løper fra flymaskinen). At noen kan prioritere sin håndbagasje foran medpassasjerer og til en viss grad seg selv syntes jeg er sjokkerende.
De sender nok ute noe slikt i etterkant: Dear Customer, We are very sorry to advise that it has come to our attention that for a short period of time there was a manifest aircraft error for seats from Las Vegas. As such, your recent booking was concluded on the basis of the invalid Aircraft and therefore your ticket is not valid for travel and will be refunded.
Håndbagasjen lar man være igjen på flyet, den tar man på forsikringen i ettertid! Kosedyr og tøyelefanter kan evakueres uten spørsmål og dømming fra meg.
Johnny Blue flaska i First også. Nordlenning som roper "redd breinnvinet!!" Ingen tvil om at fueltanken er penetrert av det som kom ut av den Rollsen i full fart. Jeg tenkte først at det var en dekkbrann, men da jeg så hvor mye røyk som kom etterhvert, var det liksom ikke mulig. Fantastisk at det gikk så bra.
Elefanten er definitivt enig i at det er lov å ta med sånne som han selv. Skulle bare mangle. Makan etc etc også videre... NEMLIG! Glad jeg ikke var med på denne turen altså. Dette er vel andre 777'en til BA som går i dass?
Bortsett fra de 2 med Malaysia som forsvant og ble skutt ned så er det vel kun den fra Asiana i forfjor(SFO) som har hatt ulykke med dødelig utgang så 777 er nok å regne som en trygt fly BA hadde jo en tidlig landing på LHR for noen år siden, men det "gikk bra". Flyet ble avskrevet, og feilen som førte til ulykker er utbedret med en modifikasjon på alle andre 777.Fritt fra hukommelsen
Wow, Fnate og Tommy... Fant to flasker Johnnie Blue innerst på kottet i 2. etg da jeg ryddet nylig.. Har aldri smakt det, men forstår at de bør flyttes til utgangsdøra ved siden av slukkeapparatet....
På de aller fleste Boeing 777 blir det benyttet motorer fra General Electric. Boeing 777-200ER som ble brukt av BA på denne flyvningen har GE90-85B.
Mye som tyder på at årsaken til brannen skyldes en "uncontained engine failure". Det har blant annet blitt funnet rester av spolen til motorens høytrykkskompressor på rullebanen. Det har også blitt konstatert skader og brudd i området rundt der høytrykkskompressoren sitter i motoren. Ikke usannsynlig at en bit har blitt brukket av grunnet metalltretthet og forårsaket skader med stor kraft som til slutt ender med brann. Drivstoffledninger kan også ha blitt kuttet av som følge av dette. http://www.ntsb.gov/news/press-releases/Pages/PR20150910.aspx
Det er nok fremdeles et veldig trygt fly. Nå har det ikke kommet noen konklusjoner, men noen tidligere uhell med motorer viser at de får langt større konsekvenser på bakken enn i lufta. Høy hastighet når man er i lufta betyr at alt går ut rett bak motoren i tillegg til at det er mye mindre oksygen i høyden. På bakken spruter brannen ut alle veier og tar tak i alt og alle.
British Airways B772 at Las Vegas on Sep 8th 2015, rejected takeoff due to engine fire, engine failure uncontained. http://avherald.com/h?article=48c10434