British Airways fly tok fyr i Las Vegas

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av hifiman, 09. sept 2015.

1. hifiman

hifiman Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    43
  2. Flight Cancelled

Flight Cancelled Senior Medlem

Likes mottatt:
    383
    Bonuspoeng:
    63
    Kom over et par bilder av flyet på Facebook, utrolig at noen faktisk tar med seg all håndbagasje (ser flere trillekofferter i det ene bildet hvor folk løper fra flymaskinen). At noen kan prioritere sin håndbagasje foran medpassasjerer og til en viss grad seg selv syntes jeg er sjokkerende.

Fnate, Adrian E and geddi like this.
  3. geddi

geddi EBD, CFAP, BAEC Silver, HHonors Diamond, BWD, CCG

Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Kunne ikke vært mer enig!

Fnate liker dette
  4. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    1,585
    Bonuspoeng:
    93
    De sender nok ute noe slikt i etterkant:

Dear Customer,

We are very sorry to advise that it has come to our attention that for a short period of time there was a manifest aircraft error for seats from Las Vegas. As such, your recent booking was concluded on the basis of the invalid Aircraft and therefore your ticket is not valid for travel and will be refunded.

FFlyer, Baldrick and haakonks like this.
  5. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Håndbagasjen lar man være igjen på flyet, den tar man på forsikringen i ettertid!

Kosedyr og tøyelefanter kan evakueres uten spørsmål og dømming fra meg.

6. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    http://www.theguardian.com/us-news/...rter-describes-panic-on-las-vegas-flight-2276

"A couple of minutes later the stewards told us to evacuate – that sparked a lot of panic. I went to the back of the plane, they had opened it up and put down the slide. One of my friends went down towards it and loads of smoke started coming in. The cabin attendant was trying to make people go out that way, and when she realised there was smoke coming in there was a look of panic on her face."

Urk. Her kan man se en video av folk som løper fra røyken: http://www.theguardian.com/world/vi...rways-plane-catch-fire-las-vegas-runway-video

Det kan ikke ha vært en hyggelig situasjon for noen, brann på fly er og blir min største skrekk fordi det nettopp er en krise-situasjon. Jeg hadde heller hatt full motorloss på begge motorene enn en brann og håpt på en Gimli-glider, any day of the week.

Spørs om ikke dette blir en write-off, med så substansielle skader på ikke bare ving og fuselage, men særlig det kritiske området hvor vingen er festet til kroppen på flyet. Er litt spent på hva dette er forårsaket av, for man har jo sett mange eksempler på motorer som har hatt failures av mange slag (f.eks den ganske vanlige "engine surge") - uten at det har blitt en så eksplosiv brann. Jeg tenker nesten i banene av at motoren har hatt en strukturell kollaps som har ført til at fanblades har skåret seg inn i flyet og latt fuel renne inn i området. Eller noe ala British Airtours 28M... https://en.wikipedia.org/wiki/British_Airtours_Flight_28M

7. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,535
    Bonuspoeng:
    113
    Johnny Blue flaska i First også. Nordlenning som roper "redd breinnvinet!!"

Ingen tvil om at fueltanken er penetrert av det som kom ut av den Rollsen i full fart. Jeg tenkte først at det var en dekkbrann, men da jeg så hvor mye røyk som kom etterhvert, var det liksom ikke mulig.

Fantastisk at det gikk så bra.

Fnate liker dette
  8. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,283
    Bonuspoeng:
    113
    Elefanten er definitivt enig i at det er lov å ta med sånne som han selv. Skulle bare mangle. Makan etc etc også videre...

NEMLIG!

Glad jeg ikke var med på denne turen altså. Dette er vel andre 777'en til BA som går i dass?

Myrvold liker dette
  9. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,283
    Bonuspoeng:
    113
    Syns jeg ser deg på sklia med Johnnyflaske og stort sugerør.

tommy777, Reidar and Travellingalf like this.
  10. mka83

mka83 MR in progress.

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Hvor safe er B777 egentlig å flyve med? Bar et spørsmål

11. Wiolenze

Wiolenze Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    229
    Bonuspoeng:
    43
    Bortsett fra de 2 med Malaysia som forsvant og ble skutt ned så er det vel kun den fra Asiana i forfjor(SFO) som har hatt ulykke med dødelig utgang så 777 er nok å regne som en trygt fly:) BA hadde jo en tidlig landing på LHR for noen år siden, men det "gikk bra". Flyet ble avskrevet, og feilen som førte til ulykker er utbedret med en modifikasjon på alle andre 777.Fritt fra hukommelsen:)

12. Wiolenze

Wiolenze Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    229
    Bonuspoeng:
    43
    Tror det er GE som har motorene på BA 777-200 så RR kan vel ikke få skylda da?

13. Reidar

Reidar Senior Medlem

Likes mottatt:
    367
    Bonuspoeng:
    63
    Wow, Fnate og Tommy... Fant to flasker Johnnie Blue innerst på kottet i 2. etg da jeg ryddet nylig.. Har aldri smakt det, men forstår at de bør flyttes til utgangsdøra
    ved siden av slukkeapparatet....:confused:

tommy777, Baldrick and Fnate like this.
  14. Martin Foss

Martin Foss Senior Medlem

Likes mottatt:
    348
    Bonuspoeng:
    63
    Tror de har begge deler, men denne maskinen hadde GE.

15. Bonusmiles

Bonusmiles Livsnyteren

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    8
    På de aller fleste Boeing 777 blir det benyttet motorer fra General Electric. Boeing 777-200ER som ble brukt av BA på denne flyvningen har GE90-85B.

16. Bonusmiles

Bonusmiles Livsnyteren

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    8
    Mye som tyder på at årsaken til brannen skyldes en "uncontained engine failure". Det har blant annet blitt funnet rester av spolen til motorens høytrykkskompressor på rullebanen. Det har også blitt konstatert skader og brudd i området rundt der høytrykkskompressoren sitter i motoren. Ikke usannsynlig at en bit har blitt brukket av grunnet metalltretthet og forårsaket skader med stor kraft som til slutt ender med brann. Drivstoffledninger kan også ha blitt kuttet av som følge av dette.

http://www.ntsb.gov/news/press-releases/Pages/PR20150910.aspx

17. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,003
    Bonuspoeng:
    113
    Det er nok fremdeles et veldig trygt fly.

Nå har det ikke kommet noen konklusjoner, men noen tidligere uhell med motorer viser at de får langt større konsekvenser på bakken enn i lufta. Høy hastighet når man er i lufta betyr at alt går ut rett bak motoren i tillegg til at det er mye mindre oksygen i høyden. På bakken spruter brannen ut alle veier og tar tak i alt og alle.

18. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
  19. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,283
    Bonuspoeng:
    113
    Fnat suse... men bedre at man overdriver sikkerhet enn å underdrive. Jeg flyr BA 777-?00 til onsdag.

Del denne siden